MS Windows
briani 27239
IE 6.0 fanget af en ondsindet reklame pop ~
Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 29-01-05 20:32

Så er min browser, IE 6.0 fanget af en ondsindet reklame pop up rude som
kommer mere eller mindre tilfældigt..
Har kørt en virus scanner, idag intet, men igår fangede den en trojansk
hest. Pruuuh.
Også kørt ad-aware - og slettet hvad den nu fandt.. Men stadig underlige
amerikanske reklamer popper op.

Hvor skal jeg kigge for at finde synderen? Eller er der et prg. (free) der
kan scanne HD?
/ Thomas

Fra : Jakob

Dato : 29-01-05 20:39

> Hvor skal jeg kigge for at finde synderen? Eller er der et prg. (free) der
> kan scanne HD?

Kig evt på spywarefri.dk her kan du finde en del tips.

Men ellers så skift da til firefox :+), den er mere sikker, kan ALT ie
kan og mere til, støder aldrig på sider den ikke kan håndtere ja og så
er den jo gratis.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 30-01-05 05:51

Jakob wrote:

> [...]
>
> Men ellers så skift da til firefox :+), den er mere sikker, kan ALT ie
> kan og mere til, støder aldrig på sider den ikke kan håndtere ja og så

Yeps - tak for svar!
/ Thomas

Fra : jda^fx

Dato : 29-01-05 20:43

On Sat, 29 Jan 2005 20:31:49 +0100, "Thomas Jacobsen"
<tj@FJERN-DETTEperson.dk> wrote:

> [...]
>amerikanske reklamer popper op.
>
>Hvor skal jeg kigge for at finde synderen? Eller er der et prg. (free) der

ad-aware og Spybot virker godt sammen, spybot kan hentes her:
http://www.safer-networking.org/en/index.html Installer den og hent de
nyeste updates. Microsofts nye Antispyware er også rimeligt god selvom
det kun er en beta, så den er også værd at prøve.

jda^fx

Fra : Mads

Dato : 29-01-05 21:37

On Sat, 29 Jan 2005 20:43:08 +0100, jda^fx <wh@tever.not> wrote:

>Microsofts nye Antispyware er også rimeligt god selvom
>det kun er en beta, så den er også værd at prøve.

Jeg stoler ikke meget på MS's nye program.
Prøvede både det og Adaware på en 2 uger gammel
installation. ( med få sekunders mellemrum )
MS programmet fandt intet, men Adaware fandt 48 stks
"data miners" som straks blev fjernet.

mvh Mads

Fra : jda^fx

Dato : 29-01-05 21:52

On Sat, 29 Jan 2005 21:37:14 +0100, Mads <DeathTo@ll.spammers> wrote:

> [...]
>Prøvede både det og Adaware på en 2 uger gammel
>installation. ( med få sekunders mellemrum )
>MS programmet fandt intet, men Adaware fandt 48 stks

Jeg påstår heller ikke at de har fundet de vises sten, men den er nu
ikke så dårlig. Men Microsoft skriver selv, at den feks. ikke scanner
i cookies som ad-aware gør, hvilket er der hvor man somme tider
pludselig får en million hits hvis man ikke har slettet dem før man
scanner. Den har så en anden funktion den hedder Tracks eraser som
sletter både cookies og meget andet. Spybot og Ad-Aware er også stadig
mine foretrukne, de supplerer hinanden godt, men MS antispyware har
lige en tredje vinkel på problemet som kan være god at få med hvis man
er på den

jda^fx

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 30-01-05 05:51

jda^fx wrote:

> [...]
> nyeste updates. Microsofts nye Antispyware er også rimeligt god selvom
> det kun er en beta, så den er også værd at prøve.

Takker!!
/ Thomas

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-01-05 00:36

Den 29-01-05 20.31 skrev Thomas Jacobsen følgende:

> [...]
> amerikanske reklamer popper op.
>
> Hvor skal jeg kigge for at finde synderen? Eller er der et prg. (free) der

Du tjekker først og fremmest hukommelsen - din egen - for hvilke
programmer du har installeret for nylig. Langt de fleste
reklameprogrammer er nogle, man selv installerer sammen med andre
programmer. Og de kan være ret svære at fjerne med Ad-Aware og de andre
anti-spywareprogrammer, mens man normalt sagtens kan afinstallere dem
manuelt.

Afinstaller de senest installerede programmer, og tjek samtidig, om du
har fået nye programmer ind i din tilføj eller fjern programmer-funktion
i Windows.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få gode råd til at minimere risikoen for spam

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 30-01-05 05:50

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
>
> Afinstaller de senest installerede programmer, og tjek samtidig, om du
> har fået nye programmer ind i din tilføj eller fjern

Tak for rådet!
/ Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-05 11:44

I et anfald af hybris installerede jeg Kazaa - udelukkende for at se om der
kom en hel masse snavs med.
Er du tosset mand, hvor man får adware, spyware m.m.m. på sin maskine.

Uninstall - min bare arm, der skal mere til.

Nå, men Microsoft egen Antispyware til det meste, Adaware og Regeditcleaner
noget mere og efter tre kvarter var jeg tilbage med en helt ren maskine igen
(Oh jo, jeg er sikker på det).
Dvs. stol ikke på reklamer om at et program er fri for spyware og adware og
det der er værre - gratis programmer skal jo financieres på en eller anden
måde.

Alf

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-01-05 12:59

Den 30-01-05 11.44 skrev Alf Blume følgende:
> [...]
> Er du tosset mand, hvor man får adware, spyware m.m.m. på sin maskine.
>
> Uninstall - min bare arm, der skal mere til.

Jeg har netop lavet en test af forskellige anti-spywareprogrammer til et
computer-magasin. Jeg svinede computeren til med Kazaa og en række andre
fildelingsprogrammer, Go!Zilla og andre downloadmanagere, og hvad jeg
ellers kunne finde af andre mistænkelige programmer. Hver gang sørgede
jeg for at sige ja til alle reklameprogrammer. Computeren blev meget
hurtigt så langsom, at det var en pine at installere de sidste
spywareprogrammer, og det vrimlede med popop-reklamer og værktøjsbjælker
- se et eksempel på IE her:
http://80.196.130.137/ie.jpg

Jeg prøvede at fjerne skidtet med Ad-Aware, Spybot, MS AntiSpyware og
tre andre programmer (heriblandt et par betalingsprogrammer). Ingen -
INGEN - af dem kunne fjerne spywaren. I bedste fald genvandt computeren
så meget af sine kræfter, at man atter kunne bruge den til noget
fornuftigt, men der var stadig flere reklamebjælker i IE, og der kom
stadig popop-reklamer.

Så prøvede jeg for sjov at afinstallere alle de installerede programmer,
og de nye programmer som var kommet med på Tilføj eller fjern
programmer-oversigten (de hed typisk noget med "search"). Alle
reklamebjælker forsvandt. Popopreklamerne forsvandt. Og computeren fik
sin fordums styrke tilbage. Alt virkede helt normalt.

Jeg scannede så med Ad-Aware, Spybot og MS AntiSpyware. De fandt alle
spywarerester, men det var inaktive rester, for eksempel i form af en
enkelt tekstfil i en mappe eller uskadelige data i
registreringsdatabasen. Jeg fjernede resterne med de tre programmer. Og
i modsætning til tidligere kunne programmerne fjerne det fundne uden det
senere dukkede op igen.

Det skal bemærkes, at den manuelle fjerning selvfølgelig kræver, at man
får det hele med - hvilket du åbenbart ikke har fået med dit
Kazaa-forsøg. Og den virker heller ikke på den ondsindede spyware, man
kan risikere at få via en slem hjemmeside. Men den virker på alle de
"reelle" programmer.

> Dvs. stol ikke på reklamer om at et program er fri for spyware og adware og
> det der er værre - gratis programmer skal jo financieres på en eller anden
> måde.

Jeg oplevede ingen programmer som løj. De fleste fortalte om spywaren
(sponsorprogrammer) højt og tydeligt under installationen, mens nogle
skjulte oplysninger om spywaren langt nede i licensbetingelserne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-05 16:39

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message

> Det skal bemærkes, at den manuelle fjerning selvfølgelig kræver, at man
får det hele med - hvilket du åbenbart ikke har fået med dit
Kazaa-forsøg. <

Det mener jeg nu nok at jeg har fået i sidste ende.

Mvh Alf

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-01-05 18:39

Den 30-01-05 16.38 skrev Alf Blume følgende:

> Kazaa-forsøg. <
>
> Det mener jeg nu nok at jeg har fået i sidste ende.

Jeg tænkte på den manuelle proces, som ikke rensede din computer.

Fra : Claus A

Dato : 31-01-05 19:14

Thomas Jacobsen wrote:
> [...]
> amerikanske reklamer popper op.
>
> Hvor skal jeg kigge for at finde synderen? Eller er der et prg. (free) der

installér Adaware (lavasoft.de) og kør den frfa fejlsikret tilstand, så
er du fri af det meste, en ting der har lettet min verden umådeligt et
også Firefox 8tror kun det er qxl's popup jeg ikke har kunnet vræe fri for)