MS Windows
briani 27239
2 skærme
Fra : Kaj Olsen

Dato : 25-01-05 22:44

Jeg har et par steder at nogle har to skærme på en maskine og en Win XP

Er der nogle her i NG'en der ved hvordan det sættes op, og hvad skal man i
givet fald bruge af hardware.

Mvh
Kaj Olsen

Fra : Calle.

Dato : 25-01-05 22:53

Kaj Olsen wrote:
> Jeg har et par steder at nogle har to skærme på en maskine og en Win
> XP
> Er der nogle her i NG'en der ved hvordan det sættes op, og hvad skal
> man i givet fald bruge af hardware.

2 skærme og 2 skærmkort

--
Calle.

Fra : Kaj Olsen

Dato : 25-01-05 22:57

> 2 skærme og 2 skærmkort
>
> --
> Calle.

Skal man slet ikke sætte et eller andet op i WIN XP, det kan næsten ikke
passe hvis det skulle være så nemt, det ligner MS dårligt

Mvh
Kaj Olsen

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 26-01-05 00:37

Kaj Olsen wrote:

> Skal man slet ikke sætte et eller andet op i WIN XP, det kan næsten
> ikke passe hvis det skulle være så nemt, det ligner MS dårligt

Faktisk har det været så let fra windows98. Har selv prøvet på en gammel
Pentium120MHz med 2 PCI grafikkort.

mvh
Henning

Fra : The man himself

Dato : 26-01-05 07:47

Hvis du har et geeforce grafikkort, så kan nvidia da styre 2 skærme.

Jeg har selv haft det i en periode. Det fungerede fint.

Ralph.

Fra : Gunnar

Dato : 26-01-05 09:16

"The man himself" <Get@grip.now> skrev i en meddelelse
> Hvis du har et geeforce grafikkort, så kan nvidia da styre 2 skærme.
>
> Jeg har selv haft det i en periode. Det fungerede fint.

Hej
det har jeg også, men skulle have en ny driver til Nvidia men så køre det.
Afhænig af hvad du vil for der er sikkert begrænsninger.
Gunnar

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-01-05 12:16

"Kaj Olsen" <snøvsen@snøvs.dk> skrev

> Skal man slet ikke sætte et eller andet op i WIN XP, det kan næsten ikke
> passe hvis det skulle være så nemt, det ligner MS dårligt

Det er fuldstændig ukompliceret, hvis kortet kan køre som sekundær adptor.
Du skal intet gøre i windows, den klarer det hele selv.

Claus

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-01-05 23:30

Kaj Olsen skrev:

> Skal man slet ikke sætte et eller andet op i WIN XP, det kan
> næsten ikke passe hvis det skulle være så nemt, det ligner MS
> dårligt

Du kan have lige så mange grafikkort og dermed skærme som der
er ledige kortpladser på bundkortet. Det vildeste jeg har hørt,
eller rettere læst, er om en der havde 4 grafikkort (1 AGP og
3 PCI) med 4 skærme koblet på under WinXP. Det virkede fint,
men jeg kan ikke forestille mig, at det har gået specielt
hurtigt, når 3 PCI grafikkort skal deles om båndbredden på
bussen.

Du kan dog også nøjes med at købe et enkelt grafikkort med to
udgange (dual head). I sådan et tilfælde er funktionerne styret
af driveren til grafikkortet. Der findes endda dual head-kort,
hvor den ene udgang kan køre med to skærme på samme tid, så man
sammenlagt kan have tre skærme koblet til på samme tid (triple
head kaldes det så). Matrox har f.eks. den mulighed på deres
Parhelia-kort.

Jeg vil dog til hver en tid foretrække to separate grafikkort
frem for et enhelt dual head, men det er et spørgsmål om smag
og behag og ikke mindst hvad man skal bruge computeren til.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 26-01-05 09:03

Thomas G. Madsen wrote:

> Jeg vil dog til hver en tid foretrække to separate grafikkort
> frem for et enhelt dual head, men det er et spørgsmål om smag
> og behag og ikke mindst hvad man skal bruge computeren til.

Ja, der er normalt lidt begrænsninger ved et enkelt kort.

Jeg benytter et aldrende Ati Radeon 8500, med to monitorudgange.
Jeg har en 17" og en 19" CRT sat til. Det fungerer glimrende ved
normal brug, men

- Hvis jeg vil bruge TV-out, slukkes den sekundære skærm
- Overlay (bruges f.eks. ved filmafspilning) duer kun på en skærm ad
gangen.

Jeg ved at Parhelia understøtter overlay på alle tilkoblede skærme.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-01-05 15:41

Toke Eskildsen skrev:

> - Hvis jeg vil bruge TV-out, slukkes den sekundære skærm

Jeg har helt droppet TV-out, da jeg alligevel aldrig bruger det,
men det er så nok udelukkende fordi, at den sekundære skærm både
er større og bedre end mit TV.

> Jeg ved at Parhelia understøtter overlay på alle tilkoblede
> skærme.

Ja, det gør det.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-01-05 12:14

> [...]

> Er der nogle her i NG'en der ved hvordan det sættes op, og hvad skal man i

Enten skal du bruge et dualhed grafikkort, eller også skal du bruge to eller
flere grafikkort. Men vær opmærksom på, at det er ikke alle grafikkort, der
kan køre som sekundær grafikadapter. Det afhænger af chippen på kortet.

Jeg har selv tre skærme på min PC, og det kører fortrinligt.

Claus

Fra : Michael Trolle

Dato : 26-01-05 17:41

> Jeg har selv tre skærme på min PC, og det kører fortrinligt.

Tænkte på, Hvad bruger man så mange skærme til på en pc? Kan ikke lige se
idéen?

Michael Trolle
Website: www.TrollesGalleri.dk

Fra : emj

Dato : 26-01-05 18:39

On Wed, 26 Jan 2005 17:41:19 +0100, "Michael Trolle"
<trolle1985@msn.com> wrote:

>Tænkte på, Hvad bruger man så mange skærme til på en pc? Kan ikke lige se
>idéen?

Tja, for mit vedkommende, så står den ene skærm (TV) inde i stuen ca.
15 m fra mit PC-rum.
Hilsen emj

Fra : ///M

Dato : 26-01-05 20:08

Michael Trolle wrote:
> "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse

> Tænkte på, Hvad bruger man så mange skærme til på en pc? Kan ikke
> lige se idéen?

Du kan fx. arbejde i Word i fuldskærm på den ene skærm, mens du surfer
internet på den anden. Alternativet er jo at man ALT+TAB'er mellem skærmene
hvilket når man først har prøvet multiskærms-metoden er irriterende. Der er
også applikationer hvis værktøjbokse med fordel kan ligge på skærm #2 så man
har mere arbejdsplads på primær-skærmen.

///M

Fra : Michael Trolle

Dato : 26-01-05 20:40

"///M" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> irriterende. Der er også applikationer hvis værktøjbokse med fordel kan
> ligge på skærm #2 så man har mere arbejdsplads på primær-skærmen.

Ahh.. Smart..
Tak

Fra : Brian Olesen

Dato : 27-01-05 23:15

"///M" <nospam@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]

Som musiker er det et must. Man kan have noderne på den ene mixeren på den
anden og hvad ved jeg på den tredje.

Brian
p.s. grafikere er også meget glade for multible skærme.

Fra : Anders Lund

Dato : 26-01-05 22:47

Michael Trolle wrote:
> Tænkte på, Hvad bruger man så mange skærme til på en pc? Kan ikke lige se
> idéen?

Man kan også se Harry Potter samtidig med at man slagter nogle
Counter-terrorists:
http://andersonline.dk/stuff/dual.jpg

Har desværre ikke begge skærme mere - men ellers kørte det flydende i
max opløsning. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : ///M

Dato : 27-01-05 07:43

Anders Lund wrote:

> [...]
> Counter-terrorists:
> http://andersonline.dk/stuff/dual.jpg
>
> Har desværre ikke begge skærme mere - men ellers kørte det flydende i

Nice!
Havde du så et øje på hver? *GG*

///M

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-01-05 08:58

"Michael Trolle" <trolle1985@msn.com> skrev

> Tænkte på, Hvad bruger man så mange skærme til på en pc? Kan ikke lige se
> idéen?

Dels så bliver man afhængig af det, når først man har prøvet at arbejde med
to skærme. Det sparer en masse arbejde...

Følgende programmer har flydende menuer, og dem bruger jeg temmelig meget:

Adobe fotoshop og Macromedia Dreamweaver. Det beyder, at jeg kan have
menuerne på een skærm og programmerne på hver sin skærm. Samtidig kan jeg
også have f.eks. ACDSee billedemanager på en skæm, hvis jeg skal finde et
billede eller clipart. Skal jeg "stjæle" et clipart f.eks. fra nettet, så
kan jeg også have en browser åben på den tredie skærm. Fidusen er jo også,
at jeg ganske enkelt kan trække filer og billeder og alt andet fra den ene
skærm til den anden.

Og så kan jeg jo nemt skrive news på een skærm, samtidig med, at jeg
arbejder på de to andre.

En anden grund er, at jeg bruger udelukkende trinitronskærme og da jeg kun
har dem i 17" og foretækker at køre i 800x600 så er der ikke så meget plads
på mine skærme...

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-01-05 09:03

> [...]

også,
> at jeg ganske enkelt kan trække filer og billeder og alt andet fra den ene

Jeg glemte lige, at fidusen er jo også, at når man arbejder med hjemmesider,
så kan jeg kode på een skærm og direkte se resultatet i en browser på den
tredie skærm.

Det er måske en luksus, men det er pokkers svært at undvære, når man først
har prøvet det. Det åbner mange smarte muligheder.. og når man tænker på, at
en fremragende trinitronskærm 17" kan købes til ca. kr. 200,- så er det kun
pladsen på skrivebordet, der sætter begrænsningerne...

Claus

Fra : ///M

Dato : 27-01-05 10:19

Claus Tersgov wrote:
> [...]
> tænker på, at en fremragende trinitronskærm 17" kan købes til ca. kr.
> 200,- så er det kun pladsen på skrivebordet, der sætter

200 kr?? Hvor?
Min sekundær skærm er sølle 15" og 13 år gammel! *S*

///M

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-01-05 13:01

"///M" <nospam@tdcadsl.dk> skrev

> 200 kr?? Hvor?
> Min sekundær skærm er sølle 15" og 13 år gammel! *S*

Jeg har lige købt en Sony 200ES, den gav jeg kun kr 200,- afhentet.

Sidste år købte jeg en skærm præcis magen til, og gav 275,- leveret lige
til døren. 200 ES er en high-end skærm og står fabelagtigt flot.

Og i sidste måned købte jeg en Sony 200SX for kr 300,- leveret lige til
døren. SX er en lidt billigere model, men er stadig en god skærm.

Alle skærmene har jeg købt ubeset gennem markedsgrupperne, og har så sent
som i går budt på endnu een..

Af mystiske årsager, så er Trinitronskærme tilsyneladende noget, der har en
ufattelig lav værdi i markedsgrupperne. Det er kun 14 dage siden, der blevt
solgt en 21" Sony til kr 800,-

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-01-05 14:44

"///M" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i

> 200 kr?? Hvor?
> Min sekundær skærm er sølle 15" og 13 år gammel! *S*

Endnu et eksempel, jeg har lige købt en Sony Trinitron 20" leveret lige til
døren for kun 600,-

Det er da heldigt, at antallet af PCI slot sørger for en begrænsning..

Claus

Fra : ///M

Dato : 29-01-05 16:44

Claus Tersgov wrote:
> "///M" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i

> Endnu et eksempel, jeg har lige købt en Sony Trinitron 20" leveret
> lige til døren for kun 600,-

Utroligt.
Du må være god til at finde de tilbud - jeg kan ikke :-/
Vi er vel ikke ude på det sorte marked?

///M