MS Windows
briani 27239
Fra dos til xp (hal.dll)?
Fra : Olsen

Dato : 25-01-05 13:55

Ville rydde op med xpsp2 alm. diskoprydning på min gamle mors comp.
Herved røg desværre hal.dll fra system32 af en eller anden grund ud, hvilket
bevirker at maskinen ikke starter op i XP, men efterlyser denne fil.

Nu har jeg kopieret filen fra min egen til diskette, men hvordan ser
kommandoen ud hvis jeg vil smide den ind i min mors comp?

Har selv før haft samme problem og her hjalp ikke engang en Repair i XP.

Andre forslag?

\Olsen

Fra : Sander

Dato : 25-01-05 17:05

Hvis maskinen kører Fat32:
c:
Enter
cd\
"
cd\windows\system32
"
copy a:\hal.dll
"

Der er nok en nemmere måde, jeg er ikke Dos expert.

Men kører harddisken med Ntfs, har du et problem, så hedder det nok en
frisk windows installation. De drev har du ikke adgang til fra dos.
Men har du prøvet at starte i fejlsikret, ved at trykke f8 under boot,
så får du en skærm frem hvor du kan vælge fejlsikret. Og så har du
en chance for at den vil starte, og du så kan kopiere filen ind på den
måde, eller lave en system restore.

Sander.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-01-05 17:36

Sander wrote:

> Men kører harddisken med Ntfs, har du et problem, så hedder det nok en
> frisk windows installation. De drev har du ikke adgang til fra dos.

Så flytter man disken over i en anden PC og kopierer filen ind.

Fra : Olsen

Dato : 25-01-05 17:49

"> Så flytter man disken over i en anden PC og kopierer >filen ind.

Det skal straks prøves.
Takker.

\Olsen

Fra : jamen

Dato : 25-01-05 18:24

Jesper G. Poulsen wrote:

> Så flytter man disken over i en anden PC og kopierer filen ind.

Eller booter på cd'en og starter recovery console. Herfra fixer man
normalt sådanne "uheld" ..

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-01-05 22:51

jamen wrote:

> Eller booter på cd'en og starter recovery console. Herfra fixer man
> normalt sådanne "uheld" ..

Den har begrænsede funktioner. Jeg har ikke kunne foretage
filhåndtering i den konsol.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-01-05 23:37

Den 25-01-05 22.51 skrev Jesper G. Poulsen følgende:

> Den har begrænsede funktioner. Jeg har ikke kunne foretage
> filhåndtering i den konsol.

Hvad mener du med filhåndtering? Det går da fint med kopiering, sletning
osv.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-01-05 12:22

Kim Ludvigsen wrote:

> Hvad mener du med filhåndtering? Det går da fint med kopiering,
> sletning osv.

Se, det har jeg ikke fået til at virke tilfredsstillende...

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-01-05 14:03

Den 26-01-05 12.22 skrev Jesper G. Poulsen følgende:

> Se, det har jeg ikke fået til at virke tilfredsstillende...

Du skal ikke blive bange for den sorte skærm med den blinkende markør og
den kryptiske tekst foran markøren, computeren virker skam stadig,
selvom der ikke er flotte farver på skærmen. Glem musen og skriv: copy
filnavn placering, eller skriv: del filnavn.
[dukker sig.avi]

Jeg må indrømme, at jeg ikke foretog mig avancerede ting, da jeg
forleden måtte ind og prøve at redde min svogers bærbare, men netop
navigering på harddisk og cd-rom samt kopiering og sletning virkede som
forventet. Ligeså chkdsk.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-01-05 19:28

Kim Ludvigsen wrote:

> Du skal ikke blive bange for den sorte skærm med den blinkende markør
> og den kryptiske tekst foran markøren, computeren virker skam stadig,

Haha... Dén var go'

> Jeg må indrømme, at jeg ikke foretog mig avancerede ting, da jeg

Se, det er så mit problem. Jeg kunne ikke det jeg ville. Det
resulterede i at jeg installerede endnu en Windows 2000 (en
service-installation).

Fra : Edmund

Dato : 27-01-05 07:56

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> forleden måtte ind og prøve at redde min svogers bærbare, men netop
> navigering på harddisk og cd-rom samt kopiering og sletning virkede

Man kan ikke komme ind i andre mapper en windowsmappen, man kan dog
bruge roden af disken
Man kan ikke kopiere fra diskette.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;314058

Man kan dog låse op for disse begrænsninger, men det skal jo gøres inden
skaden er sket.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;310497

Mvh Edmund

Fra : jamen

Dato : 27-01-05 10:15

Edmund wrote:
> Man kan ikke komme ind i andre mapper en windowsmappen, man kan dog
> bruge roden af disken
> Man kan ikke kopiere fra diskette.

Du kan sagtens kopiere fra floppy eller cd til harddisk, som er
tilfældet her.

hal.dll ligger i system32, så det er heller ikke noget problem.

Fra : Edmund

Dato : 28-01-05 08:09

jamen wrote:

> Du kan sagtens kopiere fra floppy eller cd til harddisk, som er
> tilfældet her.

Ok, jeg huskede forkert, det er skrivning til floppy man ikke kan.

> hal.dll ligger i system32, så det er heller ikke noget problem.

Rigtigt, men det var fordi at Jesper og Kim diskuterede den gennerelle
brug af recovery console, og man kan f.eks ikke gå ind i C:\programmer,
men man kan godt gå ind i C:\Windows og dens undermapper.

Men tilbage til hal.dll
http://www.kellys-korner-xp.com/xp_haldll_missing.htm

Mvh Edmund

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-01-05 10:26

Edmund wrote:

> http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;310497

Ved du om noget lign. findes til Windows 2000?

Fra : Edmund

Dato : 27-01-05 14:42

http://support.microsoft.com/?kbid=240831

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-01-05 15:01

Edmund wrote:

> http://support.microsoft.com/?kbid=240831

Takker

Fra : Olsen

Dato : 25-01-05 17:45

> Men kører harddisken med Ntfs, har du et problem, så hedder det nok en
> frisk windows installation. De drev har du ikke adgang til fra dos.

Øv, den er sat op med NTFS

> Men har du prøvet at starte i fejlsikret, ved at trykke f8 under boot,

Er prøvet, men fejlsikret tilstand eller de andre accepteres ikke.
Tak for svaret.

\Olsen

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-05 22:34

> Øv, den er sat op med NTFS

Så bruger du blot denne: http://www.ntfs.com/boot-disk.htm

mvh
Ebbe

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 26-01-05 00:43

Ebbe wrote:

> Så bruger du blot denne: http://www.ntfs.com/boot-disk.htm

Nu har jeg ikke lige testet, men den bootdisk er den ikke kun til
at læse fra NTFS? Der står jo højt og larmende på siden NTFSReader.
Svjv koster det penge hvis man skal have et DOSværktøj der kan skrive
til NTFS og det er jo det spørgeren mangler.

mvh
Henning

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-05 05:53

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.valid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Svjv koster det penge hvis man skal have et DOSværktøj der kan skrive
> til NTFS og det er jo det spørgeren mangler.

Du har ret, sorrry, jeg var lidt for hurtig. Men så denne da:
http://www.downseek.com/download/21157.asp

mvh
Ebbe

Fra : jamen

Dato : 26-01-05 11:38

Ebbe wrote:
> Du har ret, sorrry, jeg var lidt for hurtig. Men så denne da:
> http://www.downseek.com/download/21157.asp

Jeg er ked af at måtte skuffe dig. Men det er sysinternals' freeware
ntfsdos, som kun kan læse. For at få skrivemuligheder, skal man have
ntfsdos Pro - som koster penge :)

Fra : Palle

Dato : 25-01-05 17:26

> [...]
hvilket
> bevirker at maskinen ikke starter op i XP, men efterlyser denne fil.

"Af en eller anden grund" Ha! Filen fjernede vel ikke sig selv?

Fra : Olsen

Dato : 25-01-05 17:47

> "Af en eller anden grund" Ha! Filen fjernede vel ikke sig >selv?

Jo faktisk. Var hverken skjult eller skrivebeskyttet.

Men hvad har det med sagen at gøre? Væk er den i hvert fald.
(Med mindre du er en smule skadefro)

\Olsen

Fra : Peter

Dato : 25-01-05 18:39

> Jo faktisk. Var hverken skjult eller skrivebeskyttet.
>
> Men hvad har det med sagen at gøre? Væk er den i hvert fald.
> (Med mindre du er en smule skadefro)
>
> \Olsen

Jeg har faktisk også mistet min hal-fil i december - årsag ukendt - og der
måtte en reinstallation til.

Peter

Fra : Palle

Dato : 26-01-05 00:25

> Jo faktisk. Var hverken skjult eller skrivebeskyttet.
>
> Men hvad har det med sagen at gøre? Væk er den i hvert fald.
> (Med mindre du er en smule skadefro)

Hvad har det med sagen at gøre? Mener du, at filer, der hverken er
skrivebeskyttede eller skjulte, blot kan slettes efter forgodtbefindende?

Fra : Olsen

Dato : 26-01-05 01:14

"Palle" <hother.papgaard@liam.dz> skrev i en >
> Hvad har det med sagen at gøre? Mener du, at filer, >der hverken er
> skrivebeskyttede eller skjulte, blot kan slettes efter >forgodtbefindende?

Jamen nu var det jo mig der foretog diskoprydningen og i den forbindelse røg
den altså.
Måske det har noget at gøre med "katalogfiler" (?)

Ang. skrivebeskyttet mente jeg at hvis jeg nu havde skrivebeskyttet
systemfilerne var det nok ikke sket (?)

\Olsen

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-05 22:17

Olsen wrote:
> [...]
>
> Nu har jeg kopieret filen fra min egen til diskette, men hvordan ser
> kommandoen ud hvis jeg vil smide den ind i min mors comp?

Det her er et lidt svævende svar, jeg har hørt om problemet,
men har ikke selv haft problemet.

Det har noget med din boot.ini at gøre og du kan muligvis løse
problemet med bootcfg

Start op med XP CD'en for at komme til recovery-konsollen

Skriv:

bootcfg/list

for at se indholdet.

derefter

bootconfig/rebuild

og svar på de forslag, der kommer.

Det er da et forsøg værd, fremfor at skulle reinstallere. Men,
som sagt, du er lidt på egen hånd.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard