MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
XP - Pauseskærm
Fra : Vidal

Dato : 18-01-05 22:55

Jeg har fornyligt inatalleret XP Pro sp2 og har bemærket,
når pauseskærmen kommer på, begynder HD'en at køre ret
heftigt.

Er det normalt, hvad er det der foregår?

Jeg er ikke helt tryg ved det, når tingene begynder at køre,
uden jeg ved, hvad der sker.
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 18-01-05 23:37

En del Screen savers bruger HD'en

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 19-01-05 01:44

Jens Peter Karlsen wrote:
> En del Screen savers bruger HD'en

Og hvorfor er det programmeret på denne måde??
/ Thomas

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 22-01-05 17:29

For ikke at fylde for meget i hukommelsen (RAM).

Fra : [ ThrashDK ]

Dato : 19-01-05 10:03

> En del Screen savers bruger HD'en

Kunne det blive defineret yderligere?

--
Med venlig hilsen / Best Regards - Brian J. Nielsen
To mail me in private, simply use "email.dk" after the @

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 22-01-05 17:31

Har ikke lige en liste over hvilke screen savers det gælder.

Fra : Vidal

Dato : 19-01-05 22:29

Jens Peter Karlsen wrote:

> En del Screen savers bruger HD'en

Jo, men det her lyder næsten som en defragmentering,
altså en heftig, vedvarende HD aktivitet. Det er en
ældre HD, så det høres meget tydeligt.

Så det lyder ikke somom, der blot skubbes nogle få
data frem og tilbage.

Er jeg den eneste, der er udsat for det?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Rudi Stegen

Dato : 20-01-05 00:00

Hej Vidal, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Jo, men det her lyder næsten som en defragmentering,
> altså en heftig, vedvarende HD aktivitet. Det er en
> ældre HD, så det høres meget tydeligt.

Jeg stødte engang ind i en screen saver, hvor man kunne indstille den
til, om Windows skulle/måtte tjekke diskfragmentering og køre
defragmentering, hvis det var tiltrængt (dvs. hvis Windows'
defragmenterinsprogramm fandt det tiltrængt).

Det er længe siden og var en til Windows 95, men det kunne da nemt være
et korrekt gæt fra din side. (Altså at der er noget sådant fis
indbygget i den screen saver og - værre - at man muligvis ikke engang
kan slå det fra).

Prøv at tjekke screen saverens opsætning igennem, og lige så med den/de
tekstfiler, der ofte lægges ved sådanne programmer.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Vidal

Dato : 22-01-05 16:10

Rudi Stegen wrote:

> [...]

> Prøv at tjekke screen saverens opsætning igennem, og lige så med den/de
> tekstfiler, der ofte lægges ved sådanne programmer.

Ja, nu gjorde jeg så det, jeg burde have gjort i første
omgang, skiftet screensaver, til 'Tom', og det løste
'problemet'.

Før brugte jeg 'Lysavis' med en god lang tekst om
fortræffeligheden ved øl, så så nemt var det altså.

Det undrer mig alligevel, når der er 512 Mb RAM til
rådighed, at systemet føler sig foranlediget til at
bruge virtuel hukommelse.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-05 23:06

Vidal wrote:

> Ja, nu gjorde jeg så det, jeg burde have gjort i første
> omgang, skiftet screensaver, til 'Tom', og det løste
> 'problemet'.

Flere problemer, efter jeg er gået over til 'Tom'
slår den skærmen fra efter ca 30 sekunders inaktivitet,
ligegyldigt hvormange minutter, jeg sætter den til.

Det gælder også, hvis jeg vælger 'Ingen'.

Har noget et bud på det problem?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-01-05 23:24

Den 24-01-05 23.06 skrev vidal (at) webspeed.dk følgende:

> Flere problemer, efter jeg er gået over til 'Tom'
> slår den skærmen fra efter ca 30 sekunders inaktivitet,
> ligegyldigt hvormange minutter, jeg sætter den til.

Prøv at tjekke indstillingerne under knappen Strømstyring (på fanebladet
Pauseskærm).

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis kabaler og bridge

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-05 10:07

Kim Ludvigsen wrote:

> Prøv at tjekke indstillingerne under knappen Strømstyring (på fanebladet
> Pauseskærm).

Tak, det var der problemet var.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Anders Lund

Dato : 23-01-05 16:44

Vidal wrote:
> Jeg har fornyligt inatalleret XP Pro sp2 og har bemærket,
> når pauseskærmen kommer på, begynder HD'en at køre ret
> heftigt.
>
> Er det normalt, hvad er det der foregår?

Windows XP laver noget defragmentering når systemet er idle:
http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1148808,00.asp
Det står i den sidste del af artiklen.

At du så siger at det har løst sig selv efter at du har skiftet
screensaver, tror jeg skyldes at Windows har fået degfragmenteret de
filer den skulle defragmentere. Grunden til at det er komemt efter
installation af SP2, kan skyldes at harddisken kan blive en del
fragmenteret efter installation af SP.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk