MS Windows
briani 27239
windows fra netværksdrev
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-12-04 18:03

hej

Hvis man nu har i tanke at have en pc stående i kælder og så kun have en pc
uden harddiske i lejlighed... på hvilken måde kan man så få windows til at
boote fra et netværksdrev? Er det såre simpelt eller er der noget specielt?
Hvis man har gigabit imellem burde det vel ikke forsinke noget?

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 26-12-04 15:21

Ikke muligt.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-12-04 21:26

"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> wrote in message
> Ikke muligt.

Hvorfor er det ikke muligt?

Hvis computeren ikke kan finde nogen harddisk at boote fra, prøver den at
boote fra netkortet... Men fra hvad? der må jo være en måde at gøre det på?

Fra : Anders Lund

Dato : 26-12-04 21:36

Bjarke Hansen wrote:
> Hvis computeren ikke kan finde nogen harddisk at boote fra, prøver den at
> boote fra netkortet... Men fra hvad? der må jo være en måde at gøre det på?

Windows server 2003 har noget de kalder Network Boot Services, som er
noget af det du søger. :)

http://www.microsoft.com/resources/documentation/WindowsServ/2003/all/ads/en-us/Default.asp?url=/resources/documentation/WindowsServ/2003/all/ADS/en-us/nbs_install_checklist.asp

Men det er vist ikke opskriften på at starte en Windows fra et
netværksdrev. Det jeg kunne se som et problem er at Windows slet ikke
vil starte, fordi det ikke kører på en fysisk disk.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 29-12-04 02:36

Du skal bruge en lokal HD til at boote Windows fra.

On Sun, 26 Dec 2004 21:25:54 +0100, "Bjarke Hansen"

Fra : Jacob

Dato : 26-12-04 15:50

> [...]
specielt?
> Hvis man har gigabit imellem burde det vel ikke forsinke noget?

du kan have 100 pc sat til at boote op på server hvorpå alle programmer er
installeret........... kan ikke huske hvad det hedder

Fra : Anders Lund

Dato : 26-12-04 16:16

Jacob wrote:
> du kan have 100 pc sat til at boote op på server hvorpå alle programmer er
> installeret........... kan ikke huske hvad det hedder

Terminal server?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-12-04 21:28

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> wrote in message

> Terminal server?

Ja okay men det er vel kun til at loade profilerne til windows.. altså en
begrænset datamængde... man kan vel sagtens loade alt over netværket uden
hastigheds tab, bare det er gigabit. Men så er det lige hvad man skal bruge?
jeg kunne tænkte man umildbart "bare" kan smide sin nuværende systemdisk
over i en anden pc, lave den til et netværksdrev, og lade computeren boote
fra denne? så er det bare om man ikke kan sætte noget sikkerhed ala mac
adresse på hvem der må loade. men okay den er nem at ændre.