Nyeste udtræk af MySQL
Fra : Anders Thingholm

Dato : 22-05-01 09:56

Hej

er der nogen af jer, der kan hjælpe med med at lave en string som trækker
til 10 nyeste poster ud?

Kan det være noget med select * from table LIMIT max-10, max

- gerne på mail

På forhånd tak!

Anders Thingholm

Fra : Jakob Færch

Dato : 22-05-01 10:45

In article <9ed9ic$32v$1@news.inet.tele.dk>,
"Anders Thingholm" <anders@thingholm.dk> wrote:

> er der nogen af jer, der kan hjælpe med med at lave en string som trækker
> til 10 nyeste poster ud?
>
> Kan det være noget med select * from table LIMIT max-10, max

Frit efter hukommelsen er det

SELECT TOP 10 * FROM table ORDER BY etId DESC

hvor etId altså skal være en kolonne, hvis værdi er højere, jo nyere
posten er (fx et autonummereret index - eller alternativ et timestamp)

/Jakob

PS: Det er i mine øjne temmelig bøvlet, at du beder om svar på mail - nu
har jeg jo svaret her (og sender dig også en mail), men jeg kan reelt
ikke vide, om andre har svaret dig /kun/ pr mail; og i så fald har jeg
spildt min tid. Og hvem bryder sig om at gøre det?

Fra : Morten Winther

Dato : 22-05-01 10:52

"Anders Thingholm" <anders@thingholm.dk> wrote in message
> Hej
>
> er der nogen af jer, der kan hjælpe med med at lave en string som trækker
> til 10 nyeste poster ud?
>
> Kan det være noget med select * from table LIMIT max-10, max

SELECT * FROM table LIMIT 0, 10 ORDER BY tid DESC

Jeg går ud fra du har en felt der hedder tid el. ligende.

/ morten

Fra : Anders Thingholm

Dato : 22-05-01 11:19

SELECT * FROM table LIMIT 0, 10 ORDER BY tid DESC

Denne tager vel de 10 første, eller?

Fra : Morten Winther

Dato : 22-05-01 11:33

> SELECT * FROM table LIMIT 0, 10 ORDER BY tid DESC
>
> Denne tager vel de 10 første, eller?

De 10 nyeste poster efter tid.

/ morten

Fra : Jonas Delfs

Dato : 22-05-01 17:07

"Morten Winther" <mw@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "Anders Thingholm" <anders@thingholm.dk> wrote in message

> De 10 nyeste poster efter tid.

Hvilket jo er fordi han sorterer DESCENDING

--
Mvh. Jonas Delfs
http://delfs.dk

"Kun en tåbe rydder op. En geni behersker kaos"

Fra : Ian Johannesen

Dato : 22-05-01 23:11

"Jonas Delfs" <nospam@delfs.dk> wrote in message
> "Morten Winther" <mw@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Er det nu helt smart at bruge * til at vælge de columns man laver et rowset
udfra ?

Jeg ville være lidt smart og bruge følgende:
SELECT ting1,ting2,ting3 FROM tbl ORDER BY tid DESC LIMIT 0,10;

--
Digitally Yours,

Ian Johannesen
UNIX Sysadm Web-sale.DK
package disclaimer;
BEGIN { print "Speaks on behalf of myself only, and not Web-Sale.DK"; }

Fra : Christian Bruhn Gufl~

Dato : 23-05-01 11:33

Så kan man også nemmere joine med andre tabeller uden at skulle aliase.

MVH
C. Gufler

Fra : Ian Johannesen

Dato : 23-05-01 11:55

"Christian Bruhn Gufler" <cbg@mfd.dk> wrote in message
> Så kan man også nemmere joine med andre tabeller uden at skulle aliase.
Ja men skal man være totalt flueknepper.
SELECT t.ting1,t.ting2,t.ting3 FROM tblTest t WHERE t.ting1 > 1 ORDER BY
t.ting2 DESC LIMIT 0,10;