Hvad er backbone?
Fra : ___P.Sir___

Dato : 13-02-05 19:48

Når man taler om en "backbone" i netværksopsætning, f.eks. mellem 2
etager, hvad er det så helt konkret, der menes? Er det en fysisk ting,
som en box af en slags, eller er det en måde at forbinde
servere/router/switches osv. på, eller måske et spørgsmål om en bestemt
kabling?

--
m.v.h. Preben

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-02-05 22:06

___P.Sir___ wrote:

> Når man taler om en "backbone" i netværksopsætning, f.eks. mellem 2
> etager, hvad er det så helt konkret, der menes? Er det en fysisk ting,

Det er den del af nettet der er rygraden i installationen. Man kunne
feks. vælge at have et backbone på 1Gbps og så have 100Mbps ud til alle
brugere.

> som en box af en slags, eller er det en måde at forbinde
> servere/router/switches osv. på, eller måske et spørgsmål om en
> bestemt kabling?

Det er ikke en "måde" og det er heller ikke noget "bestemt"
Det er betegnelsen for den del af installationen der gør at de
forskellige brugere kan kommunikere med hinanden og/eller omverdenen.

Fra : Arne Keller

Dato : 14-02-05 09:40

Jesper G. Poulsen wrote:

> Det er den del af nettet der er rygraden i installationen. Man kunne
> feks. vælge at have et backbone på 1Gbps og så have 100Mbps ud til alle
> brugere.

Enig.
Hvis man ser på kroppen er det ret klart hvorfor det navn er taget, alle
nerver går op gennem rygsøjlen og spreder sig herfra ud til alle dele af
kroppen. Helt som i et data net.

Det horisontelle kabling er kablingen fra krydsfelt til bruger, hvor
hver forbindelse servicerer 1 bruger.
Switche som anvende her kaldes ofte for "edge" produkter fordi de
forbinder "kanten" af netværket, og er tilpasset de behov som findes her.

Backbone er den lodrette/vandrette kabling mellem etager/bygningsafsnit
og bygningens hovedkrydsfelt. Her servicerer hver forbindelse mange
brugere og behøver derfor større båndbredde.
Switche som anvendes her kaldes ofte for "Core" produkter fordi de
forbinder den centrale del af netværket, som har højere belastning og
andre krav.

Campus net er net som forbinder flere bygninger men oftest samme
virksomhed/enhed. Igen stiller denne type net specielle krav både til
kabling og aktivt udstyr.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : ___P.Sir___

Dato : 14-02-05 10:57

Arne Keller wrote:

> [...]
>
> Campus net er net som forbinder flere bygninger men oftest samme
> virksomhed/enhed. Igen stiller denne type net specielle krav både til

Udmærket billedlig forklaring.
For at være sikker: Kan man sige, at man starter med en server af en
vis størrelse - fysisk måske i et it-rum - ,som også kan give den
ønskede bredde inter/intranet. (Et spørgsmål om at fysisk købe den
rigtige størrelse server.) Så trækkes der kabler - cat6a for eksempel -
op gennem etagerne, altså vertikalt. Det er "backbone",som altså er
afhængig af serverens formåen. Det hvor man nu kører kabler ind på hver
enkelt etage - altså horisontalt - , benævnes "Krydsfelt". Typisk ind
til en switch på hver etage, og derfra videre til hver enkelt bruger -
eller til printer og lign. ER det nogenlunde korrekt forstået?
På ydersiden af serveren - før internettet - sætter man så sin
firewall, og derfra går det så ud i cyberspace.
Og hvad med routere - er de overflødige i dette setup?

--
m.v.h. Preben

Fra : Arne Keller

Dato : 14-02-05 11:25

___P.Sir___ wrote:

> Udmærket billedlig forklaring.

Tak, det er bare en grov forklaring, lidt lige som hvis du beder mig
forklare vejnettet i Danmark. Der findes motorveje, amtsveje og
kommunale veje det er hovedprincippet. Så kan man jo spørge; hvad med
færger, rundkørsler og parkeringspladser, det er langt ned i detaljerne
og straks sværere at forklare med få ord.

> [...]
> vis størrelse - fysisk måske i et it-rum - ,som også kan give den
> ønskede bredde inter/intranet. (Et spørgsmål om at fysisk købe den

Det har i princippet ingenting med backbone eller netværk at gøre.

Du kan se kabling os netværket/switchene som to lag ovenpå hinanden med
stort samme opbygning.

Krydsfelter er der hvor alle kabler fra arbejdspladserne samles og hvor
også den ene ende af backbone kablingen findes, her placeres også
switche og PoE enheder.
Man har et vidt forgrenet net ud til alle brugere med kabler.
Man har et forgrenet net fra switchene som kører gennem disse kabler.

Backbone kablingen er bygget med færre ledere med højere kapacitet,
uafhængigt af om det er kobber eller fiber.
Ligesådan har switchene mange porte mod brugerne og færre porte som via
backbone kablerne forbindes til coreswitchen.

Dette opbygges traditionelt som et stjernenet, men man bygger ofte
alternative redundante kabel og kommunikationsveje hor at opretholde
driften hvis der sker et nedbrud et sted.

Services som internetadgang, mail-servere, filservere, applikationer som
anvendes i virksomheden tilsluttes så til dette netværk, ofte i nærheden
af core.

Routere anvendes for at forbinde forskellige net, det kan være firmaets
net mod internettet hvor man også vil anvende firewall. Det kan også
være mellem flere net internt i virksomheden, man kan have ønske om at
opdele nettet for at få bedre kontrol og overblik og ofte også enklere
fejlretning. Det er der andre her i gruppen som kan fortælle meget mere om.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-02-05 18:18

___P.Sir___ wrote:

> Og hvad med routere - er de overflødige i dette setup?

Routere anvendes til at samle net med. Hvis du har to (IP-)net der skal
kunne kommunikere med hianden, så sætter du en router op mellem dem. På
den måde kan maskiner på det ene net (feks. 192.168.1.*) komme i
kontakt med maskiner på det andet net (feks. 192.168.2.*).