On Wed, 9 Feb 2005 09:00:51 +0100, Rabbit_HGC in newsgroup
dk.edb.netvaerk wrote:
> Hej alle
>
> Vi har i mange år haft tiltagende problemer i vores netværk og det er nu ved
> at være rimelig uholdbart.
>
Hvem står for den daglige vedligeholdelse at jeres servere og intranet ?
[Snip]
> Problemerne :
>
> Vores mailsweeper fanger ca. 1000 mails om dagen som ryger i diverse spam
> filtre. Dem tjekker jeg da der ofte ryger en valid mail igennem som skal
> frigives. Hvis jeg f.eks. markere 10 mails som skal slettes så tager det ca.
> 3-4 minutter. Så kan I selv regne ud hvor lang tid det tager at gennemgå
> 1000 mails.
>
Arbejder du der direkte på mailserveren eller ligger spam filtrering på
en anden boks ? Hvis det første kunne jeres mail server være
overbelastet hvis det sidste kunne jeres netværk være overbelastet eller
og det er nok også et godt bud .. jeres spam filtrering er meget
dårligt integreret i jeres mailserver.
En anden ting er at jeres spam filter ikke burde have nævneværdigt med
falsk positive .. få det lige gennemgået og sat opdentligt op.
> Når jeg vil kalde citrix (nfuse) op så får jeg 3-4 forbindelser at vælge
> imellem (ligesom om de ikke er lukket ned), når jeg vælger en så står den og
> logger på i ca. 2 timer før jeg slukker.
>
Der er nogle seriøse problemer med jeres citrix og formentligt med jeres
DNS .. måske også med en firewall der blokerer trafikken på intranettet.
> Når min kollega kalder citrix op hjemmefra så kommer han fint ind, efter ca.
> 40 sekunder bliver han smidt af.
>
> Vores trådløse forbindelse ryger ca. 1-2 gange om måneden, hvorefter der
> skal slukkes og tændes for modtager/sender før det virker igen.
>
Hvilket udstyr ? Læg ud med at få opdateret firmware.
> Vi har en fiber opkobling til vores fabrik, der bliver netværksforbindelsen
> smidt ca. 1 gang om måneden.
>
> Vi har på kontoret 2-3 klienter der skal være oprettet som administrator for
> at kunne køre internet. Alle de andre som er opsat på samme måde er alm.
> brugere. Det der sker er at siden loades med 1-2 billeder, så hænger
> explorer og man må lukke ned.
>
Få de klienter reinstalleret det er ikke holdbart at brugere kører med
administrator rettigheder og slet ikke hvis de rettigheder rækker
længere end deres egen arbejdsstation.
> Vi har en håndterminal som er koblet op til en trådløs forbindelse, den
> mister forbindelsen ca. 3-4 gange om ugen og der må genstartes.
>
Igen .. få opdateret firmware på jeres trådløse udstyr og brug så lidt
tid på google og google groups for at se om der skulle være
kompatibilitets problemer med udstyret.
> Når jeg f.eks. sender en intern mail til 2 kollegaer så modtager den ene
> mailen med det samme, den anden modtager først mailen 5 timer senere.
>
> Jeg har ikke selv sat noget af vores net op, det har vores IT leverandør.
>
> Er der nogen der har et bud på hvad problemet kunne være?
>
En af 2 ting ville være mit første træk .. få leverandøren til at tjekke
op på det hele .. hvis de ikke magter opgaven så fyr dem og find en der
kan. Sørg for at systemerne bliver passet og plejet især i et så mixet
setup som i lever med ..
Du skriver ikke rigtigt noget om hvornår og hvordan systemerne bliver
tilset men det lyder for mig som om det hele sejler og har gjort det
længe så forbered dig på en grundig oprydning og formentlig udskiftning
af enkelte ting der ikke er kompatible med andre.
> Jeg er selv sikker på at det er i vores krydsfelt den er gal, da det må være
> vores netværk der simpelthen er så ustabilt.
>
Det tror jeg ikke .. jeg tror alt andet end jeres krydsfelt er ustabilt
og lider under manglende vedligeholdelse. Personligt ville jeg ikke
overtage driften af sådan en system før en anden end den oprindelige
leverandør havde ryddet op i det hele.
--
Regards J.K.Arning :: 09-02-2005 11:29:51 ::
http://arning.dk
Og husk nu "Din tisser er dit tempel - Pas godt på den"
Ungdomsblade idag er måske nok uintelligente men kedellig
det er de ikke!