Hurtige servere er langsommere end de gaml~
Fra : Steen Nielsen

Dato : 01-02-05 21:01

Jeg har fået nye servere på arbejde (skole), IBM e-server med lynhurtige
(10000rpm) SCSI diske i RAID 1 konfiguration, 2800Mz. Netkortene er Intel
Pro 1000, dvs. gigabit.

Og det er måske problemet for de sidder i 100mbit switche (fuld duplex) og
overfører fx image-filer langsommere end fra den gamle server. Hastigheden
for at kopiere en imagefil på 1GB fra fx en bærbar computer er helt oppe 12
min, hvor det fra en gammel server med 800Mz CPU og en simpel IDE-disk tager
lige godt 2 minutter! De gamle servere kører NT4 og de nye Windows server
2003.

Alt kører ellers OK fra de nye servere bortset altså fra hastigheden. Jeg
har opdateret alt, jeg kunne finde af drivere. Jeg har prøvet at sætte
netkortet til fast 100mbit fuld duplex, men det faldt hastigheden bare
yderligere af (den står til autodetect).

Jeg mangler inspiration til at komme videre. Alt ser ud til at fungere - men
hastigheden er deprimerende. Skulle jeg prøve at anskaffe en ny switch med
to gigabit-slot? Hvad kan jeg måle på for at komme problemet nærmere? Kan
mine D-link switche være for dårlige?

Mvh. SteenN

Fra : Nicolai

Dato : 01-02-05 22:02

> Jeg har fået nye servere på arbejde (skole), IBM e-server med lynhurtige
> (10000rpm) SCSI diske i RAID 1 konfiguration, 2800Mz. Netkortene er Intel
> Pro 1000, dvs. gigabit.

Raid1 er ikke hurtigt til store filer :)

> Og det er måske problemet for de sidder i 100mbit switche (fuld duplex) og
> overfører fx image-filer langsommere end fra den gamle server. Hastigheden

Prøv half duplex bare for at se forskellen. Hvilke switche sidder de i.

> [...]
> netkortet til fast 100mbit fuld duplex, men det faldt hastigheden bare
> yderligere af (den står til autodetect).

Prøv fast half.

> [...]
> med to gigabit-slot? Hvad kan jeg måle på for at komme problemet nærmere?
> Kan mine D-link switche være for dårlige?

Hvad hastighed får du?

Forvent ikke over 35Mb/s med den konfiguration. Men det lyder heller ikke til
du får det.

Prøv total commanger fra ghisler.com - den viser hastighed under kopiering...

Går det helt galt må vi igang med ttcp.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-02-05 22:53

On Tue, 1 Feb 2005 21:00:33 +0100, "Steen Nielsen"
<Steen.Nielsen1@skolekom.dk> wrote:

> [...]
> netkortet til fast 100mbit fuld duplex, men det faldt hastigheden bare
> yderligere af (den står til autodetect).

Hvis du vil konfigurere netkortet fast med hastighed og duplex, skal
du også gøre det på switchen, ellers bliver det bare værre, altså at
din server står til 100/full, men switchen vælger 100/half, fordi din
server ikke vil snakke autoneg med den.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Esben

Dato : 02-02-05 04:26

"Steen Nielsen" <Steen.Nielsen1@skolekom.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tager lige godt 2 minutter! De gamle servere kører NT4 og de nye Windows

Kan det være den bærbare der for sjov har valgt at køre 10mbit? Hvilken
hastighed forbinder serveren til switchen med?
Er det bare alm filetransfer eller fra en ghost server?

> [...]
> med to gigabit-slot? Hvad kan jeg måle på for at komme problemet nærmere?
> Kan mine D-link switche være for dårlige?

Har du prøvet at sætte en klient direkte på serverens nic? Evt. en med Gb.

--
Esben

Fra : Steen Nielsen

Dato : 02-02-05 12:52

Tak for svarene - jeg har nu prøvet at sætte hastigheden fast til 100Mbit
halv duplex på serveren og det var præcis samme dårlige hastighed.

Den switch, som serverne sidder i er desværre unmanaged, så min plan er nu
at koble en server og en bærbar sammen med et krydset kabel og sætte begge
computere til fast 100Mbit fuld duplex. Det burde så give en højere
hastighed.

Hvis jeg så bagefter kan sætte den bærbare til autodetect og serveren til
autodetect og koble dem sammen alene i en switch (dvs. som de to eneste
computere) og den så giver den lave hastighed - ja så må jeg vel kunne
konkludere at jeg bør anskaffe en managed switch eller en unmanaged med 2
gigabit slots. Måske er en managed bedst for jeg har flere gange hørt den
anbefaling, at man sætter hastighederne fast både i switch og på server.

Da der er aktivitet på skolen fra 8.00 til 22.00 bliver det nok først i
weekenden jeg vil gøre forsøget. Men nu har jeg da i det mindste en plan...

Mvh. SteenN

Fra : Jens U. K.

Dato : 02-02-05 14:26

"Steen Nielsen" <Steen.Nielsen1@skolekom.dk> wrote in message
> [...]
> hastighed.
>
> Den switch, som serverne sidder i er desværre unmanaged, så min plan er

Hvis switchen er unmanaged så er autoneg. på computerne svjv den eneste
rigtige indstilling.

> [...]
> switch (dvs. som de to eneste computere) og den så giver den lave
> hastighed - ja så må jeg vel kunne konkludere at jeg bør anskaffe en

Eller at du f.eks. skal kigge dig om efter bedre kabler... eller dem har
du måske prøvet at skifte?

Hvis ikke du har fået en ny switch, er det næppe den der er skyld i den
den voldsomme hastighedsforringelse... eneste mulighed jeg kan se er at
switchen og de nye serveres netkort ikke kan sammen... forudsat at det
ikke bare er den nye server der er langsom (pga. dårlig opsætning, dårlige
netværks-kabler/stik osv...)

> gigabit slots. Måske er en managed bedst for jeg har flere gange hørt
> den anbefaling, at man sætter hastighederne fast både i switch og på
> server.

Jeg synes personligt at det er rart at kunne "manage" switchen. Jeg støder
også engang imellem på en computer der bare ikke vil lave autoneg. med
switchen og så er det rart at kunne analysere lidt.

/Jens Ulrik