LAN router problemer
Fra : Torben Jensen

Dato : 29-01-05 19:41

Jeg har Bredbånd fra TDC, DHCP tilkobling med 2 dynamiske IP adrasser.

Fra TDC modemet kører jeg over i en 100Mb swits(1), hvortil jeg har koblet
PC1 og en router.

Fra routeren kører jeg over i en anden 100Mb swits(2), hvor husets andre
PCér og filserver er koblet på

Grunden til at det er sat op sådan er at så kan PC1 trække den ene IP
adrasse, mens de andre i huset deles om den anden IP gennem routeren.

Nu kommer jeg så til problemet, PC1 kan ikke se de andre PCér og filserveren
på LAN.
Og de PCér på LANét kan heller kke se PC1.
Hvordan kommer jeg til at kunne se mit LAN fra PC1 igen ?

Håber ikke der er for uoverskueligt.
Alle forslag modtages med kyshånd.

På forhånd tak.

Mvh. Torben Jensen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-01-05 19:47

Torben Jensen wrote:

> Hvordan kommer jeg til at kunne se mit LAN fra PC1 igen ?

Du kobler routeren _direkte_ på modemet og lader alle PC'er koble på
nettet gennem den.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-01-05 20:14

"Torben Jensen" <Hobby@NOSPAM.lite.dk> wrote:

> [...]
>på LAN.
>Og de PCér på LANét kan heller kke se PC1.
>Hvordan kommer jeg til at kunne se mit LAN fra PC1 igen ?

PC1 kan selvfølgelig ikke 'se' ind på lokalnettet som du jo har gemt bag
routeren.

Hvorfor er det helt præcis du vil anvende begge ip-adresser fra TDC ??

Jeg skulle mene du var bedre tjent med at placere alle computere bag
routeren.

<mlr>

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-01-05 21:38

Torben Jensen wrote:
> Og de PCér på LANét kan heller kke se PC1.

Nej - det er klart - jeg kan kun se en fornuftig grund til at koble dem op
på den måde - og det er hvis du vil skjule PC1 fra resten af lokalnettet.

> Hvordan kommer jeg til at kunne se mit LAN fra PC1 igen ?

Flytter den ind på lan'et til de andre PC'er....

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Torben Jensen

Dato : 29-01-05 21:52

"Torben Jensen" <Hobby@NOSPAM.lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> filserveren på LAN.
> Og de PCér på LANét kan heller kke se PC1.
> Hvordan kommer jeg til at kunne se mit LAN fra PC1 igen ?

Grunden til at det er sat op på den måde, er fordi der er nogle i huset der
spiller online spil, hvor det kun kan lade sig gører at værer i samme spil
hvis man har hver sin IP.

Fra : Torben Jensen

Dato : 29-01-05 21:55

> Grunden til at det er sat op på den måde, er fordi der er nogle i huset
> der spiller online spil, hvor det kun kan lade sig gører at værer i samme
> spil hvis man har hver sin IP.

Og jeg kan kun trække en IP gennem routeren

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-01-05 22:08

> [...]

>spiller online spil, hvor det kun kan lade sig gører at værer i samme spil

Forstår jeg dig ret: To af dine computere vil spille op mod samme
spil-server på internettet. Og det kan kun lade sig gøre hvis de
optræder med hver sin WAN ip-adresse ?!

I så fald må nok acceptere at den ene spillende computer skal stå uden
for routeren / lokalnettet.

Alternativt må du lave en opsætning med to parallel koblede routere. Det
kræver at du de-aktivere DHCP-serveren i router2, og samtidig opsætter
den ene spillende computer med fast ip-adresse og router2 som
standardgateway.

<mlr>

Fra : Torben Jensen

Dato : 30-01-05 07:03

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kræver at du de-aktivere DHCP-serveren i router2, og samtidig opsætter
> den ene spillende computer med fast ip-adresse og router2 som

Hvis jeg parallel kobler 2 router, alså TDC modem > swits > 2stk. router.
Så har jeg vel stadig det samme problem, maskinerne på hver sin router kan
vel stadig ikke "se" hinanden ?

Mvh. Torben Jensen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-01-05 09:12

> [...]

>Så har jeg vel stadig det samme problem, maskinerne på hver sin router kan

Det kan de hvis du forbinder routerne på LAN-siden...

Du skal gerne ende med et netværk hvor de to routere har LAN ip-adresse
i samme segment, f.eks. 192.168.1.1 og 192.168.1.2 og der må kun være
een aktiv DHCP-server på lokalnettet

Alle dine maskiner med automatisk ip-adresse vil så bruge hovedrouteren
(den med DHCP-server) som standard gateway. Spillemaskine nr 2 opsætter
du med fast ip-adresse og den sekundære router som standardgateway.

Dermed ligger alle dine maskiner i samme netværk og kan 'se' hinanden.
Men udefra vil spillemaskine nr 2 optræde med en anden WAN ip-adresse
end dine øvrige maskiner.

<mlr>

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 30-01-05 09:34

On Sun, 30 Jan 2005 07:02:48 +0100, "Torben Jensen"
<Hobby@NOSPAM.lite.dk> wrote:

> [...]
>Så har jeg vel stadig det samme problem, maskinerne på hver sin router kan

Du skulle koble dem parallel, dvs, wansiden parallel via switchen og
LANsiden via kaben fra LAN-router1 til LAN-router2.
Det er jo derfor at du skal deaktiverer DHCP på den ene router, og
lade den andenn router køre DHCP i (feks.) IP-områdent
192.168.5-192.168.1.254.
Router1 giver du LAN-IP 192.168.1.1 (DHCP)
Router2 giver du LAN-IP 192.168.1.2 (Udne DHCP tilkoblet)
Og på PCen som skal have sin egen (TDC) IP skal du sætte IP
konfigureringen op manuelt til (i dette eks) 192.168.1.3, med
standard-gateway til 192.168.1.2.

/Hans

Fra : Calle.

Dato : 30-01-05 10:59

Torben Jensen wrote:
> [...]
> router. Så har jeg vel stadig det samme problem, maskinerne på hver
> sin router kan vel stadig ikke "se" hinanden ?

Jo, du skal have et kabel fra en af LAN portene på den ene til en LAN port
på den anden, så de 2 lan er forbundet
--
Calle.

Fra : Torben Jensen

Dato : 01-02-05 12:58

1stk. ny router bestilt, takker mange gange for de gode forslag.

Mvh. Torben Jensen.

Fra : Grandt

Dato : 30-01-05 10:20

> [...]
> kræver at du de-aktivere DHCP-serveren i router2, og samtidig opsætter
> den ene spillende computer med fast ip-adresse og router2 som

Nu er jeg måske ikke den største expert på net, men hvad med 2 netkort i den
pc der står alene, én til LAN og én til WAN? Vil man så ikke kunne være på
LAN og ha' en ip "ud af huset"?

Jeg kunne forestille mig at det også kunne gi' et problem her i huset om et
par år! )

Hak mig lige ned hva', hvis jeg er helt på afveje.... o",)

Grandt

Fra : Calle.

Dato : 30-01-05 00:55

Torben Jensen wrote:
> [...]
>
> Grunden til at det er sat op sådan er at så kan PC1 trække den ene IP
> adrasse, mens de andre i huset deles om den anden IP gennem routeren.

hvad skulle det gavne? Den får ikke mere båndbrede af den grund, din
hastighed er jo totalt set

--
Calle.

Fra : Torben Jensen

Dato : 30-01-05 02:46

Det er heller ikke for hastighedesn skyld, men for IP . Jeg skan bruge 2 IP
adr. ud af huset.