Linksys BEFSR41 går kold
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-01-05 12:45

Er det et velkendt problem med Linksys BEFSR41-routeren, at man
med jævne mellemrum bliver nødt til at tage strømmen fra den, for
at få den til at virke igen?

Min PC står for det meste tændt hele døgnet, men med ca 3 dages
mellemrum, har den pludselig tabt forbindelsen til nettet, men
der er ingen fejlmeddelelse i logbogen (WinXP Pro).

Hvis jeg forsøger at komme ind i router-opsætningen via browseren,
får jeg blot at vide, at jeg arbejder offline og hvis man så vælger
at gå online, kommer der blot en "siden kan ikke vises", så den går
fuldstændig død. Det eneste der hjælper er at genstarte computeren
og tage strømmen til routeren i et par sekunder.

Jeg kører med nyeste firmware til routeren (1.05.00).

Er der nogen der har en idé til, hvad der kan være galt?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-01-05 12:53

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>mellemrum, har den pludselig tabt forbindelsen til nettet, men
>der er ingen fejlmeddelelse i logbogen (WinXP Pro).

Hvad fortæller loggen i routeren ?

Og er du helt sikker på der ikke står noget om DHCP i windows logbogen
(System) ?

<mlr>

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-01-05 13:14

Michael Rasmussen skrev:

> Hvad fortæller loggen i routeren ?

Hmm, det ved jeg ikke. Var faktisk ikke klar over, at den fører
log. Har kun haft routeren i et par måneder. Hvor ligger den log
henne?

> Og er du helt sikker på der ikke står noget om DHCP i windows
> logbogen (System) ?

Ja, for Windows henter ikke IP-adresser via DHCP fra routeren.
Windows og min Mac, som begge er koblet til routeren, er stillet
til en fast IP.

Routeren er derimod stillet til 'Obtain an IP automatically', da
jeg har en ADSL-forbindelse med dynamisk IP.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-01-05 14:06

>Ja, for Windows henter ikke IP-adresser via DHCP fra routeren.
>Windows og min Mac, som begge er koblet til routeren, er stillet
>til en fast IP.

Ok, du kører med fast ip-adresse på computeren.

>Routeren er derimod stillet til 'Obtain an IP automatically', da
>jeg har en ADSL-forbindelse med dynamisk IP.

Kan det være så simpelt at routeren lukker WAN-forbindelsen ned efter en
vis periode med in-aktivitet.

Check WAN opsætningen for indstillinger som 'idle-time',
'auto-reconnect' eller lignende.

<mlr>

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-01-05 14:20

Michael Rasmussen skrev:

> Ok, du kører med fast ip-adresse på computeren.

Jeps.

> Kan det være så simpelt at routeren lukker WAN-forbindelsen
> ned efter en vis periode med in-aktivitet.

Det tvivler jeg på, for jeg har også oplevet at den pludselig
går kold midt i en FTP-overførsel.

> Check WAN opsætningen for indstillinger som 'idle-time',
> 'auto-reconnect' eller lignende.

Jeg kan ikke lige finde indstillinger med den ordlyd inde i
router-opsætningen, men nu vil jeg prøve den 1.46.02-firmware.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-01-05 14:24

Thomas G. Madsen skrev:

> Var faktisk ikke klar over, at den fører log. Har kun haft
> routeren i et par måneder. Hvor ligger den log henne?

Hov, nu fandt jeg den log. Den ligger under Administration >
Log inde i routeropsætningen, men funktionen var ikke koblet
til, så det vil jeg lige prøve at gøre. Det kan måske give
et fingerpeg om hvad hulen der sker, hvis den da ellers går
kold med den nye firmware.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-01-05 17:38

Thomas G. Madsen skrev:

> Hov, nu fandt jeg den log. Den ligger under Administration >
> Log inde i routeropsætningen, men funktionen var ikke koblet
> til, så det vil jeg lige prøve at gøre.

Og nu gik den kold igen efter ca. et døgns kørsel.
Problemet er så bare, at jeg ikke kan komme ind i loggen, for
routeren svarer ikke.

Efter en strømafbrydelse eller et reset af routeren, kan jeg
komme ind i loggen, men der står intet om fejl af nogen art.

Denne gang prøvede jeg blot at tage strømmen på routeren uden at
genstarte Windows og nu virker nettet igen, men Windows står så
og blinker i 5-10 min. med følgende ikon i systray:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/acquiring.png>.

Jeg har sendt en forespørgsel afsted til Linksys, som jeg håber
de har et brugbart svar på.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-01-05 19:06

Thomas G. Madsen skrev:

> Jeg har sendt en forespørgsel afsted til Linksys, som jeg håber
> de har et brugbart svar på.

Og de har svaret her for en halv times tid siden.
De foreslår, at jeg laver en "hard reset" af routeren ved at holde
reset-knappen inde i 30 sekunder og derefter re-flashe med 1.05.00-
firmwaren, hvilket jeg så lige har prøvet.

Nu har den bare glemt alle mine indstillinger, men det er jo da til
at overleve, hvis det afhjælper problemet. Hvis det ikke hjælper,
foreslår de at få routeren byttet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-02-05 21:03

Thomas G. Madsen skrev:

> Nu har den bare glemt alle mine indstillinger, men det er jo
> da til at overleve, hvis det afhjælper problemet. Hvis det
> ikke hjælper, foreslår de at få routeren byttet.

Og det hjalp desværre ikke, så nu vil jeg have den byttet.

Hvis ombytteren har det samme problem, hvilken god og pålidelig
router kan I så evt. anbefale mig at investere i? Det skal bare
være en ADSL-router, hvor jeg skal have to computere koblet på.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans Jørgen Lassen

Dato : 29-01-05 13:07

> Er det et velkendt problem med Linksys BEFSR41-routeren, at man
> med jævne mellemrum bliver nødt til at tage strømmen fra den, for
> at få den til at virke igen?

Jeg har meget tit haft præcis samme problem. Jeg opgraderede i går til
firmware 1.46.02, men om det hjælper, ved jeg jo ikke endnu.
Venlig hilsen,
Hans Jørgen Lassen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-01-05 13:35

Hans Jørgen Lassen skrev:

> Jeg har meget tit haft præcis samme problem.

Det er knaldhamrende irriterende og det undrer mig egentlig,
at jeg stort set altid har kæmpet med det problem både da
jeg brugte IDSN-adaptere og nu også med ADSL-routere (Linksys
BEFSR41 er min første router).

Da jeg havde ISDN, skulle min Zyxel OmniNet Plus slukkes og
tændes flere gange om dagen for at fungere ordentligt.
Senere købte jeg en Zyxel OmniNet Plus LCD, men den havde det
samme problem og ditto for en Lasat Speed II, som jeg købte
efter Zyxel OmniNet Plus LCD.

Det eneste tidspunkt hvor det bare kørte perfekt, var i de
ca. tre år, hvor jeg havde min PC koblet direkte til ADSL-
modemet på væggen (Siemens XpressLink), men da jeg nu har
to computere, som skal kunne se hinanden og have adgang til
Internettet, valgte jeg at investere i en router.

> Jeg opgraderede i går til firmware 1.46.02, men om det
> hjælper, ved jeg jo ikke endnu.

Er du sikker på, at det er samme router-model vi har så, for
til Linksys BEFSR41, er 1.05.00 mig bekendt den nyeste firmware.
Se evt.: <http://www.linksys.com/download/firmware.asp?fwid=183>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans Jørgen Lassen

Dato : 29-01-05 13:45

Ja, det er lidt mærkeligt med dette firmware, men faktisk har jeg
installeret den version, jeg nævnte. Jeg kan sende den til dig, hvis du er
interesseret.
Hilsen,
Hans Jørgen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-01-05 14:01

Hans Jørgen Lassen skrev:

> Ja, det er lidt mærkeligt med dette firmware, men faktisk har
> jeg installeret den version, jeg nævnte. Jeg kan sende den til
> dig, hvis du er interesseret.

Tak for tilbudet, men jeg er næsten sikker på, at det var den
version, som min router var født med. Jeg opgraderede til version
1.05.00 kort tid efter købet.

Hvis 1.46.02 resulterer i, at du ikke skal slukke og tænde din
router med jævne mellemrum, må du dog meget gerne give lyd. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-01-05 14:15

Thomas G. Madsen skrev:

> Tak for tilbudet, men jeg er næsten sikker på, at det var den
> version, som min router var født med.

Åbenbart ikke, for 1.46.02 er nyere end 1.05.00, hvis man skal
tro på følgende links:

<http://www.linksys.com/download/firmware.asp?fwid=183>
Firmware Version : 1.05.00
Firmware Date : 4/1/2004

<http://www.linksys.com/download/firmware.asp?fwid=3>
Firmware Version : 1.46.2
Firmware Date : 8/30/2004

Tak for din mail med linket til 1.46.02, Hans Jørgen. Den vil
jeg prøve at smide ind.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-01-05 14:49

Thomas G. Madsen skrev:

> Tak for din mail med linket til 1.46.02, Hans Jørgen. Den vil
> jeg prøve at smide ind.

Det kan jeg ikke få lov til.
Den går i gang med at opgradere firmwaren, men slutter så af med at
gå til siden <http://192.168.1.1/upgrade.cgi>, som blot viser 'The
page cannot be displayed'. Routeren går derefter kold, så man ikke
længere kan komme ind i opsætningen, medmindre man tager strømmen,
eller trykker på Reset-knappen. Når man derefter går ind i router-
opsætningen, er firmwaren stadig 1.05.00.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans Jørgen Lassen

Dato : 29-01-05 15:02

Hos mig gik det uden problemer. Jeg kørte dette installationsprogram:
befsr41v2_14511_Tftp.exe, og installerede befsr-v1.46.02_code.bin. Det er jo
formentlig det samme, du har gjort.

Kan miseren ligge i, at der findes flere versioner af denne router? Min
hedder ud overBEFSR41 også ver.2 - det står på en mærkat på bunden af den.

Hilsen,
Hans Jørgen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-01-05 15:26

Hans Jørgen Lassen skrev:

> Jeg kørte dette installationsprogram: befsr41v2_14511_Tftp.exe,
> og installerede befsr-v1.46.02_code.bin. Det er jo formentlig
> det samme, du har gjort.

Nej. Jeg har forsøgt at opgradere inde fra Router Setup under
punktet Administration > Firmware Upgrade. Det gjorde jeg så vidt
jeg husker med 1.05.00-firmwaren.

Har nu hentet befsr41v2_14511_Tftp.exe, men får blot følgende at
vide: 'Failed to update the data into the flash ROM, please retry'.

> Kan miseren ligge i, at der findes flere versioner af denne
> router?

Det skulle ikke undre mig.

> Min hedder ud overBEFSR41 også ver.2 - det står på en mærkat på
> bunden af den.

Min hedder version 3 og går man ind på <http://www.linksys.com/>,
hvor man vælger Products > Routers, Modems & Gateways > BEFSR41 >
Firmware, bliver man henvist til:

Fra : Hans Jørgen Lassen

Dato : 29-01-05 18:04

Så er der vel ikke andet at gøre end at sende en direkte, indtrængende
forespørgsel til firmaet?
Hilsen,
Hans Jørgen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-01-05 19:28

Hans Jørgen Lassen skrev:

> Så er der vel ikke andet at gøre end at sende en direkte,
> indtrængende forespørgsel til firmaet?

Nej, det bliver man vist nødt til.

Tak for hjælpen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-02-05 17:55

Hans Jørgen Lassen skrev:

> Jeg har meget tit haft præcis samme problem. Jeg opgraderede i
> går til firmware 1.46.02, men om det hjælper, ved jeg jo ikke
> endnu.

Hvis det ikke har hjulpet, så kan du evt. prøve den nyeste firmware
<ftp://ftp.linksys.com/pub/network/BEFSX41_v1.50.9_code.bin> (beta!),
som Linksys har sendt til mig her ved 16-tiden. Min nægtede bare at
æde den, fordi de lige havde overset, at det er version 3, jeg sidder
med. Argh!

--
Hilsen
Madsen