/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
DHCP og Manuel TCP/IP config
Fra : j hansen


Dato : 28-01-05 09:51

Hejsa

Er det muligt at lave et setup hvor du køre med manuel opsat ip adresse
hjemme og når du er ude får man tildelt en IP af DHCP serveren? Det hele
skulle gerne ske automatisk.

Jeg køre XP PRO.

Mvh

jeppe

 
 
Filip (28-01-2005)
Kommentar
Fra : Filip


Dato : 28-01-05 10:27

> Er det muligt at lave et setup hvor du køre med manuel opsat ip adresse
> hjemme og når du er ude får man tildelt en IP af DHCP serveren? Det hele
> skulle gerne ske automatisk.

Ja. Du skal vælge automatisk IP på din bærbares netkort, og på "alternativ
konfiguration" under TCP/IP internet protekol. På det alternative skal du
sætte den foruddefinerede IP adresse op. Problemet kan være at der kan gå et
lille minut før den opgiver at få tildelt en automatisk adresse og derefter
går over til den alternative adresse derhjemme.



Filip



Filip (28-01-2005)
Kommentar
Fra : Filip


Dato : 28-01-05 10:30

Ja. Du skal vælge automatisk IP på din bærbares netkort. På det alternative
skal du
sætte den foruddefinerede IP adresse op under på "alternativ
konfiguration" under TCP/IP internet protekol. Problemet kan være at der
kan gå et
lille minut før den opgiver at få tildelt en automatisk adresse og derefter
går over til den alternative adresse derhjemme.

( jeg har lige rettet mine skrivefejl)

Filip




bastian (28-01-2005)
Kommentar
Fra : bastian


Dato : 28-01-05 11:08

Filip wrote:
> Ja. Du skal vælge automatisk IP på din bærbares netkort, og på "alternativ
> konfiguration" under TCP/IP internet protekol.

Det forudsætter dog, at der ikke forfindes en dhcp server på dit
hjemmenetværk

j hansen (28-01-2005)
Kommentar
Fra : j hansen


Dato : 28-01-05 12:47

bastian wrote:
> Filip wrote:
>
>> Ja. Du skal vælge automatisk IP på din bærbares netkort, og på
>> "alternativ konfiguration" under TCP/IP internet protekol.
>
>
> Det forudsætter dog, at der ikke forfindes en dhcp server på dit
> hjemmenetværk

Hvilket jeg jo har, for den er jo meget behagelig når der kommer gæster
sådan. Problemet er, at jeg har en række services kørende på min bærbare
som kræver at jeg får den samme interne ip hver gang jeg er hjemme. Når
jeg er ude skal det bare virke og det er ikke fedt at skulle rode med
tcp/ip settings hver gang du har været til møde eller på cafe...

Mogens Kjaer (28-01-2005)
Kommentar
Fra : Mogens Kjaer


Dato : 28-01-05 12:55

j hansen wrote:
> bastian wrote:
....
>> Det forudsætter dog, at der ikke forfindes en dhcp server på dit
>> hjemmenetværk
>
>
> Hvilket jeg jo har,

Kan du ikke sætte den til at tildele dig
en bestemt IP adresse hver gang?

Mogens
--
Mogens Kjaer, Carlsberg A/S, Computer Department
Gamle Carlsberg Vej 10, DK-2500 Valby, Denmark
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08
Email: mk@crc.dk Homepage: http://www.crc.dk

Asbjorn Hojmark (28-01-2005)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 28-01-05 14:35

On Fri, 28 Jan 2005 12:46:52 +0100, j hansen <kdjfkj@lkdfj.ok> wrote:

>>> Ja. Du skal vælge automatisk IP på din bærbares netkort, og på
>>> "alternativ konfiguration" under TCP/IP internet protekol.

>> Det forudsætter dog, at der ikke forfindes en dhcp server på dit
>> hjemmenetværk

> Hvilket jeg jo har [...]

Så sæt din DHCP-server til at dele den samme adresse ud til din pc
hver gang. Så kan du nøjes med at have pc'en konfigureret til DHCP.

-A

Per Rønne (28-01-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 28-01-05 15:04

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Så sæt din DHCP-server til at dele den samme adresse ud til din pc
> hver gang.

Det kan ikke alle DHCP-servere klare. Eksempelvis ikke min.
--
Per Erik Rønne

Jeppe Uhd (28-01-2005)
Kommentar
Fra : Jeppe Uhd


Dato : 28-01-05 15:24

Per Rønne wrote:
> Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:
>
>> Så sæt din DHCP-server til at dele den samme adresse ud til din pc
>> hver gang.
>
> Det kan ikke alle DHCP-servere klare. Eksempelvis ikke min.

Hvilken DHCP server er det ?

--
MVH Jeppe Uhd - NX http://nx.dk
Webhosting for nørder og andet godtfolk



Per Rønne (28-01-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 28-01-05 15:44

Jeppe Uhd <nnewsnospam@nx.dk> wrote:

> Per Rønne wrote:
> > Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:
> >
> >> Så sæt din DHCP-server til at dele den samme adresse ud til din pc
> >> hver gang.
> >
> > Det kan ikke alle DHCP-servere klare. Eksempelvis ikke min.
>
> Hvilken DHCP server er det ?

Den der er indbygget i den router, man får til låns af CyperCity, når
man samtidig vil køre med telefoni gennem adsl-forbindelsen.

http://www.cybercity.dk/privat/produkter/telefoni/tekniske_fakta/

På routeren står der noget med aethra. Og jeg har snakket med CyperCity.
Det er nemlig så upraktisk at maskinerne tildeles IP-nummer i rækkefølge
fra 10.0.0.2 til 10.0.0.32, så i dag har jeg valgt at tildele dem faste
IP-adresser over 10.0.0.32.

10.0.0.2 er den maskine der automatisk opfattes som maskinen på
internettet, og der ønsker jeg en UNIX-maskine, og ikke en Windows.
--
Per Erik Rønne

Asbjorn Hojmark (28-01-2005)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 28-01-05 21:55

On Fri, 28 Jan 2005 15:04:12 +0100, spam@husumtoften.invalid (Per
Rønne) wrote:

>> Så sæt din DHCP-server til at dele den samme adresse ud til din pc
>> hver gang.

> Det kan ikke alle DHCP-servere klare. Eksempelvis ikke min.

Løsningen ligger jo lige for: Brug en anden DHCP-server. Det fremgår
af tråden, at du har en Unix-box. Du kunne bruge den den; det kan være
en fremragende DHCP-server.

-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Per Rønne (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 29-01-05 05:32

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> On Fri, 28 Jan 2005 15:04:12 +0100, spam@husumtoften.invalid (Per
> Rønne) wrote:
>
> >> Så sæt din DHCP-server til at dele den samme adresse ud til din pc
> >> hver gang.
>
> > Det kan ikke alle DHCP-servere klare. Eksempelvis ikke min.
>
> Løsningen ligger jo lige for: Brug en anden DHCP-server. Det fremgår
> af tråden, at du har en Unix-box. Du kunne bruge den den; det kan være
> en fremragende DHCP-server.

Jeg løser den foreløbig ved at alle faste maskiner får en fast
ip-adresse uden for dhcp-serverens range {10.0.0.1-32, så de ligger på
10.0.0.33 og op}. Og så ved jeg ikke om jeg kan deaktivere routerens
indbyggede dhcp-server.

Hovedsagen er bare at jeg ikke vil have dhcp-adressen 10.0.0.2
tilknyttet en Windows-maskine. Men min Mac med BSD Unix og Samba. For at
sikre at folk fra internettet møder en Unix som signalerer at den er en
NT-boks.
--
Per Erik Rønne

j hansen (28-01-2005)
Kommentar
Fra : j hansen


Dato : 28-01-05 12:50

bastian wrote:
> Filip wrote:
>
>> Ja. Du skal vælge automatisk IP på din bærbares netkort, og på
>> "alternativ konfiguration" under TCP/IP internet protekol.
>
>
> Det forudsætter dog, at der ikke forfindes en dhcp server på dit
> hjemmenetværk

tilføjelse:

Så snart du vælger en manuel IP forsvinder den alternative
konfigurations mulighed. Det ville ellers være en ok løsning

Filip (28-01-2005)
Kommentar
Fra : Filip


Dato : 28-01-05 13:18

> Så snart du vælger en manuel IP forsvinder den alternative konfigurations
> mulighed. Det ville ellers være en ok løsning

Det er derfor man skal have automatisk ip som standart, og derefter sætte
den alternative adresse til en fast adresse. Så har du begge muligheder. Men
som jeg skrev før kan der komme ventetider når den skal gå fra standart til
alternativ.
Bedste løsning ville være at sætte din hjemmerouter til at virke som DHCP og
samtidig i routeren tilføje at når din bærbare computer med xxxxxx mac
adresse skal have 192.168.x.x ip adresse hver gang den logger på.

Filip



j hansen (29-01-2005)
Kommentar
Fra : j hansen


Dato : 29-01-05 16:19

Filip wrote:
>>Så snart du vælger en manuel IP forsvinder den alternative konfigurations
>>mulighed. Det ville ellers være en ok løsning
>
>
> Det er derfor man skal have automatisk ip som standart, og derefter sætte
> den alternative adresse til en fast adresse. Så har du begge muligheder. Men
> som jeg skrev før kan der komme ventetider når den skal gå fra standart til
> alternativ.
> Bedste løsning ville være at sætte din hjemmerouter til at virke som DHCP og
> samtidig i routeren tilføje at når din bærbare computer med xxxxxx mac
> adresse skal have 192.168.x.x ip adresse hver gang den logger på.
>
> Filip
>
>

Problemet med dette setup er, at min hjemme DHCP server så tildeler mig
en IP adresse forskellig fra den jeg ønsker. Det er kun hvis jeg kunne
vælge "Manuel" og derefter "automatisk" som alternativ at denne løsning
ville virke for mig.

Min router(WRT54G) giver mig ikke mulighed for at tildele ip udfra MAC,
desværre

Per H. Nielsen (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Per H. Nielsen


Dato : 29-01-05 22:16

j hansen wrote:
> Min router(WRT54G) giver mig ikke mulighed for at tildele ip udfra
> MAC, desværre

Hvis du opdaterer den med Sveasoft firmware, så findes muligheden ihvertfald.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>
My Danish Scanner Pages: http://www.dkscan.dk
To reply to this change .dkx to .dk in my address.


Per Rønne (28-01-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 28-01-05 15:04

j hansen <kdjfkj@lkdfj.ok> wrote:

> Er det muligt at lave et setup hvor du køre med manuel opsat ip adresse
> hjemme og når du er ude får man tildelt en IP af DHCP serveren? Det hele
> skulle gerne ske automatisk.
>
> Jeg køre XP PRO.

Det er i hvert fald muligt på en IBM Thinkpad, ved hjælp af programmet
IBM Access Connections. Som giver mulighed for at køre med flere
forskellige profiler.
--
Per Erik Rønne

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste