VPN HELT for begynderer
Fra : Filip

Dato : 26-01-05 23:33

Hej NG

Er det nogen der kan forklare eller linke hvad jeg helt præcis skal gøre
HELT FRA BUNDEN for at lave en tunnel???

Jeg har været ved at eksperimentere lidt med VPN, men har ikke helt styr på
hvad jeg egentligt gør. Jeg kunne godt tænke mig at se mit skrivebord på min
hjemme pc, fra min bærbare i skolen. Kan det lade sig gøre med den
indbyggede VPN i xp? eller er den bare til at se et netværksdrev med? I så
fald har jeg prøvet mig lidt frem med onmiVPN (gratis udgaven) men den ved
jeg ikke hvordan jeg skal sætte op.

Jeg har prøvet mig lidt famlende frem efter denne:
http://www.onecomputerguy.com/networking.htm

Jeg har adsl med statisk IP og jeg bruger XP pro på alle maskiner.

Filip

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 27-01-05 10:33

> [...]

> jeg ikke hvordan jeg skal sætte op.
>
> Jeg har prøvet mig lidt famlende frem efter denne:

Jeg anvender ikke en VPN-server derhjemme, men derimod en SSH-server.
Nu ved jeg ikke hvilket operativsystem du har hjemme, men hvis det er Linux
så er SSH-serveren for det meste installeret og kørende.
På Windows kan man installere cygwin og der starte en SSH-server.

SSH serveren står og lytter på port 22. Den giver mulighed for en TELNET
lignende opkobling hvor du får en kommandoprompt på den computer hvor
serveren kører.
Men den giver også mulighed for at lave en tunnel for eksplicitte porte. VPN
laver tunnel for alle porte.
Jeg har så lavet tunneler på de rigtige porte så jeg via VNC kan se en
desktop på min server og også styre desktoppen på min normale PC derhjemme.
Med programmet WinSCP som bruger SCP og sFTP delene af SSH protokollen kan
jeg kopiere filer mellem min server hjemme og hvor jeg nu er.
Så jeg har på den måde opfyldt mine behov og behøves ikke en rigtig VPN.

Niels Dybdahl

Fra : Filip

Dato : 27-01-05 17:00

> [...]
> så er SSH-serveren for det meste installeret og kørende.
> På Windows kan man installere cygwin og der starte en SSH-server.

Jeg bruger XP prof. Jeg har kikket lidt på ssh, men jeg vil kun lave en
forbindelse, hvis tunnel-programmerne er gratis. Ellers er det spild af
penge, og så kan jeg leve uden, men det kunne være rart at få det til at
virke.

> [...]
> jeg kopiere filer mellem min server hjemme og hvor jeg nu er.
> Så jeg har på den måde opfyldt mine behov og behøves ikke en rigtig VPN.

Jeg skylder måske at sige at jeg ikke har en server til at stå, men bare en
computer som står bag en router. Noget som jeg har spekuleret en del over
er; hvilket ip nummer kalder man op til den på? Jeg har jo en statisk adsl
ip, men den computer som jeg vil ind på, har jo fået en anden ip fra
routeren. Hvordan skal man så angive den adresse man kalder? sådan?:
xx.xx.xx.xx/192.168.1.xx

Filip

Fra : Morten Christensen

Dato : 27-01-05 17:32

Filip wrote:

> [...]
> ip, men den computer som jeg vil ind på, har jo fået en anden ip fra
> routeren. Hvordan skal man så angive den adresse man kalder? sådan?:

Du kalder routerens externe ip-adresse. Det er den eneste, som du kan
finde vej til over internettet.

I routeren laver du en port-forward af den port, du vil kontakte
routeren på, til arbejds-computerens interne ip-nummer.

Den helt nemme løsning er at installere VNC på hjemme-computeren og
forwarde port 5900 i routeren. Så kan du overtage styringen med en
vncviewer fra arbejdspladsen.

Sikkerheden ved VNC alene er imidlertid i underkanten. Kan din router
begrænse portforward til en bestemt fremmed IP-adresse?

Morten Christensen

Fra : Filip

Dato : 27-01-05 19:58

> [...]
>
> Den helt nemme løsning er at installere VNC på hjemme-computeren og
> forwarde port 5900 i routeren. Så kan du overtage styringen med en

Se her:
news://nyheder.get2net.dk/dk.binaer under D-Link router

Prøv at se lidt på min opsætningsside i routeren D-link 604. Jeg har taget
et skærmdump af firewall siden, men hvor skal jeg skrive hvad. Jeg kan ikke
lige gennemskue det.

Filip

Fra : Filip

Dato : 27-01-05 20:42

Her er det rigtige link

Filip

Fra : Steen Suder

Dato : 27-01-05 10:34

Filip wrote:

> Hej NG
>
> Er det nogen der kan forklare eller linke hvad jeg helt præcis skal gøre
> HELT FRA BUNDEN for at lave en tunnel???

Start med at få nogle begreber og systemkonteksten på plads:
<http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=vpn>

(Der er nogle links du kan følge...)

<KLIP>

--