D-link
Fra : Filip

Dato : 26-01-05 22:58

Hej NG

Jeg har sat mit nye adsl udstyr op, med bla 3 D-link routere. Der sidder to
routerer på den første router som deler adsl linjen ud fra modemmet. Mit
problem er at min D-Link router er ustabil. Den kan finde på at "tabe"
forbindelsen efter nogle timers brug, ved at jeg ikke kan få svar ved ping.
Jeg skal så slukke og tænde for den igen, hvorefter den fungerer helt ok. Er
der nogen der har oplevet det samme???. Jeg hvade et lignende problem med en
af de andre routerer, men det forsvandt efter nogle dage, og linjen blev
stabil igen.

Alle maskiner kører XP, og de tre routerer hedder:
på modemmet: D-link Dl 604
port 1 på 604: Dl 704P
port 2 på 604: Dl 704+

Filip

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-01-05 23:43

"Filip" <annonym@get2net.dk> wrote:

> [...]
>stabil igen.
>
>Alle maskiner kører XP, og de tre routerer hedder:

Noget besværlig opsætning med 3 routere, men det har vel sin årsag

Kan det være så simpelt at routeren lukker forbindelsen ned efter en
passende in-aktiv periode: Check routerens WAN-opsætning for
indstillinger som f.eks. 'Idle Timeout', 'Auto-reconnect', 'Connect on
demand' eller lignende.

Alternativt er routeren ustabil og går ned - I så fald vil det sikkert
hjælpe at opdatere firmwaren

http://support.dlink.com/

<mlr>

Fra : Filip

Dato : 27-01-05 08:08

> [...]
> passende in-aktiv periode: Check routerens WAN-opsætning for
> indstillinger som f.eks. 'Idle Timeout', 'Auto-reconnect', 'Connect on

Jeg har MTU sat til 1500, men jeg ved ikke hvad det står for. og auto
reconnect er slået til.

Filip

Fra : Madhatter@dk.invalid

Dato : 27-01-05 10:01

On Thu, 27 Jan 2005 08:07:42 +0100, "Filip" <filipravn@hotmail.com>
wrote:

>Jeg har MTU sat til 1500, men jeg ved ikke hvad det står for. og auto
>reconnect er slået til.

MTU har ikke betydning i denne sammenhæng.

Men prøv at beskrive nøjere hvad der sker når routeren 'går død' - Kan
den ping'es, kan du komme ind i opsætningen, etc.

Fra : Filip

Dato : 27-01-05 11:48

> Men prøv at beskrive nøjere hvad der sker når routeren 'går død' - Kan
> den ping'es, kan du komme ind i opsætningen, etc.

Jeg kan ikke pinge til routeren, og derfor kan jeg ikke få adgang til
opsætningen. Det sjove er jo at jeg ikke bahøver at ændre i opsætningen for
at få liv i den igen. Dog havde jeg i forgårs det problem med den at jeg
skulle clone en mac adresse ind i opsætningen, for at kunne få hul ud til de
andre maskiner. Den mac jeg brugte, var den til min bærbare. Kan det evt
have nogen betydning??? eller kan fejlen opstå ved at en af de andre
maskiner i huset er opsat forkert, hvorefter routeren går kold?? Det eneste
der er specielt ved dem er at jeg selv har defineret ip adresse til alle
maskiner og dns serverer adresser. Men jeg skulle da ikke mene at det har
noget at sige istedet for at de hentede en ip og dns automatisk selv, vel´

Filip

Fra : Madhatter@dk.invalid

Dato : 27-01-05 13:59

On Thu, 27 Jan 2005 11:48:05 +0100, "Filip" <filipravn@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>noget at sige istedet for at de hentede en ip og dns automatisk selv, vel´

Du har et kompliceret netværk med i hvert fald tre routere...

Inden du bruger for lang tid på den router der driller, bør du nok
lige gennemgå netværket for at udelukke problemer her...

Check f.eks at routerne uddeler IP-adresser i hvert sit segment, f.eks
192.168.0.x 192.168.1,y og 192.168.2.z

Der skal også kun være een DHCP-server (routeren !) i hvert segment.
Er der f.eks flere DHCP-servere der slås om at uddele ip-adresser kan
det godt forklare du mister forbindelsen til routeren.

Jeg kan heller ikke li' den med at 'clone en MAC-adresse' ind i
opsætningen. Hvorfor er det nødvendigt ?? Principielt må
MAC-adressen kun forekomme een gang i et netværkssegment, så jeg
forstår ikke lige den med 'MAC-adressen fra den bærbare'.

- For at sige det kort - det lyder som om dit problem ligger i
netværksopsætningen og ikke i routeren.....

Fra : Filip

Dato : 27-01-05 16:42

> Du har et kompliceret netværk med i hvert fald tre routere...

Tro mig, men det er nødvendigt...

> [...]
> lige gennemgå netværket for at udelukke problemer her...
>
> Check f.eks at routerne uddeler IP-adresser i hvert sit segment, f.eks

Jeg har sat mine routere til at hente automatisk adresse fra hoved routeren,
men de enkelte routere har samme disse numre 192.168.1.a og 192.168.1.b skal
jeg evt skifte mit 1 til 2 i din sidste opsætning??? Jeg har hørt at man
ikke kan komme i kontakt med de andre computerer hvis man har et andet
nummer på 3´pladsen. Eller er jeg gået gal i byen?

> Der skal også kun være een DHCP-server (routeren !) i hvert segment.
> Er der f.eks flere DHCP-servere der slås om at uddele ip-adresser kan
> det godt forklare du mister forbindelsen til routeren.

Det er kun hoved routeren der er DHCP, så det skulle være ok

> [...]
> MAC-adressen kun forekomme een gang i et netværkssegment, så jeg
> forstår ikke lige den med 'MAC-adressen fra den bærbare'.

Ja det forstår jeg heller ikke helt. Men det var det der skulle til for at
det hele kom til at køre igen. Jeg er ikke helt sikker på hvad det egentlig
gør ved systemet, men det var noget jeg prøvede mig frem til, og så virkede
det.

> - For at sige det kort - det lyder som om dit problem ligger i
> netværksopsætningen og ikke i routeren.....

Sidste spørgsmål. Behøver man egentlig at angive DNS server adresserne når
jeg godt kan gå på nettet uden at angive dem? har de overhovedet et formål?

Filip

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-01-05 18:16

>Tro mig, men det er nødvendigt...

Gætter på du deler ADSL linien med naboen og ikke ønsker han skal kigge
med på dit lokalnet

> [...]
>ikke kan komme i kontakt med de andre computerer hvis man har et andet
>nummer på 3´pladsen. Eller er jeg gået gal i byen?

Du bør i hvert fald sikre at 'hoved routeren' uddeler IP-adresser i et
andet segment (f.eks 192.168.0.a) end de øvrige routere.

Jeg skal ikke sige det sikkert, men det er da oplagt at routeren kan
blive forvirret når WAN og LAN adresserne er i samme ip-segment. Og det
kan måske forklare at den 'går ned'.

At de øvrige routere ligger i samme segment betyde så ikke noget.
Computerne på de enkelte lokalnet kan alligevel ikke 'se' hinanden.

>Det er kun hoved routeren der er DHCP, så det skulle være ok

Jeg ved ikke hvor stort dit netværk er. Men er der en bruger der 'leger'
med windows opsætningen eller måske har en linuxserver stående, kan der
godt være mere end een DHCP server. Og det giver næsten altid
netværksproblemer.

Check dine maskiners IP-adresse, både når netværket fungerer og når det
går ned. Skifter maskinerne uprovokeret ip-adresse er der mere end een
DHCP-server.

> [...]
>gør ved systemet, men det var noget jeg prøvede mig frem til, og så virkede

Hvor er det præcis du cloner MAC-adressen ??

Det eneste sted jeg kan forestille mig det skulle gøre en forskel er i
'hoved routeren' ?!

>Sidste spørgsmål. Behøver man egentlig at angive DNS server adresserne når
>jeg godt kan gå på nettet uden at angive dem? har de overhovedet et formål?

Du kan næppe bevæge dit på internettet uden DNS-servere

Men hvor er det præcis du taler om at angive DNS-servere.

Under normale omstændigheder får computerne automatisk oplysning om
ip-adresse, standard gateway og DNS-servere fra routerens DHCP-server
der igen får DNS-server oplysninger fra udbyderen.

Det er kun hvis du by-pass'er DHCP-serveren og giver computerne /
routeren fast ip-adresse du behøver bekymre dig om DNS-servere.

- - - -

Hvis vi skal hjælpe dig vil det være rart med flere oplysninger: Kør
IPCONFIG /ALL på en kommandolinie på een af dine maskiner, både når
netværket fungerer og når routeren 'går ned'.

Kom her med alle oplysningerne og vi skal hjælpe dig igennem....

<mlr>

Fra : Filip

Dato : 27-01-05 19:36

> At de øvrige routere ligger i samme segment betyde så ikke noget.
> Computerne på de enkelte lokalnet kan alligevel ikke 'se' hinanden.

Kan jeg så slet ikke lave en arbejdsgruppe hvor vi kan se hinanden når
computerene ikke er i samme segment?

> [...]
> med windows opsætningen eller måske har en linuxserver stående, kan der
> godt være mere end een DHCP server. Og det giver næsten altid

Mit netværk består af:

9 pcér alle med xp, og det er kun mig der "leger"
1 hoved router(192.168.1.1), med 2 under routerer (192.168.1.200 og
192.168.1.240) som begge også har indbygget printerserver, som sidder på
hver sin port af hovedrouteren. Alle i D-link serien.
Alle pcér har specifik ip i området 192.168.1.10 - 192.168.1.30, og jeg har
angivet priær og seckundær DNS til min internetudbyder

I hovedrouteren har jeg sat den op til at køre med dynamisk ip i menuen for
wan, og under dynamisk IP i denne menu skal jeg angive host name (tom), mac
adress (min bærbares mac), DNS pri og sec, som begge er sat til 0.0.0.0
MTU er sat til 1500 og auto re-connect er slået til.
Derudover er hovedrouteren sat til DHCP indenfor intervallet
192.168.1.100-199

> Hvor er det præcis du cloner MAC-adressen ??

se ovenfor...

> Du kan næppe bevæge dit på internettet uden DNS-servere
> Men hvor er det præcis du taler om at angive DNS-servere.

I opsætningen for de enkelte pcér, under deres TCP/IP hvor jeg har angivet
deres IP adresse, og derfor skal jeg også angive DNS da jeg ikke kan vælge
automatisk DNS når jeg har givet dem en fast IP. Det kan måske bare være at
jeg skal slå det fra igen, så de alle får en automatisk IP? Det ville bare
være lidt lettere at administrere hvis de alle havde en fast.

> [...]
> netværket fungerer og når routeren 'går ned'.
>
> Kom her med alle oplysningerne og vi skal hjælpe dig igennem....

ipconfig/all på min bærbare:

Fysisk adresse: 00-C0-9F-25-27-EE
IP-adresse: 192.168.1.192
Undernetmaske: 255.255.255.0
Standardgateway: 192.168.1.1
DHCP-server: 192.168.1.1
Rettigheden opnået: 27-01-2005 19:28:48
Rettigheden udløber: 03-02-2005 19:28:48
DNS-servere: 195.82.195.101, 129.142.7.101
WINS-server:

Nettet har ikke været nede idag endnu, så derfor får du ikke en ipconfig/all
af systemet er gået ned

Filip

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-01-05 20:46

"Filip" <annonym@get2net.dk> wrote:

>Kan jeg så slet ikke lave en arbejdsgruppe hvor vi kan se hinanden når
>computerene ikke er i samme segment?

I princippet skal maskinerne være i samme ip-segment og samme
arbejdsgruppe for at kunne 'se' hinanden.

> [...]
>Alle pcér har specifik ip i området 192.168.1.10 - 192.168.1.30, og jeg har
>angivet priær og seckundær DNS til min internetudbyder

Jeg kan ikke forstår hvorfor du bruger routere i den situation -
Bredbåndsroutere bruges normalt i situationer hvor man vil isolere et
lokalnet fra den øvrige verden. Din opsætning hvor nogle af routerne
arbejde i samme ip-segment på både WAN- og LAN-side er bestemt ikke
hensigtsmæssig - Det er formentlig årsagen til dine problemer.

Som jeg ser det var de bedre tjent med een bredbåndsrouter plus en
større switch på LAN-siden.

Men det er måske på grund af printserverne (og trådløst netværk ?!) du
har tre routere. I så fald skal hoved-routeren kobles til de sekundære
routeres LAN-side, ikke WAN-siden. Og du skal sikre dig at kun
hoved-routeren har en aktiv DHCP-server.

> [...]
>adress (min bærbares mac), DNS pri og sec, som begge er sat til 0.0.0.0
>MTU er sat til 1500 og auto re-connect er slået til.

Hvis hovedrouteren er opsat til dynamisk IP får den DNS adresser fra
udbyderen. Så skal du ikke bekymre dig om denne indstilling.

Normalt skal du ikke sætte MAC-adressen. Men har du kun een IP-adresse
fra udbyderen, og den er reserveret til den bærbare, skal du enten vente
til udbyderens lease-time udløber (normalt ½ - 1 time) eller også klone
routeren med den bærbares MAC-adresse - Hvis skidtet fungere med den
nuværende indstilling skal du ikke pille mere )

>Derudover er hovedrouteren sat til DHCP indenfor intervallet
>192.168.1.100-199

Udmærket - der er plads til 100 computere mv i dit lokalnet. Det burde
række...

> [...]
>jeg skal slå det fra igen, så de alle får en automatisk IP? Det ville bare
>være lidt lettere at administrere hvis de alle havde en fast.

Smagssag - jeg foretrækker automatiske ip-adresser. Det er kun mine
servere jeg har givet fast ip-adresse.

Det er rigtigt at du skal definere DNS-servere når du giver maskinerne
fast ip-adresse. I de fleste tilfælde rækker det at angive routere som
DNS-server som du har gjort - Men enkelte bredbåndsroutere har ikke
indbygget DNS-server, og i så tilfælde må du ind og definere 2 - 3
eksterne DNS-servere på alle maskiner.

> [...]
>Rettigheden opnået: 27-01-2005 19:28:48
>Rettigheden udløber: 03-02-2005 19:28:48
>DNS-servere: 195.82.195.101, 129.142.7.101

Det ser nydeligt ud.

Maskinen er opsat til automatisk ip-adresse, og får oplysninger
(ip-adresse, standard gateway og DNS-servere) fra 192.168.1.1 (din
hovedrouter).

<mlr>

Fra : Filip

Dato : 27-01-05 21:00

> [...]
> routeres LAN-side, ikke WAN-siden. Og du skal sikre dig at kun
> hoved-routeren har en aktiv DHCP-server.

Det er lige sådan det er lavet

> [...]
> routeren med den bærbares MAC-adresse - Hvis skidtet fungere med den
> nuværende indstilling skal du ikke pille mere )

OK

> Det ser nydeligt ud.
>
> Maskinen er opsat til automatisk ip-adresse, og får oplysninger
> (ip-adresse, standard gateway og DNS-servere) fra 192.168.1.1 (din
> hovedrouter).

Mange tak for hjælpen. Jeg har fået en god forståelse af mit netværk nu, så
jeg tror det er sat rigtigt op.

Filip ))