Flere spørgsmål ang. opsætning af mini net~
Fra : Daniel Nielsen

Dato : 24-01-05 10:18

(Baggrund)
Jeg har 2 pc som skal dele en forbindelse.. De 2 pc kører med win. men den
pc, som også skal fungere som firewall foruden at være router, kører med
Linux (CD-Live version)..

(Problem)
Jeg vil sætte det sammen på denne måde:

Kabelmodem - (via. netkort) - LinuxPc - og så fra 2 forskellige usbporte på
kabinettet til de sidste 2 win pcére (eller skal jeg have fat i en
pci-usb-hub)?

Kan dette lade sig gøre? At lade det gå videre fra Linux gennem USB portene?

OG

Den Proxy server som man normalt sætter der hvor linux serveren står,
opsamler den ik alt spamware, virus og trojans som normalt følger med
surfing? Og i så fald, da jeg i denne udgave bruger en live version som ikke
bruger HD, vil det ik bare gå tabt så? eller skal jeg have fat i en
linux-udgave af en firewall og antivirus?

På forhånd tak.

/Daniel Nielsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-01-05 11:03

"Daniel Nielsen" <nogen@microsoft.com> wrote:

>Jeg har 2 pc som skal dele en forbindelse.. De 2 pc kører med win. men den
>pc, som også skal fungere som firewall foruden at være router, kører med
>Linux (CD-Live version)..

Det er udmærket at bruge en Linux maskine som router - Men det kræver
altså at man lægger energi i Linux opsætningen, ellers giver den falsk
tryghed.

Men mindre du har specielle krav vil jeg mene du er bedre stillet med
billig bredbåndsrouter.

Linux maskine skal du selvfølgelig bevare - Den er eminent som web-,
ftp-, mail-, ssh- plus meget mere server

> [...]
>
>Kabelmodem - (via. netkort) - LinuxPc - og så fra 2 forskellige usbporte på
>kabinettet til de sidste 2 win pcére (eller skal jeg have fat i en

Du skal ikke køre netværk over USB ....

Hvis du vil bruge linux maskinen som router skal den forsynes med 2
netkort - den ene til WAN-siden, det andet til LAN-siden. Og så samler
du hele LAN-siden i en switch.

>Kan dette lade sig gøre? At lade det gå videre fra Linux gennem USB portene?

Det kan det - Men hvor gøre det dyrt og besværligt....

> [...]
>bruger HD, vil det ik bare gå tabt så? eller skal jeg have fat i en
>linux-udgave af en firewall og antivirus?

Hvis du i stedet anvender en bredbåndsrouter kan du glemme alt om
firewall - Behovet for antivirus afhænger af din adfærd. Henter du
tvivlsomme filer hjem fra nettet er det nok en udmærket ide

Hvis du bruger Linux boksen som router bør du opsætte en firewall. Den
følger såmæn gratis med linux (iptables), men du kan godt regne med at
bruge tid på opsætningen.

<mlr>

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 24-01-05 11:17