Kabler til gigabit i hus
Fra : Kristian Thrane

Dato : 23-01-05 18:31

Hej,

Jeg står over for at skulle overtage et hus, hvor jeg fra starten gerne
vil sikre en god edb-infrastruktur. Jeg skal ha' lagt varme ind, og kan
ved den lejlighed få smidt netkabler mv. med rundt.

Mit spørgsmål er nu:
Hvilket netkabel vil fremtidssikre mig bedst muligt, uden at vi tænker
30 år frem? Jeg har kig på cat 6 kabler, som kan fås ned til 3-5 kroner
meteren (eks.:
http://cableteam.dk/product_info.php?cPath=21_22_55&products_id=489) -
men er der her forskellige typer cat 6 kabler, som jeg skal være
opmærksom på?

Et lille bonusspørgsmål er hvordan jeg kan sikre den fremtidige
ip-telefoni højere prioritet i trafikken ud og ind af huset, fremfor
ungernes download - evt. via en ms server 2003, som jeg agter at stille
mellem adsl og internt lan? :)

De bedste hilsner
Kristian

Mit setup for god ordens skyld:
adsl > switch > server ms 2003 + ms xp-klienter

Og så det jeg overvejer:
adsl > server ms 2003 > ms xp-klienter

Fra : Madsen

Dato : 23-01-05 21:31

Kristian Thrane wrote:
> [...]
> http://cableteam.dk/product_info.php?cPath=21_22_55&products_id=489) -
> men er der her forskellige typer cat 6 kabler, som jeg skal være

Få lagt elektrikkerrør , så det er muligt at læge en anden type kabel ( når
der engang kommer nye standarder) for eksempel lysleder.
Placer ruter / krydsfelt et sted hvor det ikke gør noget at der evt. er støj
fra en blæser, for eks en server eller hvad du nu kan finde på at sætte op i
fremtiden.( er planlagt kan jeg se
Hvor mange steder der skal være net er ikke til gætte(skal der være en net
tilslutning ved alle hårde hvidevare? Køleskab med komputer er jo lavet. Der
har været micoprocessore i vaskemaskiner/tørretumblere i mange år,
vejrstationen, overvågning af temperaturer i hele huset,
tyverialarmer,brandalarmer,webcam i barneværelset.) det er kun fantasien der
sætter grænser.

--
Hilsen Madsen

Fra : Gunnar

Dato : 24-01-05 14:29

Mit spørgsmål er nu:
> [...]
> ip-telefoni højere prioritet i trafikken ud og ind af huset, fremfor
> ungernes download - evt. via en ms server 2003, som jeg agter at stille

Der er igen der kan svare dig på det, men læg tomme elrør ned i alle de væge
/ skelrum der er mulighed
for så skifter du bare kablerne på loftet som du ønsker.
Gunnar