erfaringer med netværk via El kontakt ?
Fra : Brian k

Dato : 22-01-05 00:48

Fra : Calle.

Dato : 22-01-05 11:59

Brian k wrote:
> Hej
>
> se feks dette
>
> http://www.computersalg.com/producent.html?producent=Cor&gruppe=170&sort=3
>
> noget der virker?

Hvorfor så ikke bare køre alm. trådløst net, det er da noget billigere i
indkøb
--
Calle.

Fra : Allan / OZ1DIS

Dato : 22-01-05 13:53

Det kan godt være det virker -
Men DET er ikke tilladt iflg. IT-Telestyrelsen,
så hvorfor påføre dig og dine naboer en række problemer mht til støj på
radiofrekvenser.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 22-01-05 16:46

En helt masse bits fra Allan / OZ1DIS til dk.edb.netvaerk gav følgende:

> Det kan godt være det virker -
> Men DET er ikke tilladt iflg. IT-Telestyrelsen,

Det er nu vist ikke (kun) ITST der forbyder det.

F.eks. har jeg også læst i NESA's forsyningsaftale, at de heller ikke tillader
det under henvisning til fællesregulativets pkt. 2.4.1.

Jeg kunne i øvrigt også godt tænke mig at vide, om de er CE-godkendte men det
er en anden historie :)

Kigger jeg på http://www.rlxvision.com/default.asp?Action=Details&Item=166 er
der i øvrigt en anden ting, jeg finder lidt spøjst. Der står nemlig:

"Dine data bliver indenfor dine fire vægge, da de ikke sendes videre forbi din
el tavle".

Hvordan hulen kan de sikre det?

CC til dk.teknik.el (fra dk.edb.netvaerk).

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Så læs dog for helvede hvad jeg skriver før du svarer på det! IDIOT!"
-- fra en +s IRC-kanal

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 22-01-05 18:30

On Sat, 22 Jan 2005 16:46:03 +0100, Henrik Bøgh
<henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> wrote:

> [...]
>
>"Dine data bliver indenfor dine fire vægge, da de ikke sendes videre forbi din

I måleren er der en spole i serie med spændingen/strømmen/signalet. HF

/Hans

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 22-01-05 19:16

En helt masse bits fra Hans Kjaergaard til dk.edb.netvaerk gav følgende:

[...]

> I måleren er der en spole i serie med spændingen/strømmen/signalet. HF

Oh jo. Men er det rent faktisk en garanti?

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"There is only one truth - my truth"
-- unknown

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-01-05 10:26

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in message

> [...]

Det er heller ikke korrekt, der er overhovedet intet der stopper for det.

> I måleren er der en spole i serie med spændingen/strømmen/signalet. HF

Undskyld, men det er der altså ikke. Hvis du har tænkt dig at vide hvordan
en elmåler fungere må du da godt sætte dig lidt ind i det.

Der er spoler i en måler... Men det er for at måle strømmen igennem lederne,
altså en strømtransformator. Hvis der var nogen spole i serie med elnettet,
ville den ikke virke som andet en induktiv modstand, og vil ikke andet end
at afgive varme...

Hvis du kigger til usa, er det rigtigt som de siger for der har hver beboer
vist deres egen lille transformaterstation, hvor installationerne er adskilt
pga de adskilte viklinger i transformatoren.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 23-01-05 11:43

Du må meget undskylde at jeg ikke er så klog og altvidende som du er
Bjarke.

Min uvidenhed stammer jo nok fra før du blev født, da eksperimeterede
man med at sende HF signaler rundt i en bygning via 220 Volts
installationen. (AM eller FM signaler til lyd ifb. samtaleanlæg)

Man havde det problem at signalet skulle rundt på alle 3 faser.
Derfor satte man noget filet på el-måleren der kunne klare dette, i
samme forbindelse blev det oplyst at filtret skulle side på "kunde"
siden af måleren da HF signalet ikke kunne komme igemmen måleren.

Nu er det jo sådan at en ferritkerne man sætter omkring en ledning
blokerer for HF signaler, måske der sker noget tilsvarende i en
el-måler ?

/Hans

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-01-05 12:27

> Du må meget undskylde at jeg ikke er så klog og altvidende som du er
> Bjarke.

Jeg er bestemt ikke altvidende, hvem siger det da?

> [...]
> samme forbindelse blev det oplyst at filtret skulle side på "kunde"
> siden af måleren da HF signalet ikke kunne komme igemmen måleren.

Hvad har det med sagen at gøre at man sætte noget "filet" på måleren så det
kunne lade sig gøre? Målere har vel ikke som standart et eller andet filter
e.l for at stille diverse eksperimenterende personer tilfredse.

Man kan forestille at det har noget med at nullederen at gøre at disse
filtre skulle indvirke på. Da nullederen er det samme i hele installationen
uafhændig af de 3 faser... og jeg har stadigt ikke fundet ud af om disse
vidundere af netværksudstyr til el-nettet kan finde ud af det..
Men da der fx står i betingelser for at være tilsluttet NESA net, at man
ikke må have datatransmistion på el-nettet tror jeg nu at andre også har
noget ligende, og det generalt er ulovligt at benytte sådan noget udstyr.

> Nu er det jo sådan at en ferritkerne man sætter omkring en ledning
> blokerer for HF signaler, måske der sker noget tilsvarende i en
> el-måler ?

Skal jeg ikke kunne sige, der er kun et par viklinger rundt om hver leder
som udgør at måleren for strøm til at køre skiven rundt. Der er der mange
andre ting forstyrrelsen elementer i en elinstalaltion og diverse viklinger,
tror jeg overhovedet ikke det har noget at sige at en måler har et par
stræmtransformatorer som producere strøm til aflæsning.

Fra : Juel CH

Dato : 25-01-05 16:51

Her hvad en anden producent af tilsvarende udstyr angiver med hensyn til CE
konformitet.
http://www.devolo.co.uk/uk_EN/index.html
CE conformity

These products comply with the technical requirements of the 1999/5/EC
Directive (R&TTE) and the other relevant provisions of the FTEG, and they
are designed for use in the EU and Switzerland.

Hvorved man vel skulle formode at det også må anvendes i Danmark. Har selv
netværk med et par moduler som virker uden problemer. Der skulle enda komme
nye moduler med overføringshastighed på 85Mbit/S der introduceres i
forbindelse med CeBit udstillingen.

Ole

Fra : Christopher Tracy

Dato : 24-01-05 22:06

Hey

Allan / OZ1DIS wrote:
> Det kan godt være det virker -
> Men DET er ikke tilladt iflg. IT-Telestyrelsen,
> så hvorfor påføre dig og dine naboer en række problemer mht til støj
> på radiofrekvenser.

Jeg synes også det er skide smart, så har du et link til IT-Telestyrelsen,
hvor de skriver at det ikke er tilladt ?

/C.T.