Flere IP-telefoner bag en router?
Fra : Martin Sjøberg

Dato : 15-01-05 20:36

Hey all,

Skal til at have oprettet en inetforbindelsen, som i øvrigt skal deles
trådløst mellem 3 lejligheder. Sagen er den, at vi overvejer IP-telefoni.
Kan det lade sig gøre at have tre IP-telefoner (dvs. en i hver lejlighed)
med forskellige tlf-numre?

Har enten mulighed for at få én Ip-adresse, og så selv uddele via DHCP til
alle klienter i lejlighederne, eller naturligvis opstille en router i hver
lejlighed og 3 faste IP-adresse... vil bare gerne undgå sidste, da det
kræver lidt større indkøb af udstyr.

--
MVH

Martin Sjøberg

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-01-05 20:44

Martin Sjøberg wrote:

> DHCP til alle klienter i lejlighederne, eller naturligvis opstille en
> router i hver lejlighed og 3 faste IP-adresse... vil bare gerne undgå

IP-telefoni er uafhængig af IP-adresserne. Forhør dig evt. i
dk.teknik.telefoni om IP-telefoni.

Jesper G. Poulsen

Fra : Lasse B. Jensen

Dato : 15-01-05 21:11

Martin Sjøberg wrote:
> [...]
> alle klienter i lejlighederne, eller naturligvis opstille en router i hver
> lejlighed og 3 faste IP-adresse... vil bare gerne undgå sidste, da det

Det er vigtigt at din router understøtter SIP via NAT, da routeren
"natter" de interne ip-adresser. Hvis den ikke understøtter SIP så vil
kun en ip-telefon, den sidste der er "logget på", være den eneste der
kan modtage opkald.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Lasse Birnbuam Jensen

Fra : Martin Sjøberg

Dato : 17-01-05 18:32

"Lasse B. Jensen" <devnull@gymer.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "natter" de interne ip-adresser. Hvis den ikke understøtter SIP så vil kun
> en ip-telefon, den sidste der er "logget på", være den eneste der kan

Synes jeg lyder fornuftigt, det hænger bare overhovedet ikke sammen med
Jesper G. Poulsens svar:

"IP-telefoni er uafhængig af IP-adresserne. Forhør dig evt. i
dk.teknik.telefoni om IP-telefoni."

I og med at IP (IP!!!!!) - telefonen / adaptoren har en IP-adresse er den i
høj grad afhængig af ip-adresse (intern, såvel som ekstern). Og således
mener jeg da at mit spørgsmål er mere netværksrelevant end telefonirelevant.

Kan du komme med et eksempel på en router? D-link laver vist ikke nogen, kan
få det billigt, så jeg ville jo gerne holde mig til det.

MVH

Martin Sjøberg

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-01-05 21:07

Martin Sjøberg wrote:

> [...]
> den i høj grad afhængig af ip-adresse (intern, såvel som ekstern). Og
> således mener jeg da at mit spørgsmål er mere netværksrelevant end

Men *IP-telefoni* hører hjemme i dk.teknik.telefoni !

Jesper G. Poulsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-01-05 22:37

On 17 Jan 2005 20:07:14 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

> Men *IP-telefoni* hører hjemme i dk.teknik.telefoni !

Hvis diskussionen går på, hvordan man bedst muligt konfigurerer sit
netværk til at supportere den applikation, så er jeg uenig. Det er et
spørgmål, om det er nettet, der har fokus eller telefonien.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Sjøberg

Dato : 22-01-05 09:17

> Hvis diskussionen går på, hvordan man bedst muligt konfigurerer sit
> netværk til at supportere den applikation, så er jeg uenig. Det er et
> spørgmål, om det er nettet, der har fokus eller telefonien.

Enig. Jeg prøver bare at finde ud af hvilken router jeg skal bruge. Har
kigget på D-link's DWL-850VUP+. Der står at den supporterer SIP. Nogen
erfaringer med den router (eller
router/accespoint/gateway/printerserver...whatever)?

MVH

Martin Sjøberg

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-01-05 11:52

On Sat, 22 Jan 2005 09:16:59 +0100, "Martin Sjøberg"
<none.of.your@business.com> wrote:

> [...]
> erfaringer med den router (eller
> router/accespoint/gateway/printerserver...whatever)?

Jeg kender ikke den specifikke router, men det er i hvert fald
essentielt, at det udstyr man bruger specifikt understøtter SIP (eller
mere præcist: at *NAT* i udstyret supporterer SIP, hvis man har tænkt
sig at køre NAT).

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Sjøberg

Dato : 23-01-05 20:40

> [...]
> essentielt, at det udstyr man bruger specifikt understøtter SIP (eller
> mere præcist: at *NAT* i udstyret supporterer SIP, hvis man har tænkt
Oki... jeg finder ud af noget.

thx so far.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 09-02-05 00:36

Asbjorn Hojmark skrev:

> [...]
> essentielt, at det udstyr man bruger specifikt understøtter SIP (eller
> mere præcist: at *NAT* i udstyret supporterer SIP, hvis man har tænkt

Det er ikke rigtigt. Sip kan med STUN køre bag almindeligt NAT rutere..
Faktisk er Zyxel 650 den ruter der giver flest problemer med SIP netop
fordi den prøver at håndtere SIP.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-02-05 02:00

On Wed, 09 Feb 2005 00:36:17 +0100, Niels Elgaard Larsen
<elgaard@agol.dk> wrote:

> Det er ikke rigtigt. Sip kan med STUN køre bag almindeligt NAT rutere.

Jeg skulle muligvis have skrevet, at hvis man ikke kører STUN[1], så
kræves det, at bla bla bla, eller at problematikken *også* kan undgås
ved at køre STUN.

Det jeg skrev om SIP er imidlertid fuldstændig rigtigt.

-A
[1] RFC3489, "STUN - Simple Traversal of User Datagram Protocol (UDP)
Through Network Address Translators (NATs)", ikke "Serial Tunneling".
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 11-02-05 03:44

Asbjorn Hojmark skrev:

> [...]

> ved at køre STUN.
>
> Det jeg skrev om SIP er imidlertid fuldstændig rigtigt.

Ja, men rent praktisk er de ingen grund til at købe rutere, der understøtter
SIP. Jeg har ikke set en SIP adapter, der ikke bruger STUN og STUN set ud
til at fungere bedre.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-02-05 23:32

On Fri, 11 Feb 2005 03:43:42 +0100, Niels Elgaard Larsen
<elgaard@agol.dk> wrote:

> Ja, men rent praktisk er de ingen grund til at købe rutere, der understøtter
> SIP. Jeg har ikke set en SIP adapter, der ikke bruger STUN og STUN set ud
> til at fungere bedre.

Q: Hvordan kan jeg blive siddende på min hest?
A: Prøv med en saddel.
C: Det virker fint med en lastbil.

Jowjow.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : NoOne

Dato : 24-01-05 11:20

.... øh .... får man ikke et problem med port-forwardning hvis man har
3 ip-telefoner bag en router ? .... man kan ikke ha' samme port til fx
3 (lan) ip-adresser ? .... eller kan man ?

RaZoR ........

On Sat, 15 Jan 2005 20:36:04 +0100, "Martin Sjøberg"

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 09-02-05 00:38

Martin Sjøberg skrev:

> [...]
> Kan det lade sig gøre at have tre IP-telefoner (dvs. en i hver lejlighed)

Ja, det kan det godt. Du skal bare sørge for at alle IP-telefoner ikke
bruger samme port, default 5060.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard