Allokering af båndbredde
Fra : JH

Dato : 14-01-05 16:23

Jeg har et netværk hvor jeg godt kunne tænke mig at styre hvor meget
båndbredde hver enkelt maskine bruger på internetforbindelsen.
Maskinerne skal stadig kunne snakke sammen på LAN'et med fuld
båndbredde, men når maskinerne går på internettet, skal jeg kunne styre
de enkelte maskinernes båndbreddeforbrug. Mit setup er sådan:

INET -> Router -> Switch -> AP/Maskiner

Jeg kunne godt tænke mig at:

- Hvis kun 1 maskine er på internettet, får denne maskine lov til at
udnytte hele båndbredden på internet-forbindelsen.

- Hvis flere maskiner er på internettet har maskine X ALTID lov at bruge
50% og andre maskiner deles om resten.

- Hvis flere maskiner er på, skal maskinerne have lov at bruge fuld
båndbredde på LAN'et, mens båndbredden fra internetforbindelsen deles
jf. punktet ovenfor.

Jeg forestiller mig at man kan få en switch som kan styre hvilke
maskiner der kan bruge en bestemt del af båndbredden, men hvilke
features skal jeg kigge efter? Er der evt. andre muligheder?

Jeppe

We have unmistakable proof that throughout all past time, there has been
a ceaseless devouring of the weak by the strong.

Fra : Mads Bahrt

Dato : 18-01-05 08:49

JH wrote:

> [...]
> maskiner der kan bruge en bestemt del af båndbredden, men hvilke
> features skal jeg kigge efter? Er der evt. andre muligheder?

Det du leder efter hedder bandwidth management eller traffic shaping.
Hvis du har mod på det kan det f.eks. opnås med en Linksys WRT54G router
og den rette firmware. Alternativt kan man sætte en linuxmaskine
(Linksys WRT54G kører faktisk også linux indeni...) til at gøre det for en.

MVH
Mads

Fra : Lasse B. Jensen

Dato : 18-01-05 09:58

Mads Bahrt wrote:

> [...]
> og den rette firmware. Alternativt kan man sætte en linuxmaskine
> (Linksys WRT54G kører faktisk også linux indeni...) til at gøre det for en.
Som Mads skriver kan en linux maskine måske hjælpe dig. Der er gode
hjælpe muligheder på www.lartc.org

--
Med venlig hilsen/Best regards
Lasse Birnbaum Jensen

Fra : JH

Dato : 18-01-05 12:43

Mads Bahrt wrote:
> [...]
> og den rette firmware. Alternativt kan man sætte en linuxmaskine
> (Linksys WRT54G kører faktisk også linux indeni...) til at gøre det for en.

OK, tak for det. Jeg har kigget på Linksys'en, men synes ikke jeg kan se
de features du beskriver. Jeg ikke rigtig se noget i manualen i hvert fald.

En Linux-box er ikke rigtig en mulighed, da jeg ikke har en maskine til
det.

Findes der ikke nogle switche, der har traffic shaping eller bandwidth
management? Eller de er måske meget dyre? Der må være masser af udstyr
der kan gøre dette, jeg er vel ikke den første der efterspørger
dette...? :-/

Fra : Carsten Holck

Dato : 19-01-05 02:08

JH skrev:

> [...]
> management? Eller de er måske meget dyre? Der må være masser af udstyr
> der kan gøre dette, jeg er vel ikke den første der efterspørger

Monowall, http://m0n0.ch/wall/ kan og kan køre på en gl, lille PC med
2/3 netkort og uden grafikkort og med et lille CFkort istedet for harddisk.
Alternativt el Soekris eller en wrap æske hvis man skal/vil købe nyt.
Men traffic shaping kan være ret tricky at sætte op
/carsten

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 26-01-05 23:27

JH wrote:

> [...]
> maskiner der kan bruge en bestemt del af båndbredden, men hvilke
> features skal jeg kigge efter? Er der evt. andre muligheder?

Hej JH

Kig på:

http://da.wikipedia.org/wiki/Quality_of_Service

mvh/Glenn

Fra : JH

Dato : 27-01-05 00:07

Glenn Møller-Holst wrote:
> Kig på:
>
> http://da.wikipedia.org/wiki/Quality_of_Service

Hej Glenn

1000 tak for linket, nu er der noget læsestof at fordybe sig i!