CIDR
Fra : Michael

Dato : 13-01-05 21:25

Er der nogen der kan forklare mig på godt gammeldags dansk,
hvordan CIDR virker i forbindelse med netværk?

f.eks. 192.168.1.1/24

Hvad bevirker det på IP adressen og subnet mask?

Mvh. Michael

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 13-01-05 21:41

"Michael" <spam@spam.dk> wrote:

>Er der nogen der kan forklare mig på godt gammeldags dansk,
>hvordan CIDR virker i forbindelse med netværk?

Jeg forstår ikke dit spørgsmål. Men generelt kan siges at CIDR er en
klasseløs tilgang til ip netværk og routing.

>f.eks. 192.168.1.1/24
>Hvad bevirker det på IP adressen og subnet mask?

Jeg forstår heller ikke det spørgsmål. Prøv at præcisere. Start evt
med at læse lidt her: http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=cidr

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Michael

Dato : 14-01-05 00:13

> Jeg forstår heller ikke det spørgsmål. Prøv at præcisere. Start evt
> med at læse lidt her: http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=cidr

MathPsx's forklaring var svar på mit spørgsmål :)

Mvh. Michael

Fra : MahPsx

Dato : 13-01-05 22:28

Hej,

"Michael" <spam@spam.dk> wrote in message
> Er der nogen der kan forklare mig på godt gammeldags dansk,
> hvordan CIDR virker i forbindelse med netværk?
>
> f.eks. 192.168.1.1/24
>
> Hvad bevirker det på IP adressen og subnet mask?

CIDR anvendes for at undgå at IP addressen alene bestemmer
netværksstørrelsen. Dette blev indført da man kunne se at den
oprindelige opdeling af IPv4 adresser hurtigt ville medføre en
mangel på adresser. I 'gamle' dage var det eks. sådan at alle IP
adresser der begyndte med 1-126 var klasse A netværk (/8
med subnet mask 255.0.0.0), 128-191 var klasse B (/16)
og 192-224 klasse C (/24).

Det virker på den måde, at man angiver hvor mange bits i IP adressen
der bruges på netværksdelen, i dette tilfælde 24, hvilket vil sige
en subnet mask på 255.255.255.0. Det efterlader jo så 8 bits (1 byte)
til host delen, hvilket giver 253 hosts, idet 2 værdier er reserverede.
Host delen med udelukkende 0'er angiver netværksaddressen og
host delen med udelukkende 1'enere angiver broadcast addressen.
I dette tilfælde er det så 192.168.1.0 der er netværksaddressen og
192.168.1.255 der er broadcast adressen.

Et andet eksempel på et netværk kan være 10.0.0.0/8, med broadcast
10.255.255.255. En host i dette netværk kan være 10.12.4.5 med
subnet mask 255.0.0.0.

Man behøver ikke at dele på de 'lige' tal. Det kan også være
192.168.1.128/26 for ex., der dækker over adresserne
fra 192.168.1.128 til 192.168.1.191.

/MahPsx

Fra : Michael

Dato : 14-01-05 00:12

> Det virker på den måde, at man angiver hvor mange bits i IP adressen

Tak - nu forstår jeg

Mvh. Michael