Lille ip adresse problem!
Fra : Sisu ^_^

Dato : 11-01-05 19:39

Hej NG.

Jeg har et lille netværk kørende, 1 server + 2 stationære det går fint
Men jeg har et lille problem, hver gang jeg starter op på en maskine, er det
ikke den samme ip ( kommer an på rækkefølgen de bliver tændt) eks. nr. 1 får
192.168.1.101 og nr. 2 192.168.1.102 osv.
kan jeg ikke sætte dem til altid at ha´den samme ip på netværket uanset
rækkefølgen de bliver tændt i?
Da det er lidt træls at man jævnligt skal ind og rette/flytte de forskellige
porte i routeren
Jeg kører Win Xp pro sp2 på alle maskiner inkl. serveren min router er en
Linksys BEFSR 41 v3

pft. Sisu ^_^

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-01-05 20:17

"Sisu ^_^" <s_i_s_u@hotmail.com> wrote:

> [...]
>192.168.1.101 og nr. 2 192.168.1.102 osv.
>kan jeg ikke sætte dem til altid at ha´den samme ip på netværket uanset

Du kan sagtens give maskinerne fast ip-adresse - I så fald bør du give
maskinerne adresse uden for det område som routerens DHCP-server
tildeler..

Tildeler routeren f.eks i området 192.168.1.100 - 199, kan du lægge dine
maskiner i 192.168.1.10 - 99

Husk du skal også opsætte 'standardgateway' og 'DNS-server' påde enkelte
maskine, her bruger du routerens adresse: 192.168.1.1

<mlr>

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-01-05 12:47

On Tue, 11 Jan 2005 20:16:46 +0100, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

> Husk du skal også opsætte 'standardgateway' og 'DNS-server' påde enkelte
> maskine, her bruger du routerens adresse: 192.168.1.1

Det er altså ikke alle routere, der fungerer som DNS-servere, så bedst
at det at checke, hvad der bliver delt ud med DHCP og så bruge det
samme (hvis det virker med DHCP, selvfølgelig).

-A

Fra : Sisu ^_^

Dato : 12-01-05 16:43

> [...]
>
> Husk du skal også opsætte 'standardgateway' og 'DNS-server' påde enkelte
> maskine, her bruger du routerens adresse: 192.168.1.1

Mange tak Michael det virker perfekt )

Mvh. Sisu ^_^

Fra : Erik Klausen

Dato : 11-01-05 20:46

"Sisu ^_^" <s_i_s_u@hotmail.com> wrote in

> [...]
> forskellige porte i routeren
> Jeg kører Win Xp pro sp2 på alle maskiner inkl. serveren min router er

Du skal omkonfigurere DHCP-serveren. Den kan ligge på serveren, og den kan
ligge på Linksys-kassen. Faktisk kan den ligge begge steder.

Kører der en DHCP-server på begge kasser, så stop den ene.
Kører der kun én DHCP-server, så find lease-tiden der er konfigureret på
denne, og sæt den op. På dit net kan du sætte lease-tiden så højt du vil.

mvh.
Erik Klausen

Fra : Calle.

Dato : 11-01-05 23:46

Erik Klausen wrote:
> [...]
> Kører der kun én DHCP-server, så find lease-tiden der er konfigureret
> på denne, og sæt den op. På dit net kan du sætte lease-tiden så højt

det var da en mærkelig måde at løse det på.
Så er det bedre at taste faste IPer ind på PCerne
--
Calle.

Fra : Erik Klausen

Dato : 12-01-05 17:32

"Calle." <fake@fake.fake> wrote in news:BGYEd.1142$ru2.494@news.get2net.dk:

> det var da en mærkelig måde at løse det på.
> Så er det bedre at taste faste IPer ind på PCerne

Nej da. Med min metode er nettet klar, hvis der kommer gæster med en
bærbar. Og skal der laves om i DNS-oplysningerne, er det kun ét sted det
foregår.

mvh. Erik Klausen

Fra : Calle.

Dato : 12-01-05 17:55

Erik Klausen wrote:
> Nej da. Med min metode er nettet klar, hvis der kommer gæster med en
> bærbar. Og skal der laves om i DNS-oplysningerne, er det kun ét sted
> det foregår.

På den anden måde skal der ikke ændres noget, da routeren stadig smider en
IP ud til gæsten, og da den ligge i et andet område, men inden for samme
subnet gir der ingen konflikter.
--
Calle.

Fra : Sisu ^_^

Dato : 12-01-05 16:15

Hej NG.

I skal ha´mange tak alle sammen
Jeg prøver Michael´s forslag Tak skal du ha´

mvh.
Sisu ^_^

Fra : Calle.

Dato : 12-01-05 17:56

Sisu ^_^ wrote:
> Hej NG.
>
> I skal ha´mange tak alle sammen
> Jeg prøver Michael´s forslag Tak skal du ha´

Det er også den bedste måde at lave det på!
--
Calle.