Hub eller Switch???
Fra : Michael Melby

Dato : 09-01-05 00:46

Hej derude

Det her emne har sikkert været oppe mange gange. Men hvilken af disse 2 skal
man vælge? Hub eller switch??

Krav:

100Mbps
16 porte
Spille spil
Overfører data til hinanden

Hvad anbefalder i?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-01-05 01:28

"Michael Melby" <michael.melby@FJERNDETTEcity.dk> wrote in message
> Hej derude
>
> Det her emne har sikkert været oppe mange gange. Men hvilken af disse 2
> [...]

laves der hub´s mere kan mit spørgsmål så være? Til 16 brugere må det vist
at det skal være en swich.. i en hub er hastigheden jo delt og sendes ud til
alle brugere, mens i en swich er hastigheden tildelt til hver port... De fås
jo også til ingen penge... fra 400 kroner for en 16 ports

Fra : Lars Møller

Dato : 09-01-05 02:21

Bjarke Hansen skrev:

> laves der hub´s mere kan mit spørgsmål så være?

Ja... Se bare:

http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=61&Sort=Wanted&Soegeord=hub

Jeg bliver nødt til at fortælle en lille historie:

Jeg skulle bruge en HUB, da jeg uventet var blevet sendt ud på et job
hvor jeg skulle bruge en sniffer. Jeg har en gammel D-Link Hub, men den
var i den modsatte ende af landet, og jeg var i Kolding.

Jeg kørte rundt fra forretning til forretning, men ingen havde en HUB.
Jeg kom også til en forretning der hedder Data-gården i Kolding, og en
beredvillig ung ekspedient kom mig i møde, og jeg fremførte mit ønske.

Han drog straks hen til en af hylderne og rev en sød lille SMC switch
ned af hylden.

Jeg forklarede ham at det var en HUB jeg havde bedt om, hvorefter han
kom med en længere tale om hvorfor jeg skulle vælge netop denne switch
fremfor en HUB.

Jeg fortalte ham så at det jeg havde brug for, var at trafikken var
transperant på alle porte, hvilket en switch jo ikke var, hvorefter han
svarede, at det kunne han da ikke se, at der var nogen der havde brug for.

Og jeg kunne blot svare: Jo jeg har..... Og så har du også lært noget
nyt idag.

Med venlig hilsen

Lars

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-01-05 04:40

Lars Møller <larsmo@post3.tele.dk> wrote in

> [...]
> nogen der havde brug for.

> Og jeg kunne blot svare: Jo jeg har..... Og så har du også lært

Og det er ikke mere end 3-4 år siden man fik mærkelig blikke hvis man
i en "mainstream" edb butik spurgte efter en switch - det vidste de
ikke hvad var...

"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at
blive virkelighed. Man kan ikke lave omelet af hårdkogte æg."
[Charles De Gaulle]

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-01-05 10:21

On Sun, 09 Jan 2005 02:21:18 +0100, Lars Møller <larsmo@post3.tele.dk>
wrote:

> [...]
> svarede, at det kunne han da ikke se, at der var nogen der havde brug for.
>
> Og jeg kunne blot svare: Jo jeg har..... Og så har du også lært noget

Man kan lave noget tilsvarende med en lille switch, hvis den
understøtter port mirroring (som Ciscos SPAN), og så kan det være
endnu mere transparent, fordi det man sniffer på stadig kan køre fuld
duplex. (Se fx på Cisco Catalyst 2940)

Det kunne jo også være, at det du skulle sniffe på selv havde port
mirroring indbygget, og så var det heller ikke nødvendigt med en hub.

Så sandheden er måske stadig, at du ikke har brug for en hub. Og så
har du også lært noget nyt i dag.

-A

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 09-01-05 11:40

Asbjorn Hojmark wrote:
> [...]

> understøtter port mirroring (som Ciscos SPAN), og så kan det være
> endnu mere transparent, fordi det man sniffer på stadig kan køre fuld

Den er bare lidt halvdyr med mindre den er faldet noget i pris. SVJH fik
jeg en pris på omkring 5K engang jeg forespurgte på den.

Men kvalitet og faciliteter koster jo - og Ciscos (R)SPAN-teknologi er
rigtig flink og rar at arbejde med.

Knus
Regnar

Fra : Lars Møller

Dato : 09-01-05 15:15

Asbjorn Hojmark skrev:

> [...]
> understøtter port mirroring (som Ciscos SPAN), og så kan det være
> endnu mere transparent, fordi det man sniffer på stadig kan køre fuld

Fulkommen korrekt, og langt at foretrække, men sådan en har man somregel
ikke i tasken sammen med sin bærbare, og når der så sidder en HP
Unmanaged switch som det eneste der hvor man skal sniffe, så er det rart
at have en lille 180 kroners Hub (korrekt det er ikke en forkortelse) i
tasken

Mvh

Lars

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 09-01-05 15:56

Lars Møller wrote:
> det rart at have en lille 180 kroners Hub (korrekt det er ikke en
> forkortelse) i tasken

Næh - og hvis vi skal gå mere i dybden, så er der heller ingen grund til at
skrive Hub - det hedder en hub

Det er mange år siden, at vi holdt op med at skrive navneord med stort,

Men alle ved jo, hvad der menes, så det er der nok ingen grund til at lave
en større debat ud af

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-01-05 16:12

On Sun, 9 Jan 2005 15:55:51 +0100, "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid>
wrote:

> Men alle ved jo, hvad der menes, så det er der nok ingen grund til at lave
> en større debat ud af

Næ, ikke den store debat men nogen undring... Li'som når folk skriver
WEB... Hvorfor i himlens navn tror de, det skal med stort?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Sune

Dato : 09-01-05 16:35

On Sun, 09 Jan 2005 16:12:21 +0100, Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Næ, ikke den store debat men nogen undring... Li'som når folk skriver
>WEB... Hvorfor i himlens navn tror de, det skal med stort?

Ligesom folk gør det med WPA?

Mvh
Sune

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-01-05 23:42

On Sun, 09 Jan 2005 16:34:31 +0100, Sune <apr2003@tdcadsl.dk> wrote:

> Ligesom folk gør det med WPA?

WPA er en forkortelse[1]. "Web" er det ikke.

-A
[1] Wi-Fi Protected Acces
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Sune

Dato : 10-01-05 00:15

On Sun, 09 Jan 2005 23:41:45 +0100, Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>WPA er en forkortelse[1]. "Web" er det ikke.

Ahh. Jeg var helt sikker på at du skrev WEP.
Derfor min forvirring.

Mvh
Sune

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-01-05 16:11

On Sun, 09 Jan 2005 15:15:29 +0100, Lars Møller <larsmo@post3.tele.dk>
wrote:

> Fulkommen korrekt, og langt at foretrække, men sådan en har man somregel
> ikke i tasken sammen med sin bærbare

Har man ikke?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Møller

Dato : 09-01-05 23:12

Asbjorn Hojmark skrev:

> Har man ikke?

Den fylder for meget, og er for tung

/LPM

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 09-01-05 23:35

>Den fylder for meget, og er for tung

Den fylder da hverken ret meget eller er særlig tung. Har du set en
2940-8?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Møller

Dato : 10-01-05 22:09

Lars Kim Lund skrev:

> Den fylder da hverken ret meget eller er særlig tung. Har du set en
> 2940-8?

Har du set denne

Ciscoen vejer over 6 gange så meget

mVH lARS

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 10-01-05 22:43

>Har du set denne
>
>http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=14200
>
>Ciscoen vejer over 6 gange så meget

Forskellen er ikke så stor hvis du regner med at cisco'en har
indbygget strømforsyning. Jeg ved godt hvad jeg foretrækker.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-01-05 23:50

On Mon, 10 Jan 2005 22:08:45 +0100, Lars Møller <larsmo@post3.tele.dk>
wrote:

> [...]

Kan den køre fuld duplex, 10/100 med autosense og autonegotiation,
auto-MDI/MDI-X og port mirroring? Plus 100base-FX og 1000base-X? Nej?
Så er det ligegyldigt, hvad den vejer.

En 2940 er *smart* at have med sig, når man skal ud at sniffe.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Møller

Dato : 11-01-05 00:40

Asbjorn Hojmark skrev:

> En 2940 er *smart* at have med sig, når man skal ud at sniffe.

Utvivlsomt... Så er der bare det problem, at skaffe en torsdag formiddag
i Kolding

Mvh

Lars

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 11-01-05 17:08

>Utvivlsomt... Så er der bare det problem, at skaffe en torsdag formiddag
> i Kolding

Dårlig planlægning.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 09-01-05 10:54

Lars Møller wrote:
> Jeg skulle bruge en HUB, da jeg uventet var blevet sendt ud på et job
> hvor jeg skulle bruge en sniffer. Jeg har en gammel D-Link Hub, men den
> var i den modsatte ende af landet, og jeg var i Kolding.

Hvis switchen er managed, kan man så fortælle den, at den
skal sende alt ud til alle?

Mogens

--
Mogens Kjær, Dataarkæolog
Email: mk@datamuseum.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-01-05 12:48

On Sun, 09 Jan 2005 10:54:28 +0100, Mogens Kjaer <mk@datamuseum.dk>
wrote:

> Hvis switchen er managed, kan man så fortælle den, at den skal sende
> alt ud til alle?

Hmm, man kan lave noget MAC-flooding, hvilket på mange switche (uanset
om de er managed) vil få dem til at sende alt til alle. Men så er det
jo ikke rigtig passiv monitorering mere.

På nogle managed switche, kan man fortælle den, at den skal kopiere al
trafik til og/eller fra én port til en anden. På nogle kan man gøre
det for al trafik i et givent VLAN. På nogle kan man sende monitoreret
trafik til en destination et helt andet sted i nettet.

-A

Fra : Esben I.

Dato : 09-01-05 21:07

Lars Møller

kørte rundt fra forretning til forretning, men ingen havde en HUB.
> Jeg kom også til en forretning der hedder Data-gården i Kolding, og en
> beredvillig ung ekspedient kom mig i møde, og jeg fremførte mit ønske.

velkommen til provinsen

mvh
Esben I.
(som har en 16 ports HUB med coax, AUI og det hele)

Fra : Lars Møller

Dato : 10-01-05 22:04

Esben I. skrev:

> Esben I.
> (som har en 16 ports HUB med coax, AUI og det hele)

Har du ikke også en bunke Token-ring kort?

Jeg har en gammel TR CAU du kan arve.

Vi ses

Lars

Fra : Kasper Dupont

Dato : 10-01-05 14:50

Lars Møller wrote:

> Ja... Se bare:
>
> http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=61&Sort=Wanted&Soegeord=hub

Er du sikker på det er hubs du finder på den måde?
Jeg kiggede lidt nærmere på specifikationerne på
den første, og et sted står der faktisk:
Egenskaber:    Switching

Det skulle ikke overraske mig om alt på den liste
faktisk viser sig at være switches. Den sidste
switch jeg købte havde ifølge specifikationerne
ikke MDI/MDI-X autodetection, da jeg fik den
sluttet til viste det sig, at det havde den
alligevel.

> [...]
> hvor jeg skulle bruge en sniffer. Jeg har en gammel D-Link Hub, men den
> var i den modsatte ende af landet, og jeg var i Kolding.

To netkort og bridging i software burde kunne klare
den opgave. Jeg har dog ikke selv afprøvet det.
(Hvorfor laves bærbare ikke med to netkort som
standard?)

--
Kasper Dupont

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-01-05 15:44

Kasper Dupont wrote:

> Er du sikker på det er hubs du finder på den måde?
> Jeg kiggede lidt nærmere på specifikationerne på
> den første, og et sted står der faktisk:
> Egenskaber:    Switching

Jeg har haft en 10/100Mbps hub med switch.

Jesper G. Poulsen

Fra : David T. Metz

Dato : 03-02-05 00:41

Jesper G. Poulsen wrote:

> Jeg har haft en 10/100Mbps hub med switch.

Ja, en switch er jo en hub, så det er vel ikke overraskende?

David

Fra : Lars Møller

Dato : 10-01-05 22:02

Kasper Dupont skrev:

> Er du sikker på det er hubs du finder på den måde?
> Jeg kiggede lidt nærmere på specifikationerne på
> den første, og et sted står der faktisk:

Nej Kasper .. langt fra...

Hvorfor skulle dem der sælger på nettet vide mere om det end dem i
computerforretningerne?

Men den lille D-Link 805 er man ikke i tvivl om. Det er en "dum" hub, og
den er let at have i tasken

Mvh

Lars

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-01-05 01:57

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote in

> (Hvorfor laves bærbare ikke med to netkort som
> standard?)

Det gør mange af dem også, et trådløst og et kabel.

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-01-05 10:22

On Sun, 9 Jan 2005 01:28:06 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote:

> laves der hub´s mere kan mit spørgsmål så være?

Ja, men de kaldes ofte blot repeatere. (Hvilket jo er meget passende).

-A

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-01-05 01:46

Michael Melby <michael.melby@FJERNDETTEcity.dk> wrote:

> Det her emne har sikkert været oppe mange gange. Men hvilken af disse 2 skal
> man vælge? Hub eller switch??

Forskellen på en hub og en switch er, at en hub spreder data den
modtager til alle den er forbundet til mens en switch sender data til
modtageren hvis det er muligt.

> Krav:

Så kan du vel selv vurdere, om det skal være det ene eller andet.

(Kan man i det hele taget få en hub idag?)

--
CamContacts Confirmation: You are win our girl for 1 hour free of charge

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-01-05 04:41

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote in

> Forskellen på en hub og en switch er, at en hub spreder data den
> modtager til alle den er forbundet til mens en switch sender
> data til modtageren hvis det er muligt.

Ja man kan jo sammenligne det med en megafon (HUB) og en
walkie/radio/telefon (Switch).

Fra : Lars Møller

Dato : 09-01-05 02:08

Michael Melby skrev:

> Det her emne har sikkert været oppe mange gange. Men hvilken af disse 2 skal
> man vælge? Hub eller switch??

Ja det kommer jo an på hvad du skal bruge den til , men lad mig
først sige, at jeg tror du skal vælge en switch. Den er for det første
lettest at få fat på. Den giver en bedre performance, bestemt af den
interne bushastighed. Den giver mulighed for Full Duplex til de enkelte
maskiner. Den har fejlkorrektion på den enkelte port o.s.v o.s.v.

Fordelen ved en HUB er, at al trafik er transparant, det vil sige at
alle pakker bliver sendt til alle maskiner på netværket. Det er
nødvendigt, hvis man skal bruge en sniffer eller et IDS på nettet, men
jeg kan heller ikke se andre fordele ved denne.

Med venlig hilsen

Lars

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-01-05 10:23

On Sun, 09 Jan 2005 02:07:46 +0100, Lars Møller <larsmo@post3.tele.dk>
wrote:

> Fordelen ved en HUB er [...]

Om et par år, hvor de fleste har glemt hvad en hub er, slipper man vel
endelig for at se det skrevet med stort. "Hub" er ikke en forkortelse.

-A

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-01-05 14:06

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Om et par år, hvor de fleste har glemt hvad en hub er, slipper man vel
> endelig for at se det skrevet med stort. "Hub" er ikke en forkortelse.

Jeg tror ikke det går i glemmebogen lige med det samme. Udtrykket er
ikke begrænset til ethernet med utp kabler. En hub bruges osse til at
forbinde USB enheder, og i chipset fra Intel (800 series chips - til P6
processorer med hub architecture) bruges der en Memory Controller Hub
(MCH) og en I/O Controller Hub (ICH).

--
CamContacts Confirmation: You are win our girl for 1 hour free of charge