boot fra lan
Fra : csn

Dato : 30-12-04 22:14

Hej alle
Tak for de mange svar, jeg har nu fået faste ip adr og fået mit
fjernskrivebord til at virke. næste problem, hvordan kan jeg boote fra mit
lan, jeg har aktiveret alt i bios vedrørende lanboot og slået det til på
netkortet. nogle der har en løsning???

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-12-04 23:08

"csn" <octaviatdi(fjern)@msn.com> wrote:

> [...]
>lan, jeg har aktiveret alt i bios vedrørende lanboot og slået det til på

Hvad er det helt præcis du vil boot'e fra LAN ??

Under alle omstændigheder kræver det hardware i form af en (linux
baseret ?!) tftp & dhcp server.

Check følgende site: http://syslinux.zytor.com/ herunder specielt
siderne om PXELINUX.

<mlr>

Fra : csn

Dato : 31-12-04 00:04

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> <mlr>
>
> --
>
> Af alle seksuelle afvigelser er afholdenhed dog den mest besynderlige..

Jeg vil gerne kunne starte min hjemmepc op fra min bærbare via
fjernskrivebord eller lign.

Fra : Morten Christensen

Dato : 31-12-04 11:09

csn wrote:
> "Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil gerne kunne starte min hjemmepc op fra min bærbare via
> fjernskrivebord eller lign.

Mener du, at du vil tænde din hjemmepc fra distancen, og så lade den
boote på en installation, der ligger på dens egen harddisk? Det der
kaldes Wake On Lan.

WOL er noget helt andet end at boote fra lan, hvor installationen ligger
på en server, og den bootende pc henter det ind via instrukser i sit
netkort.

Morten Christensen

Fra : jjac

Dato : 31-12-04 11:40

"Morten Christensen" <mc@mc.sletmig.cx> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> WOL er noget helt andet end at boote fra lan, hvor installationen ligger
> på en server, og den bootende pc henter det ind via instrukser i sit

WOL ja nemli ja, det er det jeg vil. i manualen til bundkortet står der at
pcén skal være i "soft off" tilstand hvad vil det sige, er det standby eller
dvale eller når man bare slukker normalt??

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-12-04 12:29

"jjac" <jjac(fjern)@it.dk> wrote:

>WOL ja nemli ja, det er det jeg vil. i manualen til bundkortet står der at
>pcén skal være i "soft off" tilstand hvad vil det sige, er det standby eller
>dvale eller når man bare slukker normalt??

'Soft-off' er en del af ACPI standarden.

Når du slukker en standard (ACPI) PC ender den i Soft-off / S4. Maskinen
virker helt død, men der trækkes fortsat en smule strøm til f.eks
netkort så WOL kan fungere...

Der er også en ACPI hard-off (S5) tilstand. Den oplever du typisk når du
sætter PC'en til el-nettet uden at starte den op. Her er maskinen lukket
helt ned, og der trækkes ingen strøm. WOL fungere ikke i hard-off
tilstand.

Mere information findes her:

http://www.anandtech.com/guides/viewfaq.html?i=116

<mlr>