Kabelproblemer ?
Fra : N.O.Svendsen

Dato : 30-12-04 17:22

Jeg har trukket et nyt skjult netkabel, til min datters værelse, fra den
switch jeg har siddende ved mit ADSL modem.
Computeren finder netværket men kan ikke få forbindelse til internettet.

Trækker jeg et løst kabel fra switchen til min datters computer er der ingen
problemer.(netkort OK)
Trækker jeg det samme løse kabel fra stikket i min datters værelse, til min
egen computer er der ingen problemer.(skjult kabel burde være OK)

Jeg har målt kablet igennem adskillige gange, uden at finde fejl. Længden er
kun 16 meter og det er almindeligt UTP5.

Er der en her der er klogere og har et forslag til en løsning på problemet ?

Venlig hilsen
Niels Svendsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-12-04 18:23

"N.O.Svendsen" <nosmob@get2net.dk> wrote:

> [...]
>Trækker jeg det samme løse kabel fra stikket i min datters værelse, til min
>egen computer er der ingen problemer.(skjult kabel burde være OK)

I følge beskrivelse burde kablerne være OK...

Har du nok ip-adresser - Du omtaler ingen router. Det betyder nok at du
får ip-adresser fra udbyderen. Og der får man som udgangspunkt kun 2.
Vil du have flere kommer du til at betale....

<mlr>

Fra : N.O.Svendsen

Dato : 30-12-04 18:37

> [...]
> får ip-adresser fra udbyderen. Og der får man som udgangspunkt kun 2.
> Vil du have flere kommer du til at betale....

IP adressen er ikke problemet, jeg har kun en maskine tændt når jeg tester.
Så det er desværre ikke løsningen.

Mvh.
Niels Svendsen

Fra : Morten Guldager

Dato : 30-12-04 18:44

2004-12-30 N.O.Svendsen wrote

> "Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse

> IP adressen er ikke problemet, jeg har kun en maskine tændt når jeg tester.
> Så det er desværre ikke løsningen.

Og det kan vel også let kontroleres ved at du bærer datterens PC ind til
switchen og tester med et kabel på 1 meter.

/Morten

Fra : N.O.Svendsen

Dato : 30-12-04 18:48

"Morten Guldager" <spamtrap@mogul.dk> skrev i en meddelelse
> 2004-12-30 N.O.Svendsen wrote

> Og det kan vel også let kontroleres ved at du bærer datterens PC ind til
> switchen og tester med et kabel på 1 meter.
>

> /Morten
har allerede testet med et 15 meter kabel ( se længere oppe i teksten) den
kan godt få forbindelsen på et andet kabel.

Mvh.
Niels Svendsen

Fra : Morten Guldager

Dato : 30-12-04 19:06

2004-12-30 N.O.Svendsen wrote

> har allerede testet med et 15 meter kabel ( se længere oppe i teksten) den
> kan godt få forbindelsen på et andet kabel.

Også samtidig med din egen maskine? I givet fald er manglende IP adresse
teorien udelukket.

Du skal være opmærksom på at Tele2ADSL pt. kører med en leasetid på 35
minutter. Det betyder at hvis du mangler IP adresser kan der, hvis du
ikke selv aktivt frigiver adressen, gå op til 35 minutter inden adressen
kan bruges på en ny maskine.
Det er ikke problemet i dit tilfælde. Jeg nar netop checket DHCP loggen på
de centrale DHCP servere, og du er ikke i IP-adresse-underskud lige nu.

/Morten - Tele2 sysadm, med speciale i Tele2ADSL's DHCP server.

Fra : Morten Guldager

Dato : 30-12-04 18:29

2004-12-30 N.O.Svendsen wrote
> [...]
> Trækker jeg det samme løse kabel fra stikket i min datters værelse, til min
> egen computer er der ingen problemer.(skjult kabel burde være OK)

Eller din PC er bedre til at håndtere en dårlig forbindelse.

> Jeg har målt kablet igennem adskillige gange, uden at finde fejl. Længden er
> kun 16 meter og det er almindeligt UTP5.
>
> Er der en her der er klogere og har et forslag til en løsning på problemet ?

Den klasiske fejl er at du har monteret stikkene forkert. Jeg kan ikke
lige gennemskue ud fra ovenstående om den fejl kan udelukkes.

Har du sikret dig at de 4 par i kablet er monteret sådan her:

(ben)
1-2
3-6
4-5
7-8

Et par er to ledere der er snoet sammen inden i kablet. Typisk er
fx. grøn og grøn-hvid samme par, og brun og brun-hvid samme par.

Det er så vidt jeg ved ligegyldigt hvilke par der bruges hvor, par
det er de samme i den anden ende.

Men det er som sagt vigtigt at parene ender på de ben der hører sammen.

/Morten

Fra : N.O.Svendsen

Dato : 30-12-04 18:45

> [...]
> det er de samme i den anden ende.
>
> Men det er som sagt vigtigt at parene ender på de ben der hører sammen.

Der er ikke tale om et kabel fra switch til PC, men et kabel fra switch til
vægdåse. Ben 1- ben 1, ben 2 - ben2 etc. Altså en forlængerledning. gør det
nogen forskel ?

Mvh.
Niels Svendsen

Fra : Morten Guldager

Dato : 30-12-04 18:48

2004-12-30 N.O.Svendsen wrote

> Der er ikke tale om et kabel fra switch til PC, men et kabel fra switch til
> vægdåse. Ben 1- ben 1, ben 2 - ben2 etc. Altså en forlængerledning. gør det
> nogen forskel ?

Ja, det er ganske væsentligt at man ikke blot monterer ledningerne tilfældigt,
og kun tager hensyn til at ben1 skal gå til ben1.

Har du selv monteret både vægdåse og patchkabel?

Og er det det samme i begge ender, altså både i maskinstuen og i jomfrukammeret?

/Morten

Fra : N.O.Svendsen

Dato : 30-12-04 19:06

> 2004-12-30 N.O.Svendsen wrote

>>> 1-2
>>> 3-6
>>> 4-5

> [...]
>
> Har du selv monteret både vægdåse og patchkabel?
>
> Og er det det samme i begge ender, altså både i maskinstuen og i

Patchkablet er færdigkøbt og ens i begge ender, maskinen kommer fint på
nettet når der kun bruges dette kabel alene.

Fra : N.O.Svendsen

Dato : 30-12-04 18:54

"Morten Guldager" <spamtrap@mogul.dk> skrev i en meddelelse
> 2004-12-30 N.O.Svendsen wrote

>>> 1-2
>>> 3-6
>>> 4-5

> [...]
>
> Har du selv monteret både vægdåse og patchkabel?
>
> Og er det det samme i begge ender, altså både i maskinstuen og i

Patchkablet er et færdigkøbt

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 31-12-04 14:25

"N.O.Svendsen" <nosmob@get2net.dk> wrote in message
>>> vægdåse. Ben 1- ben 1, ben 2 - ben2 etc. Altså en forlængerledning. gør

> Patchkablet er et færdigkøbt

Ja og din viden om netværk er ikke færdigudviklet, ikke at sige at min er

Prøv at sæt netkortet til at køre 10Mbit half duplex.... Kommer du på nettet
har du konstateret at dit kabel-link er tæmmeligt dårligt lavet... Det er
meget sjovt at se fra tid til anden, og hele tiden hvor dig og mange andre
laver og har samme opfattelse om at det skal virke bare det er lige igennem.

Det er ikke sikkert det er et særligt snedigt vægudtag du har. Men det er i
hvertfald særligt vigtigt du Følger Tia T568B i begge ender, eller T568A. B
betoden er den mest brugte. A betoden bruger de i USA B mest i Europa. Det
er ligegyldigt hvilken, bare man vælger hvilken.

Fra : N.O.Svendsen

Dato : 31-12-04 14:31

"Morten Guldager" <spamtrap@mogul.dk> skrev i en meddelelse
> 2004-12-30 N.O.Svendsen wrote

>>> 1-2
>>> 3-6
>>> 4-5

> [...]
>
> Har du selv monteret både vægdåse og patchkabel?
>
> Og er det det samme i begge ender, altså både i maskinstuen og i

Så kører det
fandt lige denne her (til andre amatører )
http://www.brinck.dk/patch.asp

Venlig hilsen og godt nytår
Niels Svendsen