fast ip på pc
Fra : csn

Dato : 29-12-04 11:00

Da jeg gerne vil have faste ip adresser på mine pcér mangler jeg lidt hjælp.
Når jeg indtaster de faste adr mister jeg forbindelsen til nettet, jeg kører
igennem en router. skal dhcp slåes fra i routeren?? hvad med dns, skal jeg
taste dem ind jeg har fra min udbydder.det skal siges at jeg kører gennem 2
routere, 1 zyxel650 fra cc hvor jeg har forwardet alt til min trådløse
Linksys men det skulle vel ikke være noget problem??

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 29-12-04 12:05

csn wrote:
> Da jeg gerne vil have faste ip adresser på mine pcér mangler jeg lidt
> hjælp. Når jeg indtaster de faste adr mister jeg forbindelsen til
> nettet, jeg kører igennem en router. skal dhcp slåes fra i routeren??

Du skal som minimum sikre dig, at routerens DHCP-server ikke kan uddele
de adresser, du opsætter som faste. Har du ikke brug for DHCP er det
nemmeste nok at slå den fra.

Husk at sætte gateway til routerens ip-adresse.

> hvad med dns, skal jeg taste dem ind jeg har fra min udbydder.

Det burde fungere, hvis du indtaster routerens ip-adresse som DNS-server.

> skal siges at jeg kører gennem 2 routere, 1 zyxel650 fra cc hvor jeg
> har forwardet alt til min trådløse Linksys men det skulle vel ikke
> være noget problem??

Ikke hvis det, som jeg har indtryk af, allerede fungerer med dynamisk
tildeling af adresser.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-12-04 18:49

Per H. Nielsen wrote:

> Du skal som minimum sikre dig, at routerens DHCP-server ikke kan
> uddele de adresser, du opsætter som faste. Har du ikke brug for DHCP

Det er irrelevant, sålænge der ikke anvendes DHCP-tildelte IP-adresser
overhovedet.

> Det burde fungere, hvis du indtaster routerens ip-adresse som
> DNS-server.

Det er sjældent en god løsning (personlig erfaring).

Jesper G. Poulsen

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 29-12-04 21:10

Jesper G. Poulsen wrote:

> Det er sjældent en god løsning (personlig erfaring).

Har altid fungeret for mig både på Dlink DI-624 og Linksys WRT54G.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 29-12-04 12:15

csn wrote:

> Da jeg gerne vil have faste ip adresser på mine pcér mangler jeg lidt hjælp.
> Når jeg indtaster de faste adr mister jeg forbindelsen til nettet,

Har du husket at sætte en DNS adresse op på din computer?

Hvis nu jeg tillader mig at gætte på at du kører windows og at din
linksys giver maskinerne ipnumre i 192.168.0.x området så sætter
du under netværksopsætning, tcp/ip, i windows følgende ind:

Prik ved "brug følgende ipadresse" (eller hvad det nu hedder på
dansk, min windows er engelsk)

Ipadresse: 192.168.0.x (hvor x ligger mellem 2 og 254 og er unikt
for hver maskine)
Subnet: 255.255.255.0
Default gateway: 192.168.0.1 (adressen på din linksys).

Prik ved "brug følgende DNS server"

Foretrukken DNS: 212.242.40.3 (en af cc's dns'er)..
Alternativ DNS: (kan du lade forblive blank, eller du kan finde
nummeret på en DNS mere.. Min er blank og det kører fint)

> jeg kører
> igennem en router. skal dhcp slåes fra i routeren??

Det bør ikke være nødvendigt. Hvis din linksys er standardopsat,
så udleverer den ipnumre fra 192.168.0.100 og op til
192.168.0.150. Når du vælger et fast ipnummer til din maskine, så
sørg for at vælge et nummer der ikke ligger indenfor samme område,
så burde routeren aldrig udlevere et DHCP nummer til en maskine
der allerede er i brug.

> hvad med dns, skal jeg
> taste dem ind jeg har fra min udbydder.

Jep.

> det skal siges at jeg kører gennem 2
> routere, 1 zyxel650 fra cc hvor jeg har forwardet alt til min trådløse
> Linksys men det skulle vel ikke være noget problem??

Det burde det ikke være, nej..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Martin Schultz

Dato : 29-12-04 12:26

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> skrev 2004-12-29:

> [...]
> linksys giver maskinerne ipnumre i 192.168.0.x området så sætter
> du under netværksopsætning, tcp/ip, i windows følgende ind:

[snip]

> Alternativ DNS: (kan du lade forblive blank, eller du kan finde
> nummeret på en DNS mere.. Min er blank og det kører fint)

[snip]

212.242.40.51 er nummer 2.

Martin
med mindre andet er angivet.