Nyt netværk med W2003-RAS
Fra : Staun

Dato : 23-12-04 09:51

Har prøvet i Win-Server-gruppen uden held, måske den hører mere hjemme her??

Er i gang med en omlægning/ etablering af vores Klasse C netværk til et
større net.

Vi har iøjeblikket routere m.m. på 192.168.3.0 netværket. Jeg har så lavet
en W2003 med to netkort i:

Klasse C = 192.168.3.2
Nyt netværk = 10.10.10.5

Har lavet et DHCP-scope
Uddeling af IP : 10.10.100.1-10.10.200.254
DNS : 10.10.10.5 (som forwarder til en DNS-server på 192.168.3.0-net)

Havde så satset på at jeg via w2003-RAS kunne tilgå Internet uden at skulle
pille i mit eksisterende net og CISCO-routere. Men jeg er stødt på lidt
problemer nu.

Jeg har lavet en Static Route på ny RAS-server således.

W2003-RAS 10.10.0.0-net
- Destination: 192.168.3.0
- Mask : 255.255.255.0
- Gateway : 192.168.3.1

Når jeg så fra en klient prøver at pinge eller gå internettet stopper den
blot.
Det underlige er dog, at hvis jeg pinger en www.adresse.dk på klienten så
viser den fint den rigtige ip, men timer out. Jeg kan også få IP-adr på
andre servere på 192.168.3.0-nettet ved at pinge dens navn, dog heller ikke
svar

Kan det i det hele taget lade sig gøre det jeg prøver på og hvis ja, hvad
mangler jeg for at kunne surfe løs på mit nye 10.10.0-net

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-12-04 10:17

On Thu, 23 Dec 2004 09:51:11 +0100, "Staun" <js@odin.hgmf.dk> wrote:

> Jeg har lavet en Static Route på ny RAS-server således.
>
> W2003-RAS 10.10.0.0-net
> - Destination: 192.168.3.0
> - Mask : 255.255.255.0
> - Gateway : 192.168.3.1

Det er ikke noget at lave en route i den ene retning. Udstyr på den
anden side skal også kunne finde ud af at sende svaret tilbage, altså
have en returroute.

> Det underlige er dog, at hvis jeg pinger en www.adresse.dk på klienten så
> viser den fint den rigtige ip, men timer out.

Det er ikke så underligt endda. Det betyder blot, at din DNS virker,
fordi klienten kan nå DNS-serveren, men det er jo ikke det samme som
at klienten kan nå webserveren på Internet.

-A