NAT router efter NAT router...?!?
Fra : Christian Hove

Dato : 13-12-04 23:39

Hej

Er der nogen begrænsning på hvor mange NAT routere man kan have efter
hinanden?
Eks.:
ADSL router med NAT --> WLAN access point med NAT --> Trådløs forbindelse
til anden router med NAT

Går ovenstående scenarie godt?
Skal de forskellige routere være i forskellige subnet (192.168.0.x,
192.168.1.x osv.)?

Mvh.

Christian

Fra : Peter Larsen

Dato : 13-12-04 23:57

Christian Hove wrote:

> [...]
> forbindelse til anden router med NAT
>
> Går ovenstående scenarie godt?
> Skal de forskellige routere være i forskellige subnet (192.168.0.x,

ja, det går fint..

det burde kunnen lade sig gøre at lave følgende:

wan <--NAT--> 192.168.0.0/24 <-- NAT --> 192.168.1.0/24 <--NAT(1+n)-->
192.168.0.0/24 <osv.....>

det eneste du skal huske er at alle NAT routers (eller hvad du nu kalder
dem) som har RFC 1918 ip adresser på begge interfaces, måske lige skal
have en option til at tillade det..

når du så har lagt sådan en 3-7 efter hinanden.. og koblet lidt pc'er
ind hist og her, så kan du så teste hvad keepstate og andre sjove ting
kan gøre ved en NAT .. Så har du en effekt som feks arrownet i ishøj er
meget berømt for ;)

--
regards, Peter Larsen

Fra : Christian Hove

Dato : 14-12-04 00:24

Hmmm...

Hvad betyder "/24"?

Som jeg læser det ligger både dit første og sidste net (fraregnet "osv.") i
192.168.0.0. Hvis det er tilfældet, hvordan kan en computer i det første net
så få fat i en det sidste? Det kan vel ikke lade sig gøre på baggrund af ip
adressen - den vil jo se ud som om at den er i det samme subnet?!?

/Christian

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-12-04 00:46

On Tue, 14 Dec 2004 00:24:20 +0100, "Christian Hove" <news@hoves.net>
wrote:

> Hvad betyder "/24"?

Masken 255.255.255.0

-A

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 14-12-04 13:28

> [...]
ip
> adressen - den vil jo se ud som om at den er i det samme subnet?!?

En PC i første net vil ikke kunne få fat i PCere i de andre net pga NAT
routerne. Du kan selvfølgelig lave en route igennem, men så kan du ligeså
godt slå NAT helt fra på de efterfølgende routere.
Dog kan PCere i de dybere lag godt forbinde til PCere i de højere lag, hvis
du bruger forskellige nummerserier hele vejen igennem.

Niels Dybdahl

Fra : Calle.

Dato : 14-12-04 13:56

Niels Dybdahl wrote:

> [...]
> Dog kan PCere i de dybere lag godt forbinde til PCere i de højere
> lag, hvis du bruger forskellige nummerserier hele vejen igennem.

Så kunne han jo lige så godt sætte switche på
--
Calle.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-12-04 17:59

Calle. wrote:

> Så kunne han jo lige så godt sætte switche på

Nej, for der skal en router til at skabe forbindelse mellem
192.168.0.0/24 og 192.168.1.0/24

Jesper G. Poulsen

Fra : Lars Angus Lyons

Dato : 14-12-04 01:03

Menes der her udfra fornuftsmæssige synspunkter ?
Eller blot om det overhovedet kan lade sig gøre ?

Hvis det er det første, er to eller tre det nærmeste svar, og så skal
det være fordi man vil lave noget hjemmefusket dmz-agtigt noget.

Hvis det er det sidste, er der egentlig ikke grænser for hvad man kan,
så længe man lige husker at sørge for at der ikke kommer to ens net lige
efter hinanden.

--
The early bird may catch the worm,
but it's the second mouse who gets the cheese.

Fra : Christian Hove

Dato : 15-12-04 20:45

"Lars Angus Lyons" <angus@spliph.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis det er det sidste, er der egentlig ikke grænser for hvad man kan, så
> længe man lige husker at sørge for at der ikke kommer to ens net lige

Hej

Tak for svarene.
Sagen er den at jeg gerne vil have Cybercity ADSL som vistnok bliver leveret
med en router med NAT. Til denne router skal jeg have tilsluttet en VOIP
adapter (med NAT?) som der igen skal tilsluttes en computer til. Endvidere
skal det puttes et WLAN accesspoint (med NAT ind et eller andet sted.

/Christian

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-12-04 22:45

Christian Hove wrote:

> Sagen er den at jeg gerne vil have Cybercity ADSL som vistnok bliver
> leveret med en router med NAT. Til denne router skal jeg have
> tilsluttet en VOIP adapter (med NAT?) som der igen skal tilsluttes en

Sæt CC's router op med DMZ og sæt din VoIP-router på dér.

> computer til. Endvidere skal det puttes et WLAN accesspoint (med NAT
> ind et eller andet sted.

Kan dette AP ikke bare sættes op til at udsende det samme IP-net som
resten af netværket anvender (anvende VoIP-routerens DHCP-server til
_hele_ nettet) ?

Jesper G. Poulsen

Fra : Christian Hove

Dato : 15-12-04 23:20

> Kan dette AP ikke bare sættes op til at udsende det samme IP-net som
> resten af netværket anvender (anvende VoIP-routerens DHCP-server til
> _hele_ nettet) ?

Hmmm... Muligvis - det vil jeg da undersøge. Tak for ideen.

/Christian