Eksem?
Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 22-05-01 01:35

Halløj dèr.

Min venindes islandske heste har fået noget der ligner udslet. Hårlaget er
en smule tyndere lit neden for krydset og selve 'udslettet' (eller hvad det
nu er) ligner nærmest lyse sårskorper.

Er der mon nogen der ved hvad det egentlig er og hvad man i så fald kan gøre
ved det?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Kim Andre´ Holck Han~

Dato : 22-05-01 07:10

Det kan være mange ting bl.a. skæb eller ringorm(runde pletter), det
smitter, ogsa på mennesker.
Ring til dyrlæge fordi hvis det er en af de ting skal du have noget fra
apotheket.
Hilsen,
<9ecbs8$9pp$1@news.inet.tele.dk>...

Fra : Bettina Og Bjarne Ve~

Dato : 22-05-01 09:06

Hejsa...

Er der tegn på samme udslæt i man/hale eller andre steder på kroppen. Det
lyder som sommereksem, der kan gøre nogle islandske heste umulige at ride i
hele mitte perioden.
Hvis det er eksem, kan I bruge et eksem dækken til hesten, eller prøve
forskellige præparater, der afhjælper kløen hos hesten.

Med venlig hilsen
Bettina

--
www.broderigaarden.dk
www.big-time.dk

Fra : DeBoss

Dato : 22-05-01 09:04

hvis det er sommereksem, hjælper sådan noget som tjære, det er dog hårdt at
have med at gøre men det holder fluerne væk (sommereksem kommer pga småfluer
som angriber kroppen og pelsen)
held og lykke

Fra : Bettina Og Bjarne Ve~

Dato : 22-05-01 10:22

Jeps..... tjære er noget stads at have med at gøre, og nogle heste får
"opløst" hud af det. Der findes en kur der hedder Ökozon, der er en
kombination af shampoo, smørelse og kiks. Prisen for en kur er ca. 3000,-.
Selv bruger jeg kun Aloe Vera. Jeg har 3 eksem heste gående, og de er alle
behandlet med Aloe Vera i foderet og udvortes. Det holder det fint nede. Nu
skal de så siges at jeg bor i Vestjylland (Thy) og her er prblemet knapt så
stort som det er i det indre af landet.
Hvis I vil vide mere om Aloe Kuren, kan I se på mndenstående Aloe Vera link,
eller maile mig privat.

Venligst

Fra : Gitte Wange

Dato : 22-05-01 09:03

Trond Øyvind Hermansen wrote:

> [...]
> det nu er) ligner nærmest lyse sårskorper.
>
> Er der mon nogen der ved hvad det egentlig er og hvad man i så fald kan

Sikkert et mærkeligt spørgsmål men er det en skimmel ??

Gitte

Fra : Jan Nielsen

Dato : 22-05-01 18:23

Det kan være sommereksem.
Islandske heste (specielt dem, som er importeret fra Island) har tendens
til sommereksem.
Islandske heste født her i landet er ikke så modtagelige.
Hvidløg skulle være godt imod sommereksem (det er altså hesten, som skal ha'
hvidløg).
Der findes også en masse præparater imod kløe, f.eks. Aloe Vera)
Derudover skal den have godt med skygge i folden.

Hilsen fra Lisbeth

Fra : Tina

Dato : 23-05-01 21:17

Hejsa

Der er 3 muligheder jeg kan komme i tanke om på stående fod det kan dog være
svært uden at se det. Skab/Mug, skæl eller solskoldethed. men jeg ville nok
få en dyrlæge til at se på det!

Tina