Tælle unikke besøg
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-02-05 13:08

Hej NG

Jeg er kommet over dette script:

<%
Set fs = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Wfile=server.mappath("counter.txt")
on error resume next
Set count = fs.OpenTextFile(Wfile)
hits = Clng(count.ReadLine)
hits = hits + 1
count.close
if error then
hits = 1
end if
Set count = fs.CreateTextFile(Wfile,True)
count.WriteLine(hits)
count.Close
%>
<%=hits%>

.... som for så vidt da fungerer. Der er bare det problem, at hvis brugeren
laver en genindlæsning af den side, tælleren er installeret på, tælles der
en gang til. Deraf må også formodes (er ikke blevet testet), at hvis
tælleren installeres på flere sider på et site, vil hvert sideskift give en
ny tælling.

Derfor mit spørgsmål: Hvordan kan det modificeres, så der kun tælles unikke
besøg:

ingen optælling ved genindlæsning af side
ingen optælling ved sideskift på sitet
ingen optælling ved genbesøg inden for eks. 20 minutter?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-02-05 13:42

Erik Ginnerskov skrev:

> ingen optælling ved genindlæsning af side
> ingen optælling ved sideskift på sitet
> ingen optælling ved genbesøg inden for eks. 20 minutter?

Alle de nævnte ting kan klares ved hjælp af session.

Du kan ændre scriptet ved at tilføje et tjek før tællerkoden køres:

If Not session("isCounted") Then
   ' Kør tællerkode

   ' Sæt session-variabel
   session("isCounted") = True
End If

En anden og måske smartere mulighed er at lægge tællerkoden i global.asa
under Session_OnStart. Den kode køres netop når en session starter
(altså når en bruger første gang kalder en asp-side).

Man kan evt. overveje at gemme antallet i en applicationvariabel i
stedet for i en fil - det er hurtigere at tilgå og dermed er der mindre
chance for evt. flaskehalsproblemer. Men så kommer problemet med at man
skal have skrevet tallet fra Application-variablen ned i filen hvis
applikationen genstarter. Man kan muligvis placere den kode i
Application_OnEnd, men jeg er ikke sikker på at det vil virke til enhver
tid.

Hvis tællerkoden giver problemer ved samtidige brugere, kan du prøve at
sætte Application.Lock ... Application.Unlock uden om filoperationen.
Det skulle sikre at kun én bruger får adgang til at åbne/læse/skrive
filen ad gangen - men kan så til gengæld betyde at andre brugere kommer
til at vente på at få vist en side.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-02-05 13:59

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Alle de nævnte ting kan klares ved hjælp af session.

Netop min tanke, men jeg kunne ikke få det formuleret i scriptet, så det
fungerer.

> Du kan ændre scriptet ved at tilføje et tjek før tællerkoden køres:

> [...]

Det vil jeg forsøge at få lagt ind.

> [...]
> åbne/læse/skrive filen ad gangen - men kan så til gengæld betyde at
> andre brugere kommer til at vente på at få vist en side.

Jeg tror ikke, det tager mange splitsekunder at opdatere et tal i en
tekstfil, der kun indeholder dette tal og intet andet.

> En anden og måske smartere mulighed er at lægge tællerkoden i
> global.asa under Session_OnStart. Den kode køres netop når en session
> starter (altså når en bruger første gang kalder en asp-side).

Du kan se min global.asa i øverste kodeboks på

http://hjemmesideskolen.dk/scripts/brugere.asp

Hvordan ville du putte det ind der, så det ikke forstyrrer den anden
funktion i den fil? Og hvordan skal aflæsningen af data skrives på siderne?

> Man kan evt. overveje at gemme antallet i en applicationvariabel i
> stedet for i en fil - det er hurtigere at tilgå og dermed er der
> mindre chance for evt. flaskehalsproblemer.

Så render vi igen ind i det kedelige, at jeg er total novice i asp.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-02-05 14:14

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> If Not session("isCounted") Then
> ' Kør tællerkode
>
> ' Sæt session-variabel
> session("isCounted") = True
> End If

Jeg prøvede dette:

<%
[...]

.... og får denne fejlmelding:

HTTP 500,100 - Intern fejl på serveren - ASP-fejl -
Fejltype:
Der opstod en Microsoft VBScript-kørselsfejl (0x800A01A8)
Et objekt er obligatorisk: 'fs'

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-02-05 14:51

Erik Ginnerskov skrev:

> If Not session("isCounted") Then
> Set fs = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
> Wfile=server.mappath("counter.txt")
> on error resume next

Jeg vil foreslå dig at udkommentere linjen herover (on error...) mens du
tester - det gør det noget lettere at finde fejl.

> Set count = fs.OpenTextFile(Wfile)
> hits = Clng(count.ReadLine)
> hits = hits + 1
> count.close
> session("isCounted") = True
> End If

Hov - du skal ikke stoppe din if-sætning her. Hvis if-sætningen er falsk
vil koden fortsætte herefter - det giver ikke det ønskede resultat.

> if error then

Det er vist en hjemmegjort måde at lave fejlhåndtering på (jeg har
googlet efter den og et af de få steder jeg har set den brugt er i det
script du har kopieret).

Normalt bruger man

If err.Number > 0
' der er opstået en fejl
End If

> Set count = fs.CreateTextFile(Wfile,True)

Her er dit aktuelle problem. Du opretter fs-objektet inde i en
if-sætning, men bruger det uden for if-sætningen. Derfor vil det gå galt
når betingelsen i if-sætningen ikke er opfyldt.

Du skal pakke hele tællerhåndteringen ind i den første if.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-02-05 14:57

Jens Gyldenkærne Clausen skrev en noget klodset formulering:

> Hov - du skal ikke stoppe din if-sætning her. Hvis if-sætningen er falsk
> vil koden fortsætte herefter

Sikke noget vrøvl - koden fortsætter selvfølgelig efter if-sætningen
uanset om den er sand eller falsk. Pointen var at asp-parseren vil
begynde midt i en kodestump hvis if-sætningen er falsk - og det er det
der giver problemer.

Med din if-sætning har du delt noget kode der hører sammen.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-02-05 16:28

> [...]
> galt når betingelsen i if-sætningen ikke er opfyldt.
>
> Du skal pakke hele tællerhåndteringen ind i den første if.

Nu har jeg møbleret lidt om:

<%
[...]

Så får jeg ikke fejlmelding. Men jeg får kun udskrift af tælleren ved første
indlæsning af siden. Ved genindlæsning af siden inden et endnu ikke kendt
minimum tidsrum returneres ikke noget tal.

Jeg har prøvet at vente 20 minutter, så kan den igen læse fra tekstfilen.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-02-05 16:43

Erik Ginnerskov skrev:

> Så får jeg ikke fejlmelding. Men jeg får kun udskrift af tælleren ved første
> indlæsning af siden. Ved genindlæsning af siden inden et endnu ikke kendt
> minimum tidsrum returneres ikke noget tal.

Det er logisk nok (jeg overså det bare før) - hits læses fra filen som
kun hentes ved sessionstart.

En simpel ændring der skulle klare det er følgende:

[...]

Nu er det kun selve skrivehandlingen der ikke udføres ved gentagne
requests.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-02-05 18:08

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Det er logisk nok (jeg overså det bare før) - hits læses fra filen som
> kun hentes ved sessionstart.
>
> En simpel ændring der skulle klare det er følgende:
[klip kode]
> Nu er det kun selve skrivehandlingen der ikke udføres ved gentagne
> requests.

Det ser ud til at virke - er foreløbig kun testet på en enkelt side men med
tre browsere på samme maskine.

Ved genindlæsning kort efter første indlæsning af siden opdateres tælleren
ikke.
Ved genindlæsning af siden efter en rum tid opdateres tælleren.
Hvis sitet forlades og derefter igen besøges, opdateres tælleren.
Hvis siden indlæses i en anden browser, opdateres tælleren.

Uanset vilkår aflæses og udskrives tæller på siden.

En nærlæsning af den kode, du kreerede viser, at det er den logiske
opbygning:

1. Aflæs tællefilen, hvis den eksisterer
2. Tjekke session
2a. eventuelt opdatere
3. Lave tællefil, hvis ikke eksisterer
4. Lukke filen

Jeg bukker og takker.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 09-02-05 16:49

> [...]
> minimum tidsrum returneres ikke noget tal.
>
> Jeg har prøvet at vente 20 minutter, så kan den igen læse fra tekstfilen.

Det er fordi din indgangsværdi er sat i session, først når sessionen udløber
bliver filen indlæst.
Sæt en else del på if sætningern der kun indlæser værdien når siden
genindlæses også.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 09-02-05 15:56

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote

> ... og får denne fejlmelding:
>
> HTTP 500,100 - Intern fejl på serveren - ASP-fejl -
> Fejltype:
> Der opstod en Microsoft VBScript-kørselsfejl (0x800A01A8)
> Et objekt er obligatorisk: 'fs'

Du skal have det hele inde i din i sætning:

Larss Hoffmann