Database eller include
Fra : Jens Rosenkvist

Dato : 07-02-05 16:25

På min side er alle brugere indelt i grupper med værdier fra 1 til 9.
Hvilen gruppe den enkelte bruger er i, er gemt i et felt i databasen
sammen med resten af infoen om brugeren.

Jeg har desuden givet hver gruppe navn. Eksempel: 1=bruger, 9=admin, osv.

Tidligere har jeg så lavet det, så jeg har lavet en seperat tabel i
databasen, hvor jeg har gemt nummeret og navnet. Hver gang jeg så har
skullet udskrive navnet på gruppen har jeg hentet det i databasen.

Pludeslig slog det mig, at de måske ville være smartere at gemme navne i
en side jeg inkluderer og i stedet blot kaldenavnet herfra.

Spørgsmålet er så, vil det være bedste at forstætte med at kalde
databasen, eller skal jeg hellere lave det på en inkluderet side?

Hvis den inkluderede side er den bedste løsning, skal jeg så lave en
funktion der bliver kaldt, eller blot have 9 strenge i den inkluderede side?

Fra : Casper Bang

Dato : 07-02-05 21:15

> Spørgsmålet er så, vil det være bedste at forstætte med at kalde
> databasen, eller skal jeg hellere lave det på en inkluderet side?

Performancemæssigt vil det være bedst at have en inkluderet side, hvor der
er en sub ala

sub SkrivNavn(gruppe)
SELECT CASE gruppe
CASE 1
response.write("bruger")
CASE 9
response.write("admin")
END SELECT
end sub

Hvis du har subben inkluderet i alle filer der udskriver det, vil det
samtidig være meget nemt at lave ændringer.

HVOR meget hurtigere det rent faktisk er, er svært at sige.. det tager ikke
mange milisekunder at slå op i databasen, så om det i det hele taget kan
mærkes er en helt anden snak...

Fra : Jens Rosenkvist

Dato : 07-02-05 23:25

Casper Bang wrote:
> Hvis du har subben inkluderet i alle filer der udskriver det, vil det
> samtidig være meget nemt at lave ændringer.

Lige præcis derfor jeg overvejede at inkludere det.

> HVOR meget hurtigere det rent faktisk er, er svært at sige.. det tager ikke
> mange milisekunder at slå op i databasen, så om det i det hele taget kan
> mærkes er en helt anden snak...

Troede en database var ret langsom.
Men jeg er alligevel i gang med at lave en hel del om på mit site, så
skal alligevel have ændret alle sider, så hvis det blot er lidt
hurtigere vælger jeg include løsningen.

Tak for svaret. :)

Fra : Casper Bang

Dato : 08-02-05 11:07

> Troede en database var ret langsom.
> Men jeg er alligevel i gang med at lave en hel del om på mit site, så skal
> alligevel have ændret alle sider, så hvis det blot er lidt hurtigere
> vælger jeg include løsningen.

"Langsom" er relativt...
Jeg har en database med ca. 1 million records - den bliver der slået op i
10-20 gange i sekundet - uden at tvinge noget i knæ.
En database med dine 7 entries er ikke noget reelt problem - men der er da
ingen grund til at læse det fra disken hver gang, når det kan gøres direkte
:)