Problemmer med variabler
Fra : mikkel

Dato : 01-02-05 13:17

Hejsa

Jeg har en drop down box hvor jeg har nogle faste værdier. Når de bliver
valgt ligger de i en variable. Denne variable skal bruges til at opbygge en
anden dropdown box med et udtræk fra en sql database.
Problemet er at variablen ikke komme med !!

valg er en variable

problemmet opstår her

<select name="<% response.write("&valg1&") %> ">
<option selected> Vælg</option>
<% Do while NOT RS.EOF%>
<option value=" <% = RS("&valg&")%>"> <%= RS("&valg&") %></option>

<% RS.MoveNext
Loop
RS.Close
Set RS = Nothing
%>

error code:
Item cannot be found in the collection corresponding to the requested name
or ordinal

forespørgsel i SQL

strSQL = "Select DISTINCT "&valg&" from LOG order by "&valg&""
' Udfør forespørgsel (rs indeholder nu resultatet)
Set RS = Conn.Execute(strSQL)
response.write(strsql)

Variablen er problemet ???

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-02-05 14:19

mikkel skrev:

> <select name="<% response.write("&valg1&") %> ">

Ovenstånde svarer til <select name="&valg1& "> - det er formentlig ikke
det du mener.

Hvis det er værdien af variablen valg1 du vil have udskrevet, kan du
gøre således:

   <select name="<%= valg1 %>">

Hvis det bare er navnet valg1 du vil udskrive, kan du bruge:

   <select name="valg1">

> <option value=" <% = RS("&valg&")%>"> <%= RS("&valg&") %></option>

Samme problem her. Når du anvender anførselstegn, bliver teksten
(&valg1&) opfattet som tekst. Her vil du henvise til indholdet af en
variabel - derfor skal der ikke anførselstegn.

Ydermere skal du ikke anvende &-tegn her. De skal bruges hvis du vil
sætte flere tekststumper sammen - fx rs(valg & "_foo")

> forespørgsel i SQL
>
> strSQL = "Select DISTINCT "&valg&" from LOG order by "&valg&""

Her er "&valg&" anvendt korrekt. Værdien af variablen valg bliver puttet
ind i sql-sætningen to steder. Når du kun henter ét felt fra tabellen,
kan du i øvrigt nemt slippe for at henvise til feltnavnet i udskriften -
erstat rs(valg) med rs(0) - tallet 0 henviser til det første felt i
postsættet.

--
Jens Gyldenkærne Clausen