Bedst placering af accessdatabase (code+fi~
Fra : Jorgen [DK/2400]

Dato : 31-01-05 09:12

Hej,

rent praktisk - hvor er det smarteste at placeret sin access database ? Der
nævnes som oftes wwroot'en pga. den er utilgængelig for andre brugere.. Men
hvor er præcis wwwroot ?

På min hjemmeside skal jeg uploade mit indhold i kataloget
"domæne/public_html/db" - men er det et skridt tilbage i roden - altså bare
"domæne/db" ?

Hvor er det også mest hensigtsmæssigt at lægge connect coden :

DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("../db/test.mdb")
Conn.Open DSN

skal den ligge på HVER side som connecter til databasen, eller kan man bare
lave et link til en fil som indeholder connect stringen ? (ala global.asa ?)

På forhånd tak,
jørgen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-01-05 11:43

Jorgen [DK/2400] skrev:

> rent praktisk - hvor er det smarteste at placeret sin access database ?

Et sted hvor du kan nå den via ftp mens uindbudne gæster ikke kan
downloade den via http.

> Der nævnes som oftes wwroot'en pga. den er utilgængelig for andre brugere..

Det er ikke rigtigt - wwwroot er tilgængelig for alle (det er roden på
dit website), men placeringer over eller ved siden af wwwroot kan til
gengæld ikke nås via en browser.

> Men hvor er præcis wwwroot ?

wwwroot er det bibliotek på serveren der svarer til roden af dit
website. Hvis du fx har sitet www.foobar.dk, lægger filen foo.html op i
mappen C:\websites\foobar\ og den derefter kan nås på
www.foobar.dk/foo.html - så er C:\websites\foobar\ webroden på dit site.

> På min hjemmeside skal jeg uploade mit indhold i kataloget
> "domæne/public_html/db" - men er det et skridt tilbage i roden - altså bare
> "domæne/db" ?

Et skridt tilbage fra domæne/public_html/db er domæne/public_html -
*ikke* domæne/db.

Ud fra navnene vil jeg gætte på at domæne/public_html er din webrod. Din
db-mappe ligger dermed i webscope hvilket kan være et problem. Hvis
udbyderen kræver at du skal lægge databasen dér, er der ikke så meget at
rafle om - men hvis du har mulighed for at oprette mappen domæne/db
eller lignende, vil det være bedre.

> Hvor er det også mest hensigtsmæssigt at lægge connect coden :
> skal den ligge på HVER side som connecter til databasen, eller kan man bare
> lave et link til en fil som indeholder connect stringen ? (ala global.asa ?)

Det er praktisk at have databaseforbindelsen liggende ét sted - så du
ikke skal rette i samtlige filer hvis du flytter databasen.

Man kan evt. lægge strengen som en application-variabel, men hvis man
vil lægge hele forbindelseskoden samlet, er det bedre at anvende en
include-fil.

Husk bare at forbindelsen skal lukkes igen.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jorgen [DK/2400]

Dato : 31-01-05 11:58

tak for dine gode svar, dog lige et par tillægsspørgsmål:

> Et skridt tilbage fra domæne/public_html/db er domæne/public_html -
> *ikke* domæne/db.

jeps, der var jeg en tand for hurtigt.. jeg mente, at jeg ville oprette
"domæne/db" som så ligger på samme niveau som "domæne/public_html"

> [...]
> udbyderen kræver at du skal lægge databasen dér, er der ikke så meget at
> rafle om - men hvis du har mulighed for at oprette mappen domæne/db

men hvordan laver man så "connection" string, her skal den jo gå lavere ned
end selve webroden. eftersom hjemmesiden ligger i "public_html/whatever".

det korte af det lange er vel, kan brugere læse/hente min database, hvis jeg
ligger den i "public_html/db" ?

> [...]
>
> Man kan evt. lægge strengen som en application-variabel, men hvis man
> vil lægge hele forbindelseskoden samlet, er det bedre at anvende en

hvor kan jeg finde eksempler på dette ? specifict på include filen (jeg går
udfra, at den indeholder connections strings etc)

jeg er stadigvæk kun novice i asp og ikke mindste database adgang.. ;-

- jørgen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-01-05 12:11

Jorgen [DK/2400] skrev:

> men hvordan laver man så "connection" string, her skal den jo gå lavere ned
> end selve webroden. eftersom hjemmesiden ligger i "public_html/whatever".

Jeg kan faktisk ikke huske om Server.Mappath brokker sig hvis man giver
den et argument der ligger under roden, men du kan jo indtaste stien
direkte (her skal man bare være opmærksom på fejlmuligheder hvis
webhotellet pludselig vælger at flytte rundt på deres drevstruktur).

> det korte af det lange er vel, kan brugere læse/hente min database, hvis jeg
> ligger den i "public_html/db" ?

Normalt ja. Man kan dog sikre sig på forskellig vis - en smart måde, der
var oppe her i gruppen for ikke så længe siden, er at skifte efternavn
på databasen - kald den fx db.asp i stedet. Jeg har ikke selv afprøvet
det, men databasedriveren skulle være ligeglad - og med efternavnet asp
kan man ikke få downloadet databasen.

> hvor kan jeg finde eksempler på dette ? specifict på include filen (jeg går
> udfra, at den indeholder connections strings etc)

Hm - jeg har ikke lige nogen eksempler på hånden. Men basalt set handler
det om at tage de asp-linjer hvor du definerer databaseforbindelsen, og
så lægge dem over i en ekstern fil. Denne fil inkluderer du så på alle
de sider der skal bruge databaseadgang.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jorgen [DK/2400]

Dato : 31-01-05 12:23

nu har jeg bokset med det skidt i dagevis.. hvis jeg laver en normal system
DNS via administrative tools (som peger på
C:\Inetpub\wwwroot\jorgen\test.mdb"- så virker det fint på min local host.
Men det fejler når oploader på min hjemmeside (og jeg har forsøgt at lægge
test.mdb i forskellige "/db"-kataloger)

____________________________________
(jeg bruger macromedia dreamwaever. den laver et subfolder kaldet
"connections og opretter en connection fil jorgen.asp (som er linket i mine
forskellige sider som "<!--#include file="Connections/fuck.asp" -->":

<%
' FileName="Connection_odbc_conn_dsn.htm"
' Type="ADO"
' DesigntimeType="ADO"
' HTTP="false"
' Catalog=""
' Schema=""
Dim MM_test_STRING
MM_test_STRING = "dsn=jorgen;"
%>)

hvordan ændrer jeg denne til at indholde følgende kode:

DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("../db/test.mdb")
Conn.Open DSN

således at den connecter til databasen på domænet...
(ved godt det er meget at spørge om, men jeg er ved at blive vanvittig, da
alt fungerer lokalt. og jeg netop har fået min webhotel konverteret til at
understøtte access)

jørgen