Blokere tabel mens der opdateres
Fra : Lars Hoffmann

Dato : 26-01-05 15:29

Jeg har den hersens MySQL database som jeg angriber med en
ADODB.Connection fra ASP.

Mit spørgsmål er nu om jeg på en eller anden måde kan blokere
updateringer i en tabel, noget a la:

Call ADOcon.block()
ADOcon.execute(nogetSQL)
ADOcon.execute(nogetMereSQL)
call ADOCon.release

Grunden til at jeg har brug for dette er at de to SQL sætninger sorterer
nogle records i en tabel efter at en bruger har klikket på et. Hvis den
typiske hjernedøde internetbruger nu skulle bruge dette, kunne man jo
levende forestille sig at han trykker på en masse forskellige
sorteringsknapperuden at lade hele siden loade, således at mine SQL
sætninger bliver udført i en forkert rækkefølge. Dette er ikke så smart,
da det vil resultere i at sorteringen går helt galt.

Hvordan kan jeg sikre mig at der ikke bliver kørt andre updates på
tabellen før jeg er færdig med at køre disse to sætninger?

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Casper Bang

Dato : 26-01-05 16:16

> Hvordan kan jeg sikre mig at der ikke bliver kørt andre updates på
> tabellen før jeg er færdig med at køre disse to sætninger?

Tjaa, der er flere måder at gøre det på.
Hvis du vil have at brugeren får en pæn besked om at den arbejder, og han
skal prøve igen senere, kunne du bruger:

if application("locked") <> 1 then
application("locked") = 1
'sortering
application("locked") = 0
else
response.write("Prøv igen senere")
end if

Problemet opstår så hvis den crasher, inden den får unlocked.

Du kan også bruge en transaktion, som så vidt jeg husker låser alle tabeller
du har fat i:

ADOcon.BeginTrans
'sortinger
ADOcon.CommitTrans