hvordan virker 'include file' på links?
Fra : MooreHojer

Dato : 22-01-05 15:26

Hej NG

Jeg skal til at lave en menu som jeg har tænkt mig at includere på
samtlige mine sider ved hjælp af 'include file', men mine sider ligger i
forskellige undermapper i forhold til 'menu.asp'. Skal jeg så have en
kopi af 'menu.asp' i hver mappe, eller tager den stien af linksne i
forhold til 'menu.asp' placering?

--
Moore Hojer

Fra : Dj Uncas

Dato : 22-01-05 18:51

> [...]
> af 'menu.asp' i hver mappe, eller tager den stien af linksne i forhold til

Det smarteste er at skrive linksne som

osv...

Du kan også gøre det lidt hurtigere som dette:

<a herf="/undermappe/side.asp">Side2</a>

hvor / går til roden af dit site (http://www.ditdomæne.dk) og derfra finder
mapperne og siderne (/undermappe/)

Du skal kun have en menu.asp, da meningen med at include ellers ville være
lidt tabt!

Håber du blev klogere...

Fra : MooreHojer

Dato : 22-01-05 18:56

> Det smarteste er at skrive linksne som

Selvfølgelig... hvorfor havde jeg ikke selv tænkt på det...

> Du kan også gøre det lidt hurtigere som dette:

> <a herf="/undermappe/side.asp">Side2</a>
>
> hvor / går til roden af dit site (http://www.ditdomæne.dk) og derfra
> finder mapperne og siderne (/undermappe/)

Skal der ikke være '..' foran '/' for at den bevæger sig "opad" i
mappestrukturen?

> Du skal kun have en menu.asp, da meningen med at include ellers ville
> være lidt tabt!

Det ville jeg også mene.

--
Moore Hojer

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 22-01-05 20:05

MooreHojer skrev:

> Skal der ikke være '..' foran '/' for at den bevæger sig "opad" i
> mappestrukturen?

> Det ville jeg også mene.

Nej for ideen er at du IKKE går tilbage i hierarkiet, men arbejder fra
roden af. Det gør det hele så meget lettere at arbejde med, for du
skriver "blot" stien til det du gerne vil have med uden at tænke over
hvor langt tilbage eller hvor var det nu lige den fil lå i forhold til
der hvor du nu er! (med andre ord, bedre overblik og struktur!)
Hvis du har mange sider og du skal lave en includes på dem alle, vil
det også være en god ide at bruge include virtual istedet for include
file. virtual gør ligesom før at man arbejder i forhold til roden af
ens hjemmeside.

Det kan godt være man skriver et par tegn ekstra i forhold til bare at
skrive ../ men det giver et langt bedre overblik og en bedre
sikkerherd, hvis du begynder at flytte filer rundt!

Claus

Fra : Kristoffer Mads Søre~

Dato : 19-04-05 10:37

Claus Jacobsen wrote:

> [...]
> skrive ../ men det giver et langt bedre overblik og en bedre
> sikkerherd, hvis du begynder at flytte filer rundt!

Til gengæld giver det også noget rod hvis han skifter domænet ud eller
vil have to domæner til samme site, e.g. engelsk/dansk. Det bedst vil da
altid være relative stier, sålænge man har en biblioteksstruktur man er
sikker på du vil beholde. Og selvom man ikke er sikker på man vil
beholde den, så er der jo lige meget arbejde ved absolute som relative
stier når url'erne skal ændres.