Simpel Database og login
Fra : Kristian

Dato : 16-01-05 19:07

Jeg vil gerne lave et Login løsning med brugernavn og password,
men er der nogle der gider hjælpe mig med at lave en database til
det ? og hvad program jeg skal bruge (helst et gratis)

Vhs.
Kristian Ladefoged

Ps. jeg har mulighed for asp og php

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Rosenkvist

Dato : 16-01-05 19:29

Kristian wrote:
> Jeg vil gerne lave et Login løsning med brugernavn og password,
> men er der nogle der gider hjælpe mig med at lave en database til
> det ? og hvad program jeg skal bruge (helst et gratis)

Det kommer jo an på hvilken database du vil bruge. I de fleste tilfælde
er MySQL nok at foretrække.

Hvis du vil bruge Access (MySQL er dog langt bedre), kan du læse en
guide om ASP på www.html.dk. Der introducerer de også Access databaser.
Selvom MySQL er at foretrække, er det egentlig en god ide at læse den
guide, da man så meget let kan lære MySQL.

Fra : JH

Dato : 17-01-05 00:58

Jens Rosenkvist wrote:
> Hvis du vil bruge Access (MySQL er dog langt bedre)

På hvilke punkter er MySQL bedre end Access? (jeg spørger af ren
nysgerrighed).

Jeppe

We have unmistakable proof that throughout all past time, there has been
a ceaseless devouring of the weak by the strong.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-01-05 10:20

JH skrev:

> På hvilke punkter er MySQL bedre end Access?

Access er ikke nær så god som MySQL (og mange andre
databaseservere) til at håndtere flere brugere. På en hjemmemaskine
kan det være ligegyldigt, men på en webserver har det stor
betydning.

Problemet med Access er først og fremmest ved operationer der
ændrer i data (handlingsforespørgsler - altså INSERT, DELETE og
UPDATE). Access kan få problemer hvis der bare er lidt over en
håndfuld samtidige brugere. MySQL og tilsvarende databaser kan
håndtere langt, langt flere.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : JH

Dato : 17-01-05 12:26

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> [...]
> UPDATE). Access kan få problemer hvis der bare er lidt over en
> håndfuld samtidige brugere. MySQL og tilsvarende databaser kan

Svjv. kan Access håndtere ca. 10-20 samtidige brugere, når det gælder
INSERT, UPDATE, DELETE. Hvis der er tale om SELECT kan der sagtens være
en del flere, jeg er dog ikke klar over hvor mange, men kommer jo nok an
på hvor intense operationer det drejer sig om.

Ift. de store database servere som fx SQL Server, Oracle osv. er Access
naturligvis temmelig langt bagefter - både mht. performance, men også
mht. funktionalitet (SP, TRX, backup osv.).

Hvor ligger MySQL ift. fx Access og SQL Server? Her tænkes både på
performance og funktionalitet. Er den tættest på Access eller SQL Server?

Fra : Kristian

Dato : 17-01-05 14:28

Hvis jeg bruger mysql, hvad program skal jeg så bruge til det og er det
gratis ?
og er der en der vilo hjælpe mig med at programere et login ?
Jeg har læst guiden på html.dk

Mvh.
Kristian Ladefoged

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-01-05 14:44

JH skrev:

> Svjv. kan Access håndtere ca. 10-20 samtidige brugere, når det gælder
> INSERT, UPDATE, DELETE.

Jeg har hørt mange forskellige tal - både større og mindre. Mine egne
erfaringer er at der ikke skal ret meget til at få Access ned med
nakken. Jeg vil tro at de forskellige tal er udtryk for at Access er ret
følsom for om databasen og asp-koden er optimeret. En dygtig programmør
kan måske nok få en Access-base til at køre på et rimeligt stort site,
men man kan nemt løbe ind i problemer med selv ganske få samtidige
brugere.

> Hvor ligger MySQL ift. fx Access og SQL Server? Her tænkes både på
> performance og funktionalitet. Er den tættest på Access eller SQL Server?

Performancemæssigt skulle MySQL være klart tættere på SQL Server end på
Access. Det grundlæggende problem med Access i et flerbrugermiljø er at
databaseprogrammet ikke er skrevet som et flerbrugersystem. Derfor vil
praktisk taget alle databaser der er født som flerbrugersystemer være
hurtigere til fx webbrug.

Mht. funktionalitet er MySQL ikke tæt på hverken Access eller SQL Server
(som til gengæld er forholdsvis tæt på hinanden). Nye udgaver af MySQL
har vist nok fået implementeret en del af de mere avancerede
sql-kommandoer - og i nogle tilfælde er (nye udgaver af) MySQL endda
foran mange andre databasesystemer. Men de versioner der stadig anvendes
på mange databasehoteller mangler nogle funktioner der både findes i
Access og SQL Server - først og fremmest underforespørgsler. I forhold
til SQL Server mangler MySQL vist også stadig lagrede procedurer.

På Troels Arvins sammenligningsside om databaser kan du se nogle
forskelle på (bl.a.) MySQL og MSSQL. Siden handler kun om funktioner og
muligheder for at implementere forskellige forespørgler - der er altså
ikke noget om performance. Det skal dog bemærkes at det er en ny version
af MySQL der er nævnt i sammenligningen - og dermed ikke nødvendigvis
den version man har til rådighed på et webhotel.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-05 16:53

> [...]
> kan måske nok få en Access-base til at køre på et rimeligt stort site,
> men man kan nemt løbe ind i problemer med selv ganske få samtidige
Her kan jeg for en gangs skyld bidrage med lidt erfaring.
Jeg har udviklet en elektronisk logbog lavet på acces database.
Her er der, som tidligerer skrevet, 740 brugerer der hver skriver ca. 10 -
15 indlæg om ugen d.v.s. ca 10.000 poster p.t.
De kan i "systemet" også skrive i en personlig og fælles kalender, oprette
dokumenter i en html-editor sende beskeder til hinanden, skrive i et fælles
debatforum og naturligvis skrive i logbog.
Når de arbejder med logbogen er de som regel hele klassen samlet i vores
datalokale d.v.s. omkring 25 elever.
Jeg ved ikke om man kan kalde det en "rimelig stor site" men vi har på intet
tidspunkt oplevet at Acces kommer ned med nakken.
I er velkommen til at kigge på min "demoversion" www.logporten.dk/bag
brugernavn:demo
password:demo

Hilsen
Gert Simonsen

Fra : JH

Dato : 18-01-05 15:29

> [...]
> kan måske nok få en Access-base til at køre på et rimeligt stort site,
> men man kan nemt løbe ind i problemer med selv ganske få samtidige

Jeg har - lige som Gert Simonsen - brugt en Access database på et
middelstort site. Der var vel ca. 50 samtidige brugere når det gik højt
for sig og det kørte fint. Nok mest fordi der blev kørt flest SELECT
statements. Tror ikke det ville gå så godt hvis der var flest
INSERT/DELETE/UPDATE.

Jeg har lidt på fornemmelse at Access ofte får flere klø end den har
fortjent, den kan rent faktisk godt bruges til noget. Jeg er spændt på
hvad der sker når SQL Server 2005 Express bliver færdig. Så vidt jeg kan
forstå er den filbaseret lige som Access, og selv om jeg kan forstå den
skal erstatte SQL Server 2000 MSDE så måske vil flere webhoteller udbyde
denne version, hvis den er nem at administrere.

> [...]
> databaseprogrammet ikke er skrevet som et flerbrugersystem. Derfor vil
> praktisk taget alle databaser der er født som flerbrugersystemer være

Ja, jeg ville helt klart også vælge en anden database end Acces, hvis
jeg skulle lave et projekt, hvor der var mange brugere på systemet. Men
MySQL er jo en god (og billig!) mulighed ift. andre systemer.

> [...]
> Access og SQL Server - først og fremmest underforespørgsler. I forhold
> til SQL Server mangler MySQL vist også stadig lagrede procedurer.

OK, jeg må indrømme at jeg bestemt ikke synes at Access og SQL Server er
tæt på hinanden mht. funktionalitet. Hvad med sikkerhed, backup,
replikering, Stored procedures, views osv. Der halter Access gevaldigt
bagefter imo.

Jeg må nok hellere kigge noget mere på MySQL, er der et godt sted at
starte? Getting started, download osv?

Hvordan ligger det med MySQL og ASP.NET? Er der lavet en .NET-driver,
eller skal man bruge det generelle ODBC-connection objekt?

> [...]
> af MySQL der er nævnt i sammenligningen - og dermed ikke nødvendigvis
> den version man har til rådighed på et webhotel.

OK, tak for info, jeg prøver at kigge på hans side. Jeg er dog stadig
nysgerrrig efter performance-forholdet mellem hhv. Access, SQL Server og
MySQL.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-01-05 15:59

JH skrev:

> [...]
> tæt på hinanden mht. funktionalitet. Hvad med sikkerhed, backup,
> replikering, Stored procedures, views osv. Der halter Access gevaldigt

Jo, bestemt. Min pointe er at Access og SQL Server stort set deler
syntaks - fx TOP x i stedet for mysql's LIMIT - samt at både Access og
MSSQL har underforespørgsler mv.

Men du har helt ret i at MSSQL kan meget mere end Access - og nogle af
de ting der er muligt begge steder fungerer bedre i MSSQL. Access kan fx
godt replikere og man kan vel godt kalde gemte forespørgsler for en form
for views - men der er stadig langt til de muligheder man har med mssql.

> Hvordan ligger det med MySQL og ASP.NET? Er der lavet en .NET-driver,
> eller skal man bruge det generelle ODBC-connection objekt?

Det kan jeg ikke huske. Spørg evt. i dotnetgruppen.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : JH

Dato : 19-01-05 11:02

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> Jo, bestemt. Min pointe er at Access og SQL Server stort set deler
> syntaks - fx TOP x i stedet for mysql's LIMIT - samt at både Access og
> MSSQL har underforespørgsler mv.

Aaah, på den måde, så er vi enige!

> [...]
> godt replikere og man kan vel godt kalde gemte forespørgsler for en form
> for views - men der er stadig langt til de muligheder man har med mssql.

Og så er der den MEGET irriterende ting ved Access at den laver om på
den SQL du indtaster, prøv fx:
SELECT count(*) AS antal
FROM (SELECT navn FROM Person WHERE telefon='12345678') AS p;

Access laver ovenstående om til:
SELECT count(*) AS antal
FROM [SELECT navn FROM Person WHERE telefon='12345678']. AS p;

Desuden er det irriterende at man ikke kan have kontrolstrukturer i
SQL'en i Access, men man kan jo ikke få det hele

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-01-05 12:27

JH skrev:

> Og så er der den MEGET irriterende ting ved Access at den laver om på
> den SQL du indtaster,

- hvis man bruger Design View, så vidt jeg husker.

Men jeg er helt enig i at det er irriterende. Det er også forvirrende at
man skal i Design View skal skrive semikolon for at adskille parametre
og bruge komma som decimaltegn, mens det i sql-view (og dermed i selve
sql-koden) skal være komma og punktum.

Det er længe siden jeg skiftede fra Access til MSSQL - og jeg har
bestemt ikke fortrudt. En anden meget væsentlig forskel er at
begrænsningen på 255 tegn i et almindeligt felt er voldsomt udvidet i
MSSQL (4000 unicodetegn eller 8000 almindelige tegn).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : JH

Dato : 19-01-05 14:09

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> Det er længe siden jeg skiftede fra Access til MSSQL - og jeg har
> bestemt ikke fortrudt.

Ja, jeg har heller ikke fortrudt at jeg har skiftet. Jeg synes SQL
Server er meget nemmere at arbejde med, men desværre er der ikke mange
webhoteller der tilbyder den, jeg har i hvert fald ikke fundet nogen der
kan tilbyde det billigt.

Jeg har lige installeret SQL Server 2005 Express, så jeg glæder mig til
at se hvordan den performer/virker ift. MSDE og Access.

Fra : Kristian

Dato : 18-01-05 14:32

Kristian wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Jeg vil gerne lave et Login løsning med brugernavn og password,
> men er der nogle der gider hjælpe mig med at lave en database til
> det ? og hvad program jeg skal bruge (helst et gratis)

dette startede jeg med at skrive i denne debat men jeg har ikke fået
et ordenligt svar. er der nogle der vil give mig det.
jeg har ikke access så det skal være i mySQL det skal programeres.

Vhs. Kristian Ladefoged

Fra : Jens Rosenkvist

Dato : 20-01-05 16:04

Kristian wrote:
> jeg har ikke access så det skal være i mySQL det skal programeres.

Har du din egen server eller bruger du et webhotel?

Fra : Kristian

Dato : 20-01-05 16:51

det er et gratis webhotel med mulighederne for asp og php

Vhs.
Kristian Ladefoged

Fra : Jens Rosenkvist

Dato : 20-01-05 17:02

Kristian wrote:
> det er et gratis webhotel med mulighederne for asp og php

Så kan det godt blive svært. Webhotellet skulle jo helst også have
MySQL. Hvis du er sikker på de hverken har Access eller MySQL må du vist
kigge dig om efter et andet webhotel.

Det burde godt kunne lade sig gøre at finde et gratis med en af delene
(MySQL er dog stadig at foretrække).

Fra : Kristian

Dato : 20-01-05 17:18

der er også mysql på det, men så mener jeg ikke der er asp på dette her

Fra : Jens Rosenkvist

Dato : 21-01-05 22:28

Kristian wrote:
> der er også mysql på det, men så mener jeg ikke der er asp på dette her

Jeg (og andre) vil gerne hjælpe dig, men som Jens Gyldenkærne Clausen
siger giver det ingen mening.
Hvad er 'det' og 'dette her'?

Fra : Kristian

Dato : 24-01-05 17:46

> siger giver det ingen mening.

nej det kan jeg godt forstå, unskyld.
Jeg mente bare at det webhotel jeg bruger er gratis, eller jeg bruger flere,
og det ene har php og mysql og det andet han asp og php men ikke mysql, så
jeg vil mene at jeg skal bruge det med mysql og php.

Access vil jeg hælst ikke bruge, for det har jeg ikke og det er for dyrt at
købe.

Så nu vil jeg så gerne have lidt hjælp til hvordan jeg laver en database til
at lave en login med.

Vhs.
Kristian Ladefoged

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-01-05 17:40

Kristian skrev:

> der er også mysql på det, men så mener jeg ikke der er asp på
> dette her

Hvem svarer du og hvad svarer du på? Det er svært at se når du ikke
citerer noget. Læs gerne <http://html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp>
- eller evt. min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen