Dato, hvad gør jeg forkert?
Fra : Jakob Munck

Dato : 13-01-05 08:35

I forbindelse med noget statistik forsøger jeg at sætte den aktuelle dato
ind i en tabel. Det burde være enkelt, men det fungerer ikke. Øverst i koden
har har jeg skrevet det, der skulle sikre at datoen vises i dansk format.
Det ser sådan ud:

<%
Session.LCID = 1030

dato = Now()
SQL = "INSERT INTO tbDownload (filnavn, dato) VALUES ('" & filnavn & "', '"
& dato & "')"
Set RS = Conn.Execute(SQL)
%>

Dette fungerer ikke. I dag har den sat denne dato ind i tabellen (dg:md:år):

13:01:2005

I går satte den denne dato ind (md:dg:år):

01:12:2005

Selv om jeg har fastsat dansk datoformat øverst i koden, skifter den altså
mellem dansk og engelsk datoformat, uden at jeg har bedt den om det.

Hvordan løses dette problem?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 13-01-05 09:36

http://asp-faq.dk/article/?id=98

--

Mvh Christian http://www.cmnielsen.dk
Nyeste Artikel : Crenicichla compressiceps.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-01-05 10:29

Jakob Munck skrev:

> I forbindelse med noget statistik forsøger jeg at sætte den
> aktuelle dato ind i en tabel. Det burde være enkelt,

- det er også meget enkelt. Du skal bare bede databasen om at
indsætte dags dato i stedet for at lade asp/vbscript beregne dags
dato og herefter bede databasen om at fortolke den.

Regel nr. 1 om datoer i forhold til databaser: Undgå
tekstrepræsentationer af datoen i alle de tilfælde det kan lade sig
gøre.

Når du skal indsætte dags dato er det meget let. Alle databaser har
en funktion der genererer dags dato - i Access hedder den præcis
det samme som i vbscript: Now()

> dato = Now()
> SQL = "INSERT INTO tbDownload (filnavn, dato) VALUES ('" &
> filnavn & "', '" & dato & "')"

Prøv med:

SQL = "INSERT INTO tbDownload (filnavn, dato) VALUES ('" & _
   filnavn & ", Now() )"

(linjeombrydningen skal ikke fjernes)

En endnu lettere metode er at definere standardværdien for
datofeltet til at være dags dato. Så skal man bare undlade at
specificere en værdi til feltet ved indsættelser - databasen klarer
resten:

SQL = "INSERT INTO tbDownload (filnavn) VALUES ('" & filnavn & "')"

> Selv om jeg har fastsat dansk datoformat øverst i koden,

Du har alene fastsat hvordan asp/vbscript skal behandle datoer. Det
har ingen indflydelse på hvordan databasen behandler en
tekstrepræsentation af en dato.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jakob Munck

Dato : 13-01-05 11:43

tak skal I have, problemet er løst. Man lader selvfølgelig Access selv
defineret datoformatet.

v.h.
Jakob