Databaseforbindelse
Fra : Carsten Christensen

Dato : 09-01-05 21:20

Hej

Jeg har problemer med at få forbindelse til databasen på min
hjemmeside. Det skal lige siges at jeg er nybegynder på området..

Jeg har fundet frem til min database-path:
http://www.aed.dk/serverpath.asp

Fejlen er som følger:
http://www.aed.dk/hifi/ordbog.asp

Koden ser således ud:
<%
dim cn,cnstr
set cn = server.createobject("ADODB.Connection")
cnstr = "Provider = Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;"
cnstr = cnstr & "Data Source =" & Server.MapPath
("..\db\test.mdb")
cn.connectionstring = cnstr
cn.Open

cn.Close
Set cn = Nothing
%>

Håder noget kan se problemet. Jeg har også prøvet vejledningen i
asp-tutorial

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Yasser

Dato : 09-01-05 22:21

> <%
&gt; dim cn,cnstr
&gt; set cn = server.createobject("ADODB.Connection")
&gt; cnstr = "Provider = Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;"
&gt; cnstr = cnstr & "Data Source =" & Server.MapPath
&gt; ("..\db\test.mdb")
&gt; cn.connectionstring = cnstr
&gt; cn.Open
&gt;
&gt; cn.Close
&gt; Set cn = Nothing
&gt; %>
Kan se at du har en test.mdb og dvs, at det køre på Microsoft
Access! så vil jeg spørge hvilket webhotel har du?:)

Fra : Carsten Christensen

Dato : 09-01-05 22:28

> Kan se at du har en test.mdb og dvs, at det køre på Microsoft
> Access! så vil jeg spørge hvilket webhotel har du?:)

Jeg har DELTA-suite hos cliche.dk

Har har skrevet koden efter en der også har cliche webhotel, og
ændret min path.

Derfor forstår jeg ikke hvad problemet er!?!

Fra : Yasser

Dato : 09-01-05 22:42

Øhm forstår jeg heller ik:( synes den ser fin ud:S
Og troed du havde b-one for de god kender ik Access database så
det var der for jeg var usikker men ved så ik helt hvad problemet
er:) den sku gerne kontakte din Test.mdb ved bare ik hvor:)

Fra : pepss

Dato : 09-01-05 23:11

"Carsten Christensen" skrev
> Jeg har problemer med at få forbindelse til databasen på min
> hjemmeside. Det skal lige siges at jeg er nybegynder på området..

hvis jeg gætter rigtig er din database mappe ved siden af din www mappe?

hvis det er rigtig giver det nogle problemer men at gå "under" www mappen
prøv at lære det her fra et tidliger indlæg
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&newwindow=1&threadm=buqvbo%249sp%241%40sunsite.dk&rnum=6&prev=/groups%3Fq%3Ddatabase%2Bdb%2Bwww%2Bpepss%26hl%3Dda%26lr%3D%26newwindow%3D1%26group%3Ddk.edb.internet.webdesign.serverside.asp%26selm%3Dbuqvbo%25249sp%25241%2540sunsite.dk%26rnum%3D6

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : pepss

Dato : 09-01-05 23:21

"pepss" skrev
> "Carsten Christensen" skrev
>
> hvis jeg gætter rigtig er din database mappe ved siden af din www mappe?

eller også er det bare fordi du leder efter databasen i den for kerte mappe

("..\db\test.mdb")
http://www.aed.dk/hifi/ordbog.asp
efter hvad du skriver er din database i wwwroot/db/
jeg vil som skrevede tro at din database er i mappen db ved siden af wwwroot

Fra : Carsten Christensen

Dato : 09-01-05 23:28

> [...]
> http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&newwindow=1&threadm=buqvbo%249sp%241%40sunsite.dk&rnum=6&prev=/groups%3Fq%3Ddatabase%2Bdb%2Bwww%2Bpepss%26hl%3Dda%26lr%3D%26newwindow%3D1%26group%3Ddk.edb.internet.webdesign.serverside.asp%26selm%3Dbuqvbo%>25249sp%25241%2540sunsite.dk%26rnum%3D6

Jeg synes jeg gør det rigtigt med koden:
Server.MapPath("/../db/db1.mdb")
- i filen den ligger i mappen med siden af /db

Fra : Carsten Christensen

Dato : 09-01-05 23:43

> Jeg synes jeg gør det rigtigt med koden:
> Server.MapPath("/../db/db1.mdb")
> - i filen den ligger i mappen med siden af /db

Ikke helt rigtigt..
i roden ligger følgende mapper:
/db
/public_html

filen ordbog ligger i:
/public_html/hifi

I filen står der:
Server.MapPath("/../../db/db1.mdb")

Og hvis man ser den path den siger ikke eksisterer, svarer den nøjagtig til den path jeg får med koden:
Response.Write Server.MapPath ("/db/test.mdb")
- test.mdb ligger sammen med db1.mdb

http://www.aed.dk/serverpath.asp

Jeg er forvirret?!?

Fra : pepss

Dato : 09-01-05 23:44

"Carsten Christensen" skrev

[snip link]

> Jeg synes jeg gør det rigtigt med koden:
> Server.MapPath("/../db/db1.mdb")

det er jo så det der ikke går! altås at strate men / som du kunne læse i det
link jeg gav dig.
der var også en en funktion der kunne gøre det i linket men du kan også bare
skrive stien til databasen.

Fra : Carsten Christensen

Dato : 09-01-05 23:58

> [...]
> link jeg gav dig.
> der var også en en funktion der kunne gøre det i linket men du kan også bare

Okay, måske virker det nu men så er der bare et andet problem.. Måske fører det
for vidt her, men hvis du kan se problemet vil jeg være taknemlig

strSQL = "Select * from test"
Set rs = Conn.Execute(strSQL)

Do
Response.Write rs("fornavn") & "<br>"
rs.MoveNext
Loop While Not rs.EOF

skal udskrive alle "fornavne" fra test.mdb
www.aed.dk/hifi/ordbog.asp

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-05 00:23

"Carsten Christensen" <carsten-fjern-@e-ingenior.dk> wrote
> strSQL = "Select * from test"
> Set rs = Conn.Execute(strSQL)
>
> Do
> Response.Write rs("fornavn") & "<br>"
> rs.MoveNext
> Loop While Not rs.EOF
>
> skal udskrive alle "fornavne" fra test.mdb
> www.aed.dk/hifi/ordbog.asp
Du skal dimensionere både connection og recordset, og initialisere dem
altså dim conn, rs - kun nødvendigt hvis du bruger option explicit, som der
bør gøres...
set conn = ...
set rs = ...
Som jeg ser det mangler du at initialisere objekterne - derfor denne fejl...
Og husk at rydde op igen
set conn = nothing ... etc ...
Bjarne