optimering og GetRows
Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 08-01-05 09:41

Jeg har læst lidt om optimering af asp koden på
http://www.asp101.com/samples/viewasp.asp?file=db%5Fgetrows%2Easp

Nederst på siden står der:

iRecFirst = LBound(arrDBData, 2)
iRecLast = UBound(arrDBData, 2)
iFieldFirst = LBound(arrDBData, 1)
iFieldLast = UBound(arrDBData, 1)

Hvad er "dimentions" for en størrelse. Jeg har læst lidt i Windows Script
Documentation, men der har jeg ikke kunne finde stedet hvor det forklares
hvad tallet efter kommaet bruges til.

--

Mvh Christian http://www.cmnielsen.dk
Nyeste Artikel : Crenicichla compressiceps.

Fra : terje

Dato : 08-01-05 12:48

Christian M. Nielsen wrote:

> [...]
> Documentation, men der har jeg ikke kunne finde stedet hvor det forklares

Den array som returneres når du bruker GetRows metoden er
"2-dimensjonal". Tallet etter kommaet, refererer til en av disse
dimensjonene, altså om det er rad eller kolonne. Prinsippet er:
arrDBData(kolonne, rad).

|0,0|1,0|2,0|
|0,1|1,1|2,1|
|0,2|1,2|2,2|
|0,3|1,3|2,3|

iRecFirst = 0 (Første rad)
iRecLast = 3 (Siste rad)
iFieldFirst = 0 (Første kolonne)
iFieldLast = 2 (Siste kolonne)

Poenget med å legge disse verdiene inn i variabler før du starter selve
loopen, er fordi koden da avvikles raskere. Spesielt ved store
datamengder er det mye å hente på å bruke denne teknikken.

Når du looper gjennom en array som er returnert fra GetRow metoden så
vil du først referere til den første raden:

For i = LBound(arrDBData, 2) To UBound(arrDBData, 2)
2-tallet her forteller at du refererer til den andre dimensjonen, nemlig
radene.

Tilsvarende refererer du her til den første dimensjonen, nemlig kolonnene:
For j = LBound(arrDBData, 1) To UBound(arrDBData, 1)

Her er et godt eksempel:
http://juicystudio.com/tutorial/asp/getrows.asp

terje