asp optimering
Fra : Dj Uncas

Dato : 06-01-05 22:05

Hejsa

Er der nogle der kender nogle gode links til sider/artikler der fortæller om
hvorledes man kan optimere sine asp-funktioner mhb. servertid? Jeg har
kigget efter det, men det er svært at finde noget konkret synes jeg...

Fra : Casper Bang

Dato : 07-01-05 12:38

> Er der nogle der kender nogle gode links til sider/artikler der fortæller
> om hvorledes man kan optimere sine asp-funktioner mhb. servertid? Jeg har
> kigget efter det, men det er svært at finde noget konkret synes jeg...

Min personlige erfaring siger mig at det IKKE er i ASPen man "normalt" skal
optimere.
Det er oftest en eventuel database der tager kræfterne fra serveren.

Tag en af de funktioner du bruger meget, og lav en løkke så den kaldes 100
gange i træk - mål hvor lang tid det tager.
Prøv derefter at lave 100 typiske opslag i databasen - hvad bruger mest?
Hvor skal du optimere?

~Casper
Der har knap 1 million daglige sidevisninger, med gennemsnitligt 5
databaseopslag på hver - på en sød lille celeron server.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-01-05 13:12

Casper Bang skrev:

> Min personlige erfaring siger mig at det IKKE er i ASPen man
> "normalt" skal optimere.
> Det er oftest en eventuel database der tager kræfterne fra
> serveren.

Specielt samspillet mellem asp og database rummer faldgruber. En
grim fejl er hvis man bruger en asp-løkke til opslag i databasen:

Do While not rs.EOF
   if brugernavn = rs("brugernavn") and _
       adgangskode = rs("adgangskode") Then
    ' O.k. - log in
   End If
   rs.movenext
Loop

Har man hele postsæt der skal udskrives med ensartet formatering,
kan det betale sig at kigge på getRows hhv. getString.
<http://www.asp101.com/samples/db_getrows.asp>
<http://www.asp101.com/samples/db_getstring.asp>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : FFunky

Dato : 07-01-05 13:26

"Jens Gyldenkærne Clausen"

> [...]
>
> Har man hele postsæt der skal udskrives med ensartet formatering,
> kan det betale sig at kigge på getRows hhv. getString.

Eller man kunne lave et SQL udtryk

Select Brugernavn, Adgangskode
From tblBrugere
Where tblBrugere.Brugernavn = Brugernavn and tblBrugere.Adgangskode =
Adgangskode

og så teste på om recordettet er tomt. Det må være hurtigere at afvikle et
SQL udtryk
end at gennemløbe et recordset hvis der er mange records.

Tom Jensen

Læs mere om databaser her:
http://www.FFSoft.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-01-05 13:58

FFunky skrev:

> Eller man kunne lave et SQL udtryk

- jo, det var præcis min pointe med det første eksempel (som dog
godt kunne have været penslet mere ud).

> Det må være hurtigere at afvikle et SQL udtryk
> end at gennemløbe et recordset hvis der er mange records.

Det er nemlig lige hvad det er - og forskellen er stor (selvfølglig
specielt hvis der er mange poster).

Kommentarerne om getRows/getString har ikke noget med det første
eksempel at gøre - det er bare et andet område hvor man kan
optimere.

NB: Du må gerne klippe lidt i dine citater. Det tog lidt tid før
jeg kunne se hvor dit "eller" skulle sættes ind i forhold til min
egen tekst.
--
Jens Gyldenkærne Clausen