ASP + WinXp Home
Fra : Peter

Dato : 05-01-05 21:35

Jeg er en lille hjemmesidekreatør, som gerne vil til at lave min egen lille
hjemmeside med en smule funktionalitet til. Men hvad jeg har kunnet forstå
fra enkelte bøger, jeg har læst om ASP, kan WinXP Home ikke bruges til at
køre ASP-scripts. Jeg SKAL åbenbart ha' en server til rådighed... eller i
det mindste XP Prof..

Findes der vitterligt ikke noget program (helst freeware, ekskl. spy- og
addware), som kan bruges til at teste og køre asp-sider på XP home, inden
siderne skal uploades?

Mvh
Peter

Fra : pepss

Dato : 05-01-05 22:04

"Peter" skrev

> [...]
> addware), som kan bruges til at teste og køre asp-sider på XP home, inden

du kan prøve at kikke her
http://groups.google.com/groups?selm=3c3c9b9d.518663173%40news

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : Peter

Dato : 05-01-05 23:06

"pepss" <olefriis@privat.invalid> skrev i en meddelelse

> "Peter" skrev

> du kan prøve at kikke her
> http://groups.google.com/groups?selm=3c3c9b9d.518663173%40news

OK, hvor får jeg så det her ISS fra? Jeg har ikke nogen form for WinXP cd
(min maskine er en halvgammel 'Scumpaq' - gid, jeg vinder i lotto og kan
købe en ny)

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 06-01-05 00:27

Peter skrev:

> OK, hvor får jeg så det her ISS fra? Jeg har ikke nogen form for
> WinXP cd (min maskine er en halvgammel 'Scumpaq' - gid, jeg vinder i
> lotto og kan købe en ny)

Såfremt du ikke har en winxp cd så har du ingen mulighed for at
installere iis, men på home hedder det også personal webserver og er en
"afstumpet" udgave. Du har jo nok en af de dersens recoverycd'er. ved
nogle af de recoverycd'er jeg har set, er det faktisk muligt at
installere tillægsprogrammer fra cd'erne. og her skulle man så kunne
finde personal webserver (PWS), men jeg må blankt erkende, det kan også
være den "bare" genindstallerer hele baduljen når du smider cd'en i
maskinen! (det er jo Compaq og deres "hjemmecomputere" har altid været
det værste omgang lort man kan få ind i huset! Min far har haft 2 styk
i huset og den sidste kom et godt stykke tid efter usb2's indtog, men
på den "ultramoderne" maskine han havde fået, var der ikke noget usb2!)

Alternativet er at glemme ASP og installere din egen Apache webserver!
den kan du hente sammen med PHP og Mysql, så er man ligesågodt kørende
som med ASP. (eller investere de 1100,- det koster at få en PRof.
licens med en RIGTIG cd.) Uanset hvad, er prof. udgaven altid det
bedste køb! Det kan overhovedet ikke betale sig at spare 300,- for et
produkt der ikke er bedre end win98/me. (altså home udgaven!)

Claus

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-01-05 17:42

Claus Jacobsen wrote:

> Du har jo nok en af de dersens recoverycd'er.
> ved nogle af de recoverycd'er jeg har set, er det faktisk muligt at
> installere tillægsprogrammer fra cd'erne. og her skulle man så kunne
> finde personal webserver (PWS),

Ifølge de oplysninger, jeg har kunnet finde, kan det ikke lade sig gøre at
køre PWS på en XP Home. Det var en feature, der blev leveret med W98-SE, men
den kunne også installeres på W98-1 og WinME - den ligger (lå?) faktisk til
download hos MS. Den kunne heller ikke køre på W95.

På W2K og WXP Pro ligger IIS, men de kan vist heller ikke køre på XP Home.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 06-01-05 23:02

Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
> med W98-SE, men den kunne også installeres på W98-1 og WinME - den
> ligger (lå?) faktisk til download hos MS. Den kunne heller ikke køre

Jeg fandt lige et interessant link:
http://www.asp.net/Projects/Cassini/Download/Default.aspx?tabindex=0&tab
id=1
Det ser ud som om der er nogen der har tænkt lidt over problemet med
manglende muligheder på HOME. Jeg har dog ikke kigget nærmere på det,
men måske værd at prøve!

Claus

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 06-01-05 08:26

Peter <bohbussmand@aruba.dk> skrev:

>OK, hvor får jeg så det her ISS fra?
>Jeg har ikke nogen form for WinXP cd
>(min maskine er en halvgammel
>'Scumpaq' - gid, jeg vinder i lotto og kan
>købe en ny)

Husk på at hvis du ikke har licens ti Windows XP Pro, så vil
anvendelsen af enkelte Windows-filer fra den være det samme som at
bruge en piratkopi af softwaren.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-01-05 12:25

Peter skrev:

> Findes der vitterligt ikke noget program (helst freeware, ekskl. spy- og
> addware), som kan bruges til at teste og køre asp-sider på XP home, inden
> siderne skal uploades?

Hvis du har en hurtig forbindelse, kan du vel også bare teste online.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 06-01-05 18:00

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in message

> Hvis du har en hurtig forbindelse, kan du vel også bare teste online.

Jeg tror ikke de fleste webhoteller er specielt glade hvis man tester
online. En lykke der kører i det uendelige, kan snart suge processorkraften
ud af sen stakkels server (selvom den vil time ud efter noget tid).
--

Mvh Christian http://www.cmnielsen.dk
Nyeste Artikel : Crenicichla compressiceps.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-01-05 18:15

Christian M. Nielsen skrev:

> Jeg tror ikke de fleste webhoteller er specielt glade hvis man
> tester online. En lykke der kører i det uendelige, kan snart
> suge processorkraften ud af sen stakkels server

Hvis et webhotel ikke har sikret sig mod den slags, kan de vist
ikke levere nogen speciel god vare.

Selv om tests selvfølgelig kan mindske problemet med dårlig asp-
kode, så er der meget ringe sikkerhed i at forlade sig på at
brugerne selv tjekker koden igennem.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Dj Uncas

Dato : 09-01-05 19:00

> Selv om tests selvfølgelig kan mindske problemet med dårlig asp-
> kode, så er der meget ringe sikkerhed i at forlade sig på at
> brugerne selv tjekker koden igennem.

Desuden er det da bedre at brugere tester koden på deres domæne, og ikke
bare ligger den ud, og lader den være. Især hvis der er, som nævnt, en
uendelig løkke. Jeg har selv XP Home, og det er vel den eneste løsning hvis
man ikke skal ud i alt det med at ændre opsætning af xp...

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 11-01-05 20:58

Ud fra tråden kan jeg aflæse at du har en preinstalleret Compaq.
Dette betyder at der inde i windows biblioteket oftest betegnet
c:\winnt eller c:\windows findes en mappa der indeholder en gyldig
kopi af af windows. Hvorfra du kan installere ISS / PWS. Fra denne
mappe er windows normalt installeret og du kan derfor ved ar vælge
Start->Indstillinger->Kontrolpanel->Tilføj/fjern programmer-
>Tilføj/Fjern Windowskomponenter installere en kopi af webserveren,

Hvilken mappe? Det er lidt forskelligt, men lav en søgning over c:
efter *.cab den mappe der indeholder flest filer er den rigtige,
der er cd'en placeret.

W98, W2KH, W2KP, WXPH, WXPP indeholder alle en fuldt funktionel
webserver. Der dog kun kan kapere 12 samtidige brugere.
Dokumentatione siger godt nok kun ti brugere, men praksis har vist
at den kan håndtere tolv brugere før den fejler og fejlen er er
klar og utvetydig, man får at vide at der er for mange samtidige
brugere.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg