For each agtigt spørgsmål
Fra : Belial

Dato : 03-01-05 21:23

Jeg har en database i hvilken jeg har indsat en række menunavne. Menuen
består af et hovedpunkt og underpunkt. Disse har fået tildelt hvert et id,
således at det i databasen kunne så således ud:

Hovedpunkt (id:1), Underpunkt (id:1)
Hovedpunkt (id:1), Underpunkt (id:2)
Hovedpunkt (id:1), Underpunkt (id:3)

Hovedpunkt (id:2), Underpunkt (id:1)
Hovedpunkt (id:2), Underpunkt (id:2)

Hovedpunkt (id:3), Underpunkt (id:1)

osv. osv.

Jeg vil nu gerne lave et sitemap, hvor jeg skriver en liste ud over samtlige
menupunkter (der er ca. 130 menupunkter). Skriver jeg bare databasen ud,
står den i én lang køre, og det er jeg ikke meget for. Jeg vil gerne have
lavet en pæn opstilling, således at hovedpunkterne for hvert id står selv,
som ovenfor opstillet.

Kan man lave en slags For Each sætning således at den først udskriver alle
hovedmenupunkter med 1, derefter laver et mellemrum og så gentager med
hovedmenpunkt 2, 3 osv.??

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-01-05 21:51

Belial skrev:

> Kan man lave en slags For Each sætning således at den først
> udskriver alle hovedmenupunkter med 1, derefter laver et
> mellemrum og så gentager med hovedmenpunkt 2, 3 osv.??

Gem hovedmenupunktid'et i en variabel og sammenlign værdien i
variablen med den aktuelle værdi fra postsættet ved hvert
gennemløb. Hvis der er forskel, er du nået til et nyt
hovedmenupunkt, og du kan så udskrive mellemrum eller hvad du nu
skal bruge som adskiller - samt gemme det nye id i variablen.

I pseudokode:

Dim hID
hID = 0 ' Jeg antager at du ikke har 0 som et id-nummer

Do While Not rs.EOF
   ' Tjek om vi har et nyt punkt:
   If rs("hID") <> hID Then
    ' Udskriv oplysninger om hovedmenupunktet
    ' Sæt variablen til det nye id
       hID = rs("hID")
   End If

   ' Udskriv oplysninger om undermenupunktet
   rs.movenext
Loop
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Belial

Dato : 03-01-05 22:40

> [...]
> hovedmenupunkt, og du kan så udskrive mellemrum eller hvad du nu
> skal bruge som adskiller - samt gemme det nye id i variablen.

Fantastisk! Tusind tak for hjælpen.