Komme igang
Fra : Anders Zuschlag Fjer~

Dato : 31-12-04 11:49

Hej gruppe.
Jeg har for nylig købt msvisual studio.net og vil gerne igang med at lege
med asp-sider
Jeg har så ved at læse de fine tutorials på www.html.dk/tutorials fundet ud
af at jeg skal have noget iis til at køre.
Desværre har jeg winxp home og så vidt jeg kan forstå er det ikke en god
kombination. Hvordan kommer jeg nemmest videre?
Vh Anders

Fra : Kasper Christensen

Dato : 31-12-04 12:05

Anders Zuschlag FjernikkeAZ wrote:
> [...]
> Desværre har jeg winxp home og så vidt jeg kan forstå er det ikke en god
> kombination. Hvordan kommer jeg nemmest videre?

Hej Anders

Nemmest? Køb winXP PRO.

Men kan ikke rigtig forstå hvorfor du har købt studio.net, da det lyder
til at dit behov sagtens kan mødes med et gratis program.

--

Multimediedesigner
Kasper Christensen

Fra : Anders Zuschlag Fjer~

Dato : 31-12-04 16:18

> Nemmest? Køb winXP PRO.
Hej
Ja, jeg tænkte nok, at det kunne blive en udvej.
Jeg har en lovlig udgave af xp-prof fra mit arbejde. Hvis jeg installerer
den ovenpå min nuv. xphome, så skulle jeg vel ikke behøve at installere
alting ovenpå igen vel?

Når jeg har købt visio skyldes det bare at jeg har arbejdet meget med access
(vba) og visual-basic og vil gerne med på vognen der hedder .net
Jeg har forstået at jeg på asp.net kan bruge min viden herfra.

VH AZ

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-12-04 16:24

Anders Zuschlag FjernikkeAZ skrev:

> Jeg har for nylig købt msvisual studio.net og vil gerne igang
> med at lege med asp-sider

Hvis du har købt studio.NET, er det så ikke for at lave asp.net-
sider?

Der er stor forskel på asp og asp.net (og hvis du starter fra
bunden, vil jeg foreslå dig at starte direkte med asp.net).
Asp.net har i øvrigt sin egen gruppe - dk.edb.programmering.dotnet.

HTML.dk har en mindre tutorial om asp.net også:
<http://html.dk/tutorials/aspnet/>

> Jeg har så ved at læse de fine tutorials på
> www.html.dk/tutorials fundet ud af at jeg skal have noget iis
> til at køre.

Jeg kender ikke meget til Visual Studio, men jeg mener dog at der
er inkluderet serversoftware i pakken. Har du tjekket
dokumentationen?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Anders Zuschlag Fjer~

Dato : 31-12-04 17:28

> Hvis du har købt studio.NET, er det så ikke for at lave asp.net-
> sider?

Jo , det vil jeg prøve at lære.

> Der er stor forskel på asp og asp.net (og hvis du starter fra
> bunden, vil jeg foreslå dig at starte direkte med asp.net).

Jo , det vil jeg prøve at lære, men jeg kommer jo fra vb, så det er
måske svært at konvertere?

> Asp.net har i øvrigt sin egen gruppe - dk.edb.programmering.dotnet.

tak, der kigger jeg også med.

> HTML.dk har en mindre tutorial om asp.net også:
> <http://html.dk/tutorials/aspnet/>
Tak - jeg forsøger at højne præcisionsniv.

> Jeg kender ikke meget til Visual Studio, men jeg mener dog at der
> er inkluderet serversoftware i pakken. Har du tjekket
> dokumentationen?

Jeg skal have kigget igen, men udfra tutorials er det ikke muligt at
kombinere winxp-home med iis?

Foreløbigt tak og godt nytår til alle.
VH AZ

Fra : terje

Dato : 01-01-05 06:04

Anders Zuschlag FjernikkeAZ wrote:

> Jo , det vil jeg prøve at lære, men jeg kommer jo fra vb, så det er
> måske svært at konvertere?

Hvis du mener "Classic" VB så er jo det veldig likt vbscript, som oftest
brukes i ASP. Overgangen er uhyre enkel.
Problemet er bare at ASP/vbscript, akkurat som Visual Basic, er i ferd
med å fases ut. Spør Bill Gates om hvorfor dette skjer. Millioner av
mennesker rundt om i verden har lært seg VB og vbscript, utallige
applikasjoner (ikke minst kontor applikasjoner) er laget med disse
verktøyene, og nå skal det hele kastes på skraphaugen.

Så hvis du er ny og skal lære et skriptspråk fra grunnen i dag så har
Jens rett i at asp.net er framtida og sannsynligvis bør velges framfor
Classic ASP. Det samme gjelder hvis man ønsker å lære seg VB. Da velger
man VB.net, ikke klassisk VB. Skjønt hva er egentlig poenget med vb.net?
Da må det være bedre å gå f. eks. for C#.

> Jeg skal have kigget igen, men udfra tutorials er det ikke muligt at
> kombinere winxp-home med iis?

Jeg er ganske sikker på at du må ha XP Professional for å kunne benytte
iis og at serveren er inkludert der.

Godt nytt år
terje

Fra : Anders Zuschlag Fjer~

Dato : 01-01-05 10:24

> Jeg er ganske sikker på at du må ha XP Professional for å kunne benytte
> iis og at serveren er inkludert der.
>
> Godt nytt år
> terje

Hej

Tak også til Terje
Jeg vil nu lægge pro ovenpå min home, og så vil jeg kaste mig over at lære
visualbasic.net og asp.net, så må jeg jo spørge i hyhedsgr. incl dotnet,
efterhånden som problemerne kommer.
VH AZ

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-01-05 23:53

terje skrev:

> Problemet er bare at ASP/vbscript, akkurat som Visual Basic,
> er i ferd med å fases ut. Spør Bill Gates om hvorfor dette
> skjer.

Det er vel fordi Microsoft har besluttet at .NET-platformen er der
hvor man vil lægge sine kræfter.

> Millioner av mennesker rundt om i verden har lært seg
> VB og vbscript, utallige applikasjoner (ikke minst kontor
> applikasjoner) er laget med disse verktøyene, og nå skal det
> hele kastes på skraphaugen.

Selv om der ikke videreudvikles på traditionel asp/vbscript, vil
teknologien stadig fungere i en rum tid endnu.

> Skjønt hva er egentlig poenget med vb.net?

Fx at gøre det (forholdsvist) lettere for asp/vbscript-folk at
skifte til asp.net.

> Da må det være bedre å gå f. eks. for C#.

Nej, det mener jeg ikke. Både VB.NET og C# er meget udbredte i
..NET-sammenhæng - og selv om C# måske nok får den største
opmærksomhed fra MS, så er VB.NET på ingen måde en "sekundavare".

Kender man noget til vb i forvejen, vil det være lettere at starte
med vb.net. Omvendt ligger C#-syntaksen tæt på Java og C, så har
man forkundskaber her, vil C# være et fornuftigt sted at begynde.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : JH

Dato : 04-01-05 09:25

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> med vb.net. Omvendt ligger C#-syntaksen tæt på Java og C, så har
> man forkundskaber her, vil C# være et fornuftigt sted at begynde.

Det er helt korrekt at VB.NET ikke er "sekundavare", og jeg er da også
enig et godt stykke hen ad vejen. Alligevel kan jeg godt undres lidt
over at der bliver forkuseret så meget på om man skal bruge C# eller
VB.NET. Selve syntaksen er jo så forsvindende en lille del af det at
lære at programmere på .NET-platformen, set i forhold til at forstå fx
OO, ASP.NET, Remoting, og i det hele taget mulighederne i framework'et.
Helt rigtigt, det kan virke nemmere at gå til VB.NET for en
VB/VBscript-programmør, men at forstå en syntaks er altså lært på en
dags tid, og hvis man synes det er svært, så skal man nok slet ikke
kaste sig ud i .NET.

Jeppe

We have unmistakable proof that throughout all past time, there has been
a ceaseless devouring of the weak by the strong.

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 10-02-05 21:50

"JH" <spam@spam.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> VB/VBscript-programmør, men at forstå en syntaks er altså lært på en
> dags tid, og hvis man synes det er svært, så skal man nok slet ikke

Her er jeg uenig Basic har fra de første versioner inklusiv Qbasic for dos,
fastholdt en en meget minimalistisk syntaks der ikke ligner andre
programmeringssprog ret meget. At MS har en stor dominans giver ikke så
meget mening i den sammenhæng. Men hvis et programmeringssporg skal vinde
tilhængere der holder ved, skal det tilbyde programørerne muligheder i
lighed med andre højniveau sprog Jeg har kun en meget lille erfaring med VB,
men VBsript tilbyder ikke en gang en en constructor til et object. Hvilket
gør at det er for primitivt til at nogen i dag kan tage det seriøst. Jeg
tror nok at jeg ville satse på C# eller C++ begge dele er fuldt valide i
..NET.

For Java, JavaScript og PHP programørere må valget falde på C++ hvor er den
syntaktiske forskel er mindst.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg