Simpel formattering af tekst fra database
Fra : Ryan Dahl

Dato : 30-12-04 08:48

Hej,

jeg vil gerne smide indholdet fra en eller flere poster i min database
ud på en webside. Brugeren får mulighed for at skrive html-koder eller
et substitut f.eks. og istedet for <b> og </b>, men det er
ikke så væsentligt om det er det ene eller anden løsning.

Det jeg gerne vil sikre mig, er at der eksisterer både et start- og et
slut-tag, - og en så simpel ting, at slut-tagget kommer til sidst. Man
kunne også forestille sig, at man har lavet et ulovligt overlap:

Ovenstående skulle også gerne håndteres på en fornuftig måde. (læs:
Hvis brugeren laver ulovlig html, så ændres < til "&lt;" osv.)

Umiddelbart ville jeg nok have behov for det mest gængse ting: Fed,
kursiv, understreget, anden tekstfarve, hyperlink (inkl. mailto:), et
par overskriftsniveauer, en liste (både bullets og tal) og måske med
tiden billeder og tabeller.

Gode idéer, færdig kode (Yes!) eller links til relevant materiale
modtages med begejstring.

På forhånd tak
Ryan

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 30-12-04 20:12

"Ryan Dahl" <junk_this_way@hotmail.com> wrote in message
> [...]

> slut-tag, - og en så simpel ting, at slut-tagget kommer til sidst. Man
> kunne også forestille sig, at man har lavet et ulovligt overlap:

en hrml editor vil nok være nemmere at implementere. De findes både gratis
og i betalings versioner. Prøv at se på www.htmlarea.com
Den bruger jeg uden problemer.
--

Mvh Christian http://www.cmnielsen.dk
Nyeste Artikel : Crenicichla compressiceps.

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 31-12-04 08:53

Christian M. Nielsen skrev:

> en hrml editor vil nok være nemmere at implementere. De findes både
> gratis og i betalings versioner. Prøv at se på www.htmlarea.com
> Den bruger jeg uden problemer.

Eller FCK Editor: http://www.fckeditor.net/ Den findes sågar i en dansk
version, og skulle i nyeste version kunne levere valid xhtml

Claus

Fra : Ryan Dahl

Dato : 02-01-05 06:28

Tak for respons,

Jeg har ikke helt overvejet om jeg skal tage springet, og i fremtiden
benytte en HTML-edior.

Det giver helt sikkert en mere lækker brugerflade + hjælp til brugeren
så tags bliver oprettet korrekt.

Jeg er dog stadig af den opfattelse, at det er tvingende nødvendigt at
sikre at indhold i databasen opfylder xhtml 1.0 og ikke indeholder
f.eks. scripts og tags jeg ikke vil tillade, før det skrives til en
webside.

En kombination af ovenstående to elementer ville helt sikkert være en
tilfredsstillende løsning.

I første omgang har jeg dog fokus på, at tekst fra databasen bliver
formatteret korrekt i forhold til xhtml 1.0 og at diverse tags +
script-funktionalitet fjernes.

- Så spørgsmålet står stadigt åbent.

mvh
Ryan

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 02-01-05 13:50

Ryan Dahl skrev:

> [...]
> sikre at indhold i databasen opfylder xhtml 1.0 og ikke indeholder
> f.eks. scripts og tags jeg ikke vil tillade, før det skrives til en

Du lader forhåbentlig ikke brugeren kunne smide scripts ind midt i
noget information? (overhovedet!!)

> En kombination af ovenstående to elementer ville helt sikkert være en
> tilfredsstillende løsning.

Dobbelt sikkerhed - Dobbelt tilfredsstillende :)

> I første omgang har jeg dog fokus på, at tekst fra databasen bliver
> formatteret korrekt i forhold til xhtml 1.0 og at diverse tags +
> script-funktionalitet fjernes.

Og med en editor der kan levere valid xhtml er du jo sikker på at den
information der kommer ind i databasen er valid i første omgang, og
derfor ikke så nødvendig at tjekke senere hen!

Det er vel bedre at forebygge dårlig kode fra starten end det er at
begynde at tjekke når det først er kommet ind! det gør da livet lidt
lettere ikke? :)

Claus

Fra : Ryan Dahl

Dato : 03-01-05 03:51

On 02 Jan 2005 12:49:34 GMT, "Claus Jacobsen"
<cj@ingenspamoverhovedettak.dk> wrote:

> [...]
>information der kommer ind i databasen er valid i første omgang, og
>derfor ikke så nødvendig at tjekke senere hen!

jeg er enig i alle dine øvrige betragtninger lige bortset fra
ovenstående. HTML-editorerne kan typisk kun lave en client-side
validering af brugerens input, - jeg har kigget på FCK Editoren og det
samme ser også ud til at være gældende her.

Jeg har stadig behov for server-side validering, uagtet hvor god
client-side valideringen er bygget op, da jeg ikke har kontrol over
brugerens konfiguration. - Og det er så der, at vi kommer tilbage til
mit oprindelige spørgsmål

mvh
Ryan

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 03-01-05 10:46

Ryan Dahl skrev:

> [...]
> validering af brugerens input, - jeg har kigget på FCK Editoren og det
> samme ser også ud til at være gældende her.

OK jeg spørger lige dumt her: Vil der komme information i databasen
andre steder fra end ved alm. brugerinteraktion? Altså andet end via
editoren (fra et eller andet udefrakommende system?)?
Hvorfor tjekke om min legetøjskasse indeholder andet end firkanter både
i og udenfor kassen, når jeg kun tillader firkanter at komme ind i
første omgang. Med mindre selvfølgelig du tager låget af og smider
cirkler i! ;)

Det er vist betydeligt mere omstændeligt at løse den problemstilling.
Ikke nok med at den skal parse for validitet, men hvis der er fejl skal
den jo også selv kunne finde ud af hvad fejlen er. En eller anden
serverside baseret løsning med htmltidy var måske en ide så. (htmltidy
kan jo også rette fejlene.)

Claus

Fra : Ryan Dahl

Dato : 03-01-05 13:27

> [...]
>i og udenfor kassen, når jeg kun tillader firkanter at komme ind i
>første omgang. Med mindre selvfølgelig du tager låget af og smider

Problemet er, at i og med jeg ikke kender brugerens konfiguration dvs.
hvilken browser, om de har javascript enabled/disabled, om FCK
Editoren kører korrekt på deres maskine osv osv. - Af princip vil jeg
derfor til enhver tid foretrække at lave al validering i et miljø jeg
selv 100% definerer: Server-side.

> [...]
>den jo også selv kunne finde ud af hvad fejlen er. En eller anden
>serverside baseret løsning med htmltidy var måske en ide så. (htmltidy

Det er vist mere det jeg eftersøger. Iflg. Google burde der være nogle
løsninger med asp + htmltidy. Jeg prøver at kigge på det!

Tak for hjælpen.

mvh
Ryan

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 03-01-05 23:12

Ryan Dahl skrev:

> [...]
> Editoren kører korrekt på deres maskine osv osv. - Af princip vil jeg
> derfor til enhver tid foretrække at lave al validering i et miljø jeg

hmm jeg kiggede lige lidt i zipfilen til fck-editor! Den understøtter
IE5+, gecko, Der står også under features, at der er automatisk
browserdetection. Så med mindre der er MAC brugere involveret, så
skulle den være rimelig sikker (ellers kan man jo gøre opmærksom på det
overfor brugeren!)

Claus