include file ??
Fra : Is

Dato : 21-12-04 22:18

Hej

Jeg er tidligere blevet anbefalet at gå fra ramme inddelte sider, og da det
er tid for opdatering, vil jeg så prøve det.

Jeg vil så benytte indsatte sider -

Siden kan bestå af 4 indsatte sider - top, right, left, og main, og disse
siders indhold bestemmes så af hvilke link der trykkes på.

Jeg tror det skal være noget med - Værdier af variabler i en URL ??

Har kigget lidt på http://html.dk/tutorials/asp/lektion10.asp

Er der andre steder hvor der er gode eksempler angående dette ? eller er
jeg helt galt på den ??

Erik Isager

Fra : Dj Uncas

Dato : 21-12-04 22:47

> Jeg tror det skal være noget med - Værdier af variabler i en URL ??

Det lyder meget fornuftigt..

> Er der andre steder hvor der er gode eksempler angående dette ? eller er
> jeg helt galt på den ??

Den her er ok.
http://aspnet101.com/aspnet101/tutorials.aspx?id=29

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 22-12-04 09:35

Is skrev:

> Hej
>
> Jeg er tidligere blevet anbefalet at gå fra ramme inddelte sider, og
> da det er tid for opdatering, vil jeg så prøve det.
>
> Jeg vil så benytte indsatte sider -

Vi skal lige være enige om hvad der menes her! der findes 2 måder
nemlig at inkludere eller indlejre og det er 2 meget forskellige ting!
inkludering (<!--#include file> er sjældent hele sider, men derimod
blot kodestumper, tekststumper etc. Indlejring er derimod indlejring af
hele sider og det foregår via iframes!
Grunden til at jeg spørger er fordi du bruger ordet sider og det er for
mig fulde html sider, og den slags er absolut ikke nødvendige! Desværre
tyder det nedenstående ret meget på at du vil lave indlejring og ikke
inkludering!

> [...]
>
> Har kigget lidt på http://html.dk/tutorials/asp/lektion10.asp
>
> Er der andre steder hvor der er gode eksempler angående dette ?

hmm prøv lige at se om du kan bruge
http://www.w3schools.com/asp/asp_incfiles.asp og inkludering af tekst,
som er den gængse måde at lave sider med samme tekst på.
Fx hvis din header/top skal gå igen på alle sider, og din
bund/navigation etc. Meget ofte er det jo kun indholdet er skal ændres.

Claus

Fra : Is

Dato : 22-12-04 22:17

> [...]
> mig fulde html sider, og den slags er absolut ikke nødvendige! Desværre
> tyder det nedenstående ret meget på at du vil lave indlejring og ikke

---

Det har du måske ret i ?

Men hvad er forskellen på Frames og iframes ???

Frames er jeg blevet frarådet, bl.a. fordi man kan søge sig til en side som
er en del af hele siden, og på den måde miste sammenhænget

---
Indlejring er derimod indlejring af hele sider og det foregår via iframes!
---
Hvorfor ikke på den anden måde ??

Jeg har forsøgt med inkludering af "hele sider", og det ser da ud til at
virke ? måske ikke optimalt men.

> [...]
> Fx hvis din header/top skal gå igen på alle sider, og din
> bund/navigation etc. Meget ofte er det jo kun indholdet er skal ændres.

Har kigget lidt, men jeg ville foretrække hvis der var et sted det stod på
dansk.

Erik Isager

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 23-12-04 10:07

Is skrev:

> [...]
> at virke ? måske ikke optimalt men.

> Har kigget lidt, men jeg ville foretrække hvis der var et sted det

først og fremmest findes der masser af det på dansk!
http://html.dk/tutorials/ssi/lektion1.asp er et godt eksempel
Forskellen mellem frames og iframes er enkel! Iframes er interne frames
i et dokument! Det kunne fx. være at dit økonomiprogram har sit eget
userinterface til web, men det skal være inde i et specifikt design,
jamen så propper man blot det ind i en iframe i sit eget design.
Scannet har en shop løsning hvor man netop gør den slags.
Frames er en flok rammer der deler siden op i stykker, præcis ligesom
du ville gøre det med tabeller eller divs. Dog er hver ramme en side
for sig selv.
Idag er man ved at gå væk fra rammer, iframes bruges kun når det er
bydende nødvendigt. (alle reklamerne på diverse nyhedssites ligger i
iframes, og bliver derfor ikke administreret af sitene selv, men af fx.
adtech.de som blot har en specifikation af designet og så sender de
reklamer igennem iframes!)

Det man laver idag, er at man går væk fra frames, ikke mindst fordi der
i næste version af xhtml ikke findes frames! Siderne bliver bygget op i
divs og til nød tabeller, her bygger man dog kun selve
dokumentstrukturen, altså angiver overskrifter, brødskrifter, billeder
etc. selve den visuelle designdel foregår i css, og fordi css caches på
den lokale comp. skal den ikke hentes hele tiden og det gør navigation
og design meget hurtigere.

Det er så her inkludering kommer ind, for har man en header der skal
bruges på samtlige sider, så er det lettere at tage det stykke kode og
smide ind i en fil for sig, og inkludere den på alle sier. hvis du vil
ændre i dit design, skal du altså kun rette i 1 fil og du har ændret
det på hele siden. Et abstrakt eksempel kunne være:

html
head
title
stylesheet
/head
body
inkluder header
inkluder navigation
inkluder indhold
inkluder footer
/body
/html

Læg mærke til at jeg faktisk også inkluderede indholdet! indholdet kan
sagtens ligge i en seperat fil for sig.

Hvordan gør man så?
Du laver dit design fuldstændig som du vil have det til at se ud, med
enten tabeller eller divs. Når det er tilfredsstillende opretter du en
mængde tomme filer, eks. header.asp, menu.asp etc. åbner dem og så
flytter du ganske enkelt den del af koden over som udgør header, menu
etc. og derefter inkluderer du filen på deres respektive pladser. Det
var det! ikke andet er nødvendigt. Det du nu har lavet er i
virkeligheden en lille skabelon, så næste side du vil oprette, tager du
simpelthen en kopi af din side og ændrer navnet på den fil der har dit
indhold i inklude tag'et!)

Held og lykke med arbejdet!

Claus

Fra : Is

Dato : 23-12-04 21:47

> [...]
> /body
> /html
>
> Læg mærke til at jeg faktisk også inkluderede indholdet! indholdet kan

Jeg siger mange tak for forklaringen - og jeg tror så også jeg er på rette
vej .

Jeg har en side der ser sådan ud
---
<% option explicit %>
<!-- Quirk on -->
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

<head>
<title>Start</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="dch.css">

</head>

---
Det synes jeg er tæt på dit eksempel ??

Men jeg er ude efter hvordan jeg ud fra hvilke valg gæsten gør, ændre
indholdet af :

Nu heder denne side start.asp

Left er en menu, og der kan f.eks. vælges kalender, det er så en side jeg
har kaldt "detskernu00.asp", som så indeholder :

Det er det jeg synes er forkert , burde det ikke kun være "indclude" filerne
der skulle ændres på "start.asp" ???

Håber du forstår hvad jeg mener ???

Siden kan ses her : http://dch-haslev.dk/start.asp

Erik Isager

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 13-01-05 21:18

> [...]
design,
>jamen så propper man blot det ind i en iframe i sit eget design.

Helt så simpelt er det ikke, IFRAMES er Microsofts opfindelse og
så vidt jeg husker har Explorer understøttet den siden 4.0. Det er
der til gengæld ikke så mange andre browsere der gør, selv om den
kom med i HTML 4 standarden.

> [...]
caches på
>den lokale comp. skal den ikke hentes hele tiden og det gør

Noget af en påstand, hvad bygger du den på? Jævnfør w3c.org er der
intet der indikerer at frames vil blive udfaset. XHTML er ikke en
videreførelse af HTML men en selvstændig standard affødt af XML
for en bedre integration.

Hvis vi ser bort fra ASP et øjeblik, så rummer frames nogle meget
nyttige muligheder. Man kan inkludere et script i en skjult frame
der holder både variabler og funktioner. Hvilket gør det muligt at
bryde det faktum, at almindelige HTML filer ikke kan kommunikere
indbyrdes, for det kan de i et rammesæt.

Også i ASP sammenhæng har rammesæt et tilbud, man kan forhindre at
sider loades ude af sammenhæng og sikre at ens sessioner starter
fra et ensartet grundlag. Global.asa beskytter ikke i sig selv en
mod kald mod undersider. Med en enkelt undtagelse, at det kræves
at brugeren er logget ind og at siderne sikrer at man ikke kan
åbne en side uden at være logget ind.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg