CSS-layout skøjter rundt!?
Fra : Rands

Dato : 09-02-05 19:56

Hej i gruppen

Jeg prøver - med famlende begynderfingre - at lave en hjemmeside, hvor
layoutet styres af et eksternt stylesheet. Jeg vil gerne opbygge siden
nogenlunde som, nedenstående barnetegning.
Desværre kan jeg bare ikke få det til at lykkes. Når jeg endelig har fået
bakset det sammen så det ser godt ud, er det helt håbløst når jeg tester med
en anden opløsning. Hvad gør jeg forkert?
Jeg ønsker desuden at have en margen i siderne så der er et par centimeter
ud til skærmkanten - men ak, vil heller ikke lykkes :(

Kan I ikke give mig nogle tips eller links til at få styr på layoutet??

I_______Banner_jpg__________I
______ ____________________
I I I I
I MenuI I Indhold I
I I I I
I_____ I I I
______ I I
I jpg I I I
I_____ I I____________________I

På forhånd tak
Studen

Fra : Rands

Dato : 09-02-05 20:04

> I_______Banner_jpg__________I
> ______ ____________________
> I I I I
> I MenuI I Indhold I
> I I I I
> I_____ I I I
> ______ I I
> I jpg I I I
> I_____ I I____________________I

Der er gået lidt ged i "tegningen", men jeg tror/håber godt man kan ane hvad
jeg mener

Fra : Steen

Dato : 09-02-05 20:25

> På forhånd tak
> Studen

Hvis du er ny i css, så prøv at bruge en editor. Det kan i starte give et
bedre overblik over hvad CSS kan og hvordan. Her er et link til diverse
CSS-editorer:
http://www.xtort.net/ed/ed11.php

Jeg har prøvet cascade og topstyle lite. Her vinder TopStyle i overlegen
stil.

Held og lykke
Steen

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 09-02-05 21:35

Rands skrev:

> [...]
> centimeter ud til skærmkanten - men ak, vil heller ikke lykkes :(
>
> Kan I ikke give mig nogle tips eller links til at få styr på

Først og fremmest bliver vi nødt til at se hvad du har lavet! en
"tegning" er ganske enkelt ikke nok, for det kan være alt mellem himmel
og jord! Hvis ikke du allerede har webplads, så kan du finde nogle
gratis steder, hvor du kan lægge det ud. Så er det meget lettere at
hjælpe dig! Du skal ikke være bekymret over forskellige opløsninger
(lad være med at ændre størrelsen af skærmen, du behøver blot skalere
vinduet en smule!) Information skal flyde i vinduet og der er mega
forskel på at sidde og lave noget på papir og så lave det digitalt! Men
som sagt, læg det du har lavet nu ud, så vi kan hjælpe dig! alternativt
kan vi så anbefale noget læsning på enten html.dk hvor du kan følge
deres tutorials eller på www.hjemmesideskolen.dk hvor der også er en
masse information.

Claus

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-02-05 00:11

http://hjemmesideskolen.dk/html/css2.asp
http://hjemmesideskolen.dk/html/float.asp
http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp

> Jeg ønsker desuden at have en margen i siderne så der er et par
> centimeter ud til skærmkanten - men ak, vil heller ikke lykkes :(

http://hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp

Det skulle vist dække nogenlunde til at begynde med.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk