Rammer eller ej ?
Fra : Jane K.

Dato : 09-01-05 17:24

Jeg har et lille spørgsmål. Jeg har læst mange steder
at flere råder til at undgå rammer i f.eks. Frontpage.

Hvorfor er det lige man skal undgå at arbejde med
rammer og hvordan kan opbygge en hjemmeside
som den jeg allerede har bygget med rammer ?
www.team6gear.com

MVH
og på forhånd tak for hjælpen
JEK

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 09-01-05 17:32

Jane K. wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:
> [...]
>
> Hvorfor er det lige man skal undgå at arbejde med
> rammer og hvordan kan opbygge en hjemmeside
> som den jeg allerede har bygget med rammer ?

Hej Jane

I dag arbejder man ikke med rammer, men med css og id.
Lær mere om CSS og id her på HTML:
http://www.html.dk/tutorials/css/

Mvh
Martin Jørgensen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-05 20:07

"Jane K." <kneis@cool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvorfor er det lige man skal undgå at arbejde med
> rammer og hvordan kan opbygge en hjemmeside
> som den jeg allerede har bygget med rammer ?

En af de væsentlige årsager til ikke at bruge rammer er, at der på
søgemaskiner kun vises linket på de sider, som skal loades i rammerne. Når
man så klikker på et sådant link på Google, så ser man ikke rammerne men kun
den side, som indeholder det man søgte efter. Topramme indhold og venstre
ramme indhold vises ikke. Normalt laver man navigation i en venstre ramme,
og den navigation ser surferen ganske enkelt ikke, så surferen aner ikke
hvad det er for et website hun er dumpet ned på. Man kan godt afhjælpe dette
ved en lille stump JavaScript, men dybest set er det noget juks.

Desuden: I "gamle dage" havde nogle browsere (Netscape) svært ved at forstå
rammesider.

Jeg har kigget på din hjemmeside i Internet Explorer 6.0 og i Mozilla
Firefox. Din navigation kan ikke ses i Firefox medmindre man installerer en
særlig Java fortolker plug-in i browseren. Det er fordi du har brugt de
såkaldte pegefølsomme knapper, som vi også her i forumet ikke anbefaler at
man bruger. Netop af førnævnte grund, da mange brugere/surfere ikke altid
har lyst til at installere plug-ins.

FP har nogle funktioner, som fint erstatter rammer. Prøv at undersøg "Fælles
kanter" og funktionen "Medtaget indhold" => Side. Kombinationen med disse to
funktioner er ganske stærk og meget flexibel.

Derudover er CSS blevet en meget stærk mulighed, hvor du ved at konstruere
et godt style sheet kan styre formateringen af hele dit site enkelt og
overskueligt. Du ka også lave en ganske velfungerende og smart navigation
ved hjælp af CSS, stort set med samme funktionalitet som de pegefølsomme
knapper. Men det kræver nok, at du afsætter nogle timer til at studere CSS
lidt nærmere. Køb evt. et 49 kr.s hæfte.

mvh
Ulrik

Fra : Jane K.

Dato : 09-01-05 22:12

Hej Ulrik

Lige hvad jeg havde brug for og dog !
Havde selvfølgelig håbet på at mine Frontpage rammer
stadigvæk kunne bruges af største parten
Man kan godt se der er INGEN vej uden om
jeg MÅ se af få lært CSS, puha sikke et arbejde
når man bygger og vedligeholder 3 hjemmesider.

Ulrik, jeg har aldrig hørt om Mozilla Firefox, nå jeg må
heller søge lidt på nettet, det går så stærkt med webudviklingen
at det er svært af følge med.

og tak til Martin for linket

MVH
JEK

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-05 23:02

> [...]
> Man kan godt se der er INGEN vej uden om
> jeg MÅ se af få lært CSS, puha sikke et arbejde
> når man bygger og vedligeholder 3 hjemmesider.

Dine rammer kan godt bruges!!! Ulemperne kan man sagtens leve med. Det
website du har givet som eksempel, henter jo ikke surfere via søgemaskiner -
eller tager jeg fejl? Der findes masser af "rammewebsites" på nettet på
trods af ulemperne, og hvis surferne har tilstrækkelig vilje, skal de nok
finde frem til forsiden, så de kan se hele sitet med rammer. Der er ingen
grund til at begrave dine rammer her og nu, men når du når dertil med et
site, at det rænger til en modernisering, så kan du kassere rammerne.

> Ulrik, jeg har aldrig hørt om Mozilla Firefox, nå jeg må
> heller søge lidt på nettet, det går så stærkt med webudviklingen
> at det er svært af følge med.

Internet Explorer har i flere år været enerådende på browsermarkedet - med
god grund. Den var (er) stabil, og tilgivende overfor designerfejl. Men som
med al Microsoft software favoriserede den nogle teknologier. Netscape var i
en årrække den store konkurrent, men den var en ustabil sag, som heller ikke
helt fugte standarderne. Så dukkede den norske Opera browser op, og den er
fremragende, men har ikke rigtig vundet den udbredelse, den har fortjent.
For nylig er Mozillas Firefox blevet tilgængelig, og den ser faktisk ud til
at erobre en rimelig markedsandel. Derfor bør du installere denne browser og
teste dine sites i den. Den er faktisk bedre end Internet Explorer på flere
punkter.

Det du skal bruge krudt på at ændre på motorcross sitet er de pegefølsomme
knapper. Her bør du finde en afløser. De pegefølsomme knapper baserer sig på
et Java program, og for at kunne oversætte Javaen skal man have installeret
en Javafortolker. Og der findes desværre alt for mange versioner af
Javafortolkere, som ikke er bagud kompatible, hvilket efterhånden gør det
til en jungle. Selvom man har seneste version installeret er det ikke en
garanti for at alle Jave programmer kan oversættes. Der findes heldigvis
bedre alternativer, herunder CSS, men JavaScript (som ikke har en pind at
gøre med Java) er også en mulighed. Bøvlet med at lære CSS vil helt sikkert
betale sig.

mvh
Ulrik

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-01-05 10:50

> [...]
> Ulrik, jeg har aldrig hørt om Mozilla Firefox, nå jeg må
> heller søge lidt på nettet, det går så stærkt med

Hej Jane

Her er nogle links til forskellige browsere:
Mozilla Firefox:
http://www.mozilla.org/products/firefox/
Mozilla:
http://www.mozilla.org/products/mozilla1.x/
Netscape:
http://channels.netscape.com/ns/browsers/download.jsp
Opera:
http://www.opera.com/
K-Meleon:
http://kmeleon.sourceforge.net/wiki/index.php?id=Download

Disse er nogle af de mange browsere som findes i dag.