Tiscali - Problemer med mailforward?
Fra : Jens

Dato : 24-01-05 11:04

Hej NG

Jeg har de seneste dage oplevet problemer med mailforward fra Tiscali...
mails kommer ikke videre eller med stor forsinkelse...

Er det bare mig, eller er det et generelt problem??

Jens

Fra : Rudi Stegen

Dato : 24-01-05 15:00

Hej Jens, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Jeg har de seneste dage oplevet problemer med mailforward fra
> Tiscali... mails kommer ikke videre eller med stor
> forsinkelse...
>
> Er det bare mig, eller er det et generelt problem?

Jeg har ikke bemærket noget men prøvede lige for lidt siden (pga. dit
indlæg) at smide 5 mails afsted til 5 forskellige adresser, der alle er
sat på at viderestille til 2 forskellige konti (der tømmes, forstås :)

Alle postkasser ligger hos Tiscali (dels nogle 1049-postkasser, dels
mit webhotel).

Der gik en 3 sekunder fra afsendelse før alle var i hus.

Det betyder naturligvis ikke, at der ikke er noget galt hos Tiscalis
postkontor, blot er det i hvert fald ikke globalt.

Det betyder lige så naturligvis heller ikke, at der er noget galt noget
sted hos dem. Hvis den endelige postkasse (dvs. den der viderestilles
til og som du popper) ikke ligger hos Tiscali, kan det være den (eller
noget hos den mailudbyder), der er problembarnet.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jens

Dato : 24-01-05 15:37

> Det betyder naturligvis ikke, at der ikke er noget galt hos Tiscalis
> postkontor, blot er det i hvert fald ikke globalt.

Tak for din indsats

Har gravet lidt videre... det tyder på, at problemerne opstår fordi Tiscali
har opnået den tvivlsomme ære, at blive listet på flere spam-blocking-lister
pga. de massive spammængder, som de (uforskyldt) har lagt servere til i de
seneste måneder. I fredags var Tiscali (62.79.79.29) blokeret af SpamCop og
i dag finder jeg den på Spamhaus's liste (se
http://www.spamhaus.org/SBL/sbl.lasso?query=SBL22939).

Problemet opstår måske i virkeligheden når modtageren så tjekker op mod
disse lister, og ikke accepterer den forwardede mail... Jeg forsøger i
alle tilfælde at forwarde til egne domæner liggende hos UnoEuro.

Jens

Fra : Rudi Stegen

Dato : 24-01-05 18:34

Hej Jens, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> I fredags var Tiscali (62.79.79.29) blokeret af SpamCop

Det har de vist været næsten konstant gennem lange tider. Bl.a. og ikke
mindst Spamcop har særegne kriterier at køre den del på.

Det virkelige problem ligger dog i hostingudbydere, der ukritisk
og (værre) generelt anvender den slags lister til at køre deres mail
igennem.

Hvis de tilbød det som valgfrit for den enkelte kunde, ville det være
o.k. Så kunne kunden afgøre med sig, hvad han ville. Men hvis det er
noget påduttet (i.e. generelt/obligatorisk) fra hostingudbyderens side,
er det ret uheldigt.

> og i dag finder jeg den på Spamhaus's liste (se
> http://www.spamhaus.org/SBL/sbl.lasso?query=SBL22939).

Yeps. Den IP er i en del andre:
<http://www.ordb.org/lookup/rbls/?host=62.79.79.28>

Bemærk ordb.org's egen fremhævelse samme sted: "Note that ordb.org is
in no way associated with these 3rd party RBL's. Please follow the
below links for more information on the individual lists and their
procedures for removal"

Prøver man IP'en hos dem selv, er der intet:
<http://www.ordb.org/lookup/?host=62.79.79.28>

> Problemet opstår måske i virkeligheden når modtageren så tjekker
> op mod disse lister, og ikke accepterer den forwardede mail...

Det gør det ja.

De fleste af den slags "3rd party RBL's" er ikke just velegnede til
det, de hos visse hostingudbydere anvendes til.

Personligt ville jeg ikke have noget hos hostingudbydere, der ikke
overlader mig selv til at bestemme, hvad der skulle filtreres.

Noget nær det idelle ville være a la Tiscalis brugerindstillelige
filtre _plus_ (naturligvis også brugerinstillig for den enkelte
postkasse) en "filtertilføjelse" om at lade det køre igennem ordb.org
(som man kan sætte og fjerne vilkårligt præcis som de andre filtre).

--
Hygge fra Århus - Rudi