Visning af TIF-billeder i Firefox?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-02-05 11:18

Jeg har netop installeret Firefox. Under "About" står der: Mozilla/5.0
(Windows; U; Windows NT 5.1; da-DK; rv:1.7.5) Gecko/20041118
Firefox/1.0 - altså den nyeste på dansk, formoder jeg.

Jeg bruger et websted, hvor man kan få vist scannede dokumenter
(kræver registrering og password). Billederne ligger i TIF-format og
vises med et QuickTime-plugin i et nyt Firefox-vindue. Det har Firefox
sikkert arvet under installationen, idet jeg tidligere har haft samme
"problem" i IE.

Jeg GIDER ikke QuickTime. Jeg vil se billederne i ACDSee, Photoshop
eller lignende, eller bare gemme dem i en mappe til senere beskuelse.

Under "Funktioner > Indstillinger > Downloads" er firefox som standard
sat til at gemme alle downloade filer på skrivebordet. Når
TIF-billeder vises i et plugin, bliver de så ikke downloadet?

Under "Plig-ins" i samme dialogboks kan jeg se de plugins der aktuelt
er installeret. Her kan jeg se at "TIF" har et Photoshop-ikon, men jeg
bemærker mig også "QTIF", som hedder "QuickTime Image". Ledeteksten
nedenunder fortæller mig, at deaktivering af plug-ins for en filtype
vil få filerne til at blive downloadet i stedet for at blive vist. men
hvordan gør man det? Der er ingen knap der hedder "Aktivér/deaktivér".

Hvis jeg deaktiverer "QTIF", bliver TIF-filer så vist i Photoshop,
eller bliver de downloadet? Rundforvirringen er total.

Det pågældende websted tilbyder også et par plug-ins til visning af
filerne. Skal jeg installere et af dem, og i givet fald: Vil de virke
sammen med Firefox?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-02-05 11:41

Kurt Hansen wrote:

> vil få filerne til at blive downloadet i stedet for at blive vist. men
> hvordan gør man det? Der er ingen knap der hedder "Aktivér/deaktivér".

Klik på "fluebenet".

> Hvis jeg deaktiverer "QTIF", bliver TIF-filer så vist i Photoshop,
> eller bliver de downloadet? Rundforvirringen er total.

Prøv.

> Det pågældende websted tilbyder også et par plug-ins til visning af
> filerne. Skal jeg installere et af dem, og i givet fald: Vil de virke
> sammen med Firefox?

Prøv at se om du ikke kan klare dig med det du har...

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-02-05 11:45

Kurt Hansen skrev:

> Jeg GIDER ikke QuickTime. Jeg vil se billederne i ACDSee, Photoshop
> eller lignende, eller bare gemme dem i en mappe til senere beskuelse.

Velkommen i klubben. Jeg har også bandet Quicktime væk mange gange.

> Under "Funktioner > Indstillinger > Downloads" er firefox som standard
> sat til at gemme alle downloade filer på skrivebordet. Når
> TIF-billeder vises i et plugin, bliver de så ikke downloadet?

Nej - så bliver de bare gemt i et midlertidigt bibliotek.

> Under "Plig-ins" i samme dialogboks kan jeg se de plugins der aktuelt
> er installeret. Her kan jeg se at "TIF" har et Photoshop-ikon, men jeg
> bemærker mig også "QTIF", som hedder "QuickTime Image".

Prøv at deaktivere den.

> [...]
> en filtype vil få filerne til at blive downloadet i stedet for at
> blive vist. men hvordan gør man det? Der er ingen knap der hedder

Kolonnen yderst til højre indeholder tjekmærker for de enkelte filtyper
- i min engelske udgave hedder kolonnen "Enabled".

> Hvis jeg deaktiverer "QTIF", bliver TIF-filer så vist i Photoshop,
> eller bliver de downloadet?

Prøv det. Jeg vil tro at Photoshop-udvidelsen "vinder", men jeg ved det
ikke.

> Det pågældende websted tilbyder også et par plug-ins til visning af
> filerne. Skal jeg installere et af dem, og i givet fald: Vil de virke
> sammen med Firefox?

Igen, prøv det. Hvis plugin'et kan installeres i Firefox er der en god
chance for at det også virker.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-02-05 12:24

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Velkommen i klubben. Jeg har også bandet Quicktime væk mange gange.

Jeg har gjort kort proces og fjernet skidtet fra min maskine...

> Kolonnen yderst til højre indeholder tjekmærker for de enkelte
> filtyper - i min engelske udgave hedder kolonnen "Enabled".

Og trykker man på et mærke ændrer det status

> Prøv det. Jeg vil tro at Photoshop-udvidelsen "vinder", men jeg ved
> det ikke.

Der er kun én måde at finde ud af det på

Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-02-05 13:28

Den Fri, 04 Feb 2005 11:18:10 +0100, skrev Kurt Hansen:

> [...]
>
>Hvis jeg deaktiverer "QTIF", bliver TIF-filer så vist i Photoshop,
>eller bliver de downloadet? Rundforvirringen er total.

Da flere har været inde over - og tak for input - vælger jeg at svare
på mit eget indlæg.

Jeg deaktiverede først QuickTime-plig-in'et. TIF-filer blev stadig
vist med QuickTime!!! Først da jeg også disablede henvisningen til
Photoshop, skete der noget. Jeg fik nu en dialogboks, hvor jeg kunne
vælge hvad der skulle ske og der valgte jeg download til skrivebordet.
Lige det jeg havde håbet på

Venlig hilsen
Kurt Hansen