Hastighed på Internet
Fra : Kim

Dato : 25-01-05 08:43

Hvordan kan måle hvor hurtig sin Interner er

Bare for at se om man får hvad man betaler for

Jeg har noget jeg vil fortælle

Fra : Torben

Dato : 25-01-05 09:00

http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=tdco_ss_int_bb_hast
--
Mvh Torben

Fra : Viggo

Dato : 25-01-05 14:11

http://us.mcafee.com/root/speedometer/test_3000.asp
--

Vh
Viggo

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-01-05 15:31

On Tue, 25 Jan 2005 08:42:58 +0100, Kim wrote:

> Hvordan kan måle hvor hurtig sin Interner er
>
> Bare for at se om man får hvad man betaler for

Den bedste (1)

http://speedtest.homepage.dk/

(1) Bedste fordi man ikke skal downloade et eller andet .exe program som
self. kun virker under Windows.

> Jeg har noget jeg vil fortælle

Der var engang?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Henrik Gemal

Dato : 26-01-05 13:39

Kim wrote:
> Hvordan kan måle hvor hurtig sin Interner er
>
> Bare for at se om man får hvad man betaler for
>

> Jeg har noget jeg vil fortælle

Der jo også:
http://gemal.dk/browserspy/bandwidth.html

--
Henrik Gemal
Mozilla Evangelist

Mozilla Blog with news, devinfo, links, etc:
http://gemal.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-01-05 15:39

On Wed, 26 Jan 2005 13:38:51 +0100, Henrik Gemal wrote:

> Der jo også:
> http://gemal.dk/browserspy/bandwidth.html

Den er ubrugelig ved store/hurtige linier. De får simpelthen hentet den
lille 140kbyte side så hurtigt at linien ikke når at komme op på max =
forkert resultat.

Min linie blev fx. testet til under 3Mbit og tester jeg den rigtigt dvs.
henter fx. en 10Mbyte fil så tester den korrekt nok til 4Mbit.

Bare lige en bemærkning

Fra : Henrik Gemal

Dato : 27-01-05 10:59

Martin Johansen [6000] wrote:

> [...]
>
> Min linie blev fx. testet til under 3Mbit og tester jeg den rigtigt dvs.
> henter fx. en 10Mbyte fil så tester den korrekt nok til 4Mbit.

Nu er der en mulighed for en større webside. Gør det testen mere korrekt?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-01-05 11:11

On Thu, 27 Jan 2005 10:58:33 +0100, Henrik Gemal wrote:

> Nu er der en mulighed for en større webside. Gør det testen mere
> korrekt? http://gemal.dk/browserspy/bandwidth.html

Den ændrede en smule, dvs. nu ligger en ca 512kbit højere. Tester jeg op
mod TDC's ftptest så giver det samme resultat som før jeg testede mod
den, altså 4mbit korrekt nok.

Har du en større fil du kan smide på? Den burde være stor nok den du
har nu, så kan det evt. være forbindelsen til din hjemmeside som ikke er
hurtig nok?

Fra : Henrik Gemal

Dato : 27-01-05 15:23

Martin Johansen [6000] wrote:

> [...]
>
> Har du en større fil du kan smide på? Den burde være stor nok den du
> har nu, så kan det evt. være forbindelsen til din hjemmeside som ikke er

Serveren burde stå på TDC backbone...:)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-01-05 16:13

On Thu, 27 Jan 2005 15:22:58 +0100, Henrik Gemal wrote:

> Serveren burde stå på TDC backbone...:)

Så burde den jo stå et godt sted :)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-01-05 15:58

On Thu, 27 Jan 2005 10:58:33 +0100, Henrik Gemal <spam@gemal.dk>
wrote:

>Nu er der en mulighed for en større webside. Gør det testen mere korrekt?
>http://gemal.dk/browserspy/bandwidth.html

Det afhænger af hvad man vil teste :)

Den slags website-tests er stadigvæk blot enkelte stikprøver fra
trafikken fra én lokation til en anden. Hvis det handler om at slå sin
udbyder oven i hovedet, er de generelt ubrugelige, da de meget vel kan
vise sig ikke at være reproducérbare, og udbyderen/kunden ikke har
nogen viden om der skete noget aktuelt, der kunne påvirke resultatet
under testen (omlægning af trafik, trafik til kunden,
driftsforstyrrelser, belastning ved webserverens hostingcenter, etc.).
Dertil kommer diverse øvrige TCP-relaterede mekanismer (fx slow
start), der også spiller ind. Dertil ses blot nettoværdien, hvor
overhead kan udgøre en forskellig procentdel alt efter hvad brugerens
MTU er (hvem ved om han har tweaket "af hensyn til online-spil").

Hvis man vil se "hvor hurtigt linjen kører", så er det ganske enkelt
givet - det afhænger af hvilken hastighed, kundeudstyret og
udbyderudstyret har forhandlet sig til. Diverse at-baserede modems
rapporterer det normalt ved dialup-forbindelser, og diverse routere
giver også mulighed for at se den forhandlede forbindelse. Det er det
eneste helt konkrete tal, man overhovedet kan lave en direkte måling
på.

Men hvordan forbindelsen er videre ud i verden fra den lokale central
afhænger både af aktuel infrastruktur og så til den host, man forsøger
at forbinde til.

Rent praktisk vil jeg ikke anbefale, at man blot vælger et enkelt
website at teste op imod, men prøver en række forskellige - på samme
måde som at man også vil hente filer fra forskellige websites i
praksis. Kan man ikke finde en "speedtest"-website, kan man altid
prøve at hente nogle store filer fra sin egen udbyders website i
første omgang.

--
- Peter Brodersen

Fra : johnny poulsen

Dato : 28-01-05 14:37

Kim <kim7@esenet.dk> skrev:
>Hvordan kan måle hvor hurtig sin Interner er
>
>Bare for at se om man får hvad man betaler for
>

>Jeg har noget jeg vil fortælle
hej kim du kan gå ind på din net udbyders hjemmeside og så se
efter nethastidhed test tdc har en ellers gå ind på
www.verdensnavle.dk der er flere steder du kan teste mvh pepijo