Kan en AMD 64 køre dual channel på rammene~
Fra : LarsZK

Dato : 13-02-05 23:41

....kan den det?

LarsZK

Fra : LarsZK

Dato : 14-02-05 00:12

sorry for dobbel posten
"LarsZK" <lzk@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:SHQPd.1029$w%7.407@news.get2net.dk...
> ...kan den det?
>
> --
> Mvh
> LarsZK

Fra : Futte

Dato : 14-02-05 16:02

"LarsZK" <lzk@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:SHQPd.1029$w%7.407@news.get2net.dk...
> ...kan den det?
>
> --
> Mvh
> LarsZK

Hej.
Det kommer an på hvilket bundkort du bruger,og hvilken AMD 64 der er tale
om.

Mvh. Futte.

Fra : LarsZK

Dato : 14-02-05 23:04

Der er tale om AMD 64 Athlon 3400+ (2400mhz) socker 754

Fra : Futte

Dato : 15-02-05 19:04

Hej.
Du kan læse en masse om Athlon 64 på nedenstående link.

Mvh. Futte.

http://www.hardinfo.dk/show.asp?page=3837

Fra : Brian Lund

Dato : 15-02-05 19:36

> Der er tale om AMD 64 Athlon 3400+ (2400mhz) socker 754

Svjv, kan du ikke køre dual-channel på Socket 754, overhovedet...(?)

Brian

Fra : LarsZK

Dato : 15-02-05 21:13

Ja som jeg forstår det, så kan jeg ikke køre dual channel på rammene med min
processor. Er det rigtigt forstået? Kan man ikke få et bundkort der gør det
når man har Athlon 64? og gør det nogen forskel.
PS. Jeg har en sag kørende lige nu med Packard Bell, fordi mit bundkort ikke
vil køre 400mhz på rammene. Det er vel bundkortets skyld? Rammene er tjekket
til at være DDR400 (2*512mb dobbel sidet)
Mvh
LarsZK

Fra : Brian Lund

Dato : 15-02-05 21:23

> [...]
tjekket
> til at være DDR400 (2*512mb dobbel sidet)

Du kan med alle de nye A64 CPU'er på et socket 939 bundkort køre
dualchannel!

Brian

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 16-02-05 10:08

On Tue, 15 Feb 2005 21:13:21 +0100, "LarsZK" <lzk@tele2adsl.dk> wrote:

> [...]
>vil køre 400mhz på rammene. Det er vel bundkortets skyld? Rammene er tjekket
>til at være DDR400 (2*512mb dobbel sidet)

Nu kan Packard Bell jo lave: ROFL

hvis ikke du passer på med at forklare dig ordentligt.

DDR ram kan man godt sige kører 400 MHz, men reelt er bundkortet
indstillet til 200 MHz for ram.

Athlon64 cpu'er anvender jo fsb200. Så kører man ram synkront, skal
ram også køre 200.

man kan naturligvis sætte en faktor 2x på alt, når tingene er
dual-pumped.

Bare så du ikke misforstår.

Det er et spørgsmål om at forstå bios indstillinger rigtigt.

mvh

John

Fra : Claus Albæk

Dato : 16-02-05 12:50

LarsZK wrote:

> [...]
> vil køre 400mhz på rammene. Det er vel bundkortets skyld? Rammene er tjekket
> til at være DDR400 (2*512mb dobbel sidet)

Just to sum it up:

socket 939 kører dual-channel, socket 754 gør ikke (prøv at lægge pin
antallet på DDR oveni 754, så rammer du ca. 939 plus minus nogle kontrol
pins).
Du kan køre 400MHz dual-channel på dit ram, såfremt det ikke er
dobbeltsidet, dette er en begrænsning i A64'erens memory controller og
ikke noget Packard Bell har kontrol over, du kan derfor nok ikke håbe på
andet end at de måske skifter dine RAM. i tilfælde af DS RAM kører den
bussen til RAM'en ned på 333 MHz.
håber dette kaster lys over din situation.

mvh.
Claus

Fra : LarsZK

Dato : 16-02-05 15:49

"Claus Albæk" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bussen til RAM'en ned på 333 MHz.
> håber dette kaster lys over din situation.

---- BINGO ---- Det var det svar jeg ledte efter. Nu forstår jeg hvad den
kinesiske supporter prøvede at forklare mig på engelsk. Nu er spørgsmålet
bare om det er FOna eller Packard Bell der skal skifte mine ram, for der er
reklameret i annoncen med at rammene kørte 400mhz. Lige et spørgsmål mere.
Hvor meget gir dual channel ekstra/hvor meget ydelse mister jeg? Jeg har
læst i test at nogen steder betyder det ikke noget. Og så nu lige når jeg
har fanget opmærksomheden fra folk der ved hvad de snakker om: Skal jeg køre
raid 0 eller er det ikke risikoen værd. Jeg har 2*200Gb HDD?
1000 tak for svarene og de der forhåbentlig kommer herefter
Mvh
LarsZK

Fra : LarsZK

Dato : 16-02-05 15:51

> [...]
> jeg køre raid 0 eller er det ikke risikoen værd. Jeg har 2*200Gb HDD?
> 1000 tak for svarene og de der forhåbentlig kommer herefter
Imin iver glemte jeg lige at spørge hvad forskellen er på dobbelt siddet og
enkelt siddet ram?

Fra : Claus Albæk

Dato : 16-02-05 16:13

LarsZK wrote:

> [...]
> raid 0 eller er det ikke risikoen værd. Jeg har 2*200Gb HDD?
> 1000 tak for svarene og de der forhåbentlig kommer herefter

Du kan se om RAM'en er dobbeltsidet hvis der er chips på beggesider af
printet (ja så simpelt er det rent faktisk)
jeg har ikke selv foretaget målinger af DC, men rent subjektivt vil jeg
mene at det kan betale sig hvis du bruger din maskine 'tungt'
raid 0 er efter min bedste overbevisning ikke noget du som normal
desktop bruger har noget ud af, og i et miljø hvor du ville få ngoet ud
af raid 0 vil jeg kun anbefale det hvis du har behørig backup.
hvis du er interesseret i RAID vil jeg foreslå RAID5 (der findes lavpris
controllere til ca. 1000 kroner. rocketraid osv.) men det er en voldsom
løsning til de fleste og vil nok være penge ud af vinduet hvis du ikke
har tung disk aktivitet.
hvis du alligevel begiver dig ud i RAID0 vil jeg anbefale at du ikke gør
det på et par IDE diske som arbejder hele tiden, de er simpelthen ikke
bygget til at kunne arbejde konstant (jeg er selv server hardware mand
til hverdag, så jeg ved hvad jeg snakker om)

Fra : Mads

Dato : 16-02-05 16:27

On Wed, 16 Feb 2005 16:13:00 +0100, Claus Albæk <claude@eugina.dk>
wrote:

>Du kan se om RAM'en er dobbeltsidet hvis der er chips på beggesider af
>printet (ja så simpelt er det rent faktisk)

NEJ, så simpelt er det ikke. Om der er chips på begge sider
af printet eller kun på den ene, har intet at gøre med om det er
dobbeltsidet RAM. Det er den elektroniske struktur i RAM kredsene
der afgør det.

Fra : Claus Albæk

Dato : 16-02-05 16:29

Mads wrote:

> [...]
> af printet eller kun på den ene, har intet at gøre med om det er
> dobbeltsidet RAM. Det er den elektroniske struktur i RAM kredsene

ja men vis mig en stang RAM hvor mit eksempel ikke holder. jeg tror
aldrig jeg har set et... i de fleste tilfælde vil det holde vand.

Fra : Mads

Dato : 16-02-05 16:51

On Wed, 16 Feb 2005 16:28:58 +0100, Claus Albæk <claude@eugina.dk>
wrote:

>ja men vis mig en stang RAM hvor mit eksempel ikke holder. jeg tror
>aldrig jeg har set et... i de fleste tilfælde vil det holde vand.

Du er da velkommen til at kigge forbi og studere indholdet i
min PC. Den bruger nemlig dobbeltsidet RAM, men alle
chips'ene sidder skam på samme side af printet.

Fra : Claus Albæk

Dato : 16-02-05 19:51

Mads wrote:

> Du er da velkommen til at kigge forbi og studere indholdet i
> min PC. Den bruger nemlig dobbeltsidet RAM, men alle
> chips'ene sidder skam på samme side af printet.

ok, ja jeg vil nu ikke kigge forbi, men hvis du siger det...
ud af ren nysgerrighed.. hvad er det for nogle RAM?

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : LarsZK

Dato : 16-02-05 21:56

Tak for svarene! Men hvad er performance forskellen på de to slags ram?

Fra : Claus Albæk

Dato : 16-02-05 22:04

LarsZK wrote:
> Tak for svarene! Men hvad er performance forskellen på de to slags ram?

jo altså... set fra RAM'ens side er der ingen forskel, men amd64'erne
idag kan ikke køre mere end 333 MHZ på DS RAM (memory controlleren
bliver opgraderet i den udgave der får SSE3)
så med DS ram vil det køre 333 mhz, ikke 400 mhz. håber det er svar
nok... faktiske 'så hurtigt kører det' tal kan jeg ikke give dig.

--
Mvh.
Claus Albæk

Fra : LarsZK

Dato : 17-02-05 13:57

ok tak Claus. Det vil sige at der er ingen forskel på ens ram der er
dobbeltsiddet eller enkeltsiddet hastighedsmæssigt?
Mvh
LarsZK

Fra : Claus Albæk

Dato : 17-02-05 16:37

LarsZK wrote:
> ok tak Claus. Det vil sige at der er ingen forskel på ens ram der er
> dobbeltsiddet eller enkeltsiddet hastighedsmæssigt?
> Mvh
> LarsZK

nej, det vil sige at:
dobbeltsidet = 333MHz
enkeltsidet = 400 MHz

Fra : LarsZK

Dato : 17-02-05 21:14

Tak for de mange svar. Fanme fedt at der er nogen der gider hjælpe en når
der er brug for det...tak

Fra : Claus Albæk

Dato : 17-02-05 21:20

LarsZK wrote:
> Tak for de mange svar. Fanme fedt at der er nogen der gider hjælpe en når
> der er brug for det...tak

No Worries

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Dorthe Aagaard Niels~

Dato : 18-02-05 04:12

Claus Albæk wrote:
> [...]
> så med DS ram vil det køre 333 mhz, ikke 400 mhz. håber det er svar
> nok... faktiske 'så hurtigt kører det' tal kan jeg ikke give dig.

Sjovt nok køre jeg med DS ram dual channel og med 400 mhz på mit. Dog er
4 ram moduler af DS 400 mhz ikke understøttet det er 333 tilgengæld.
Hvis man vil køre med 4 ram moduler ved 400 mhz skal det være SS ram.
Chipset Nforce3 250 (939), MSI K8N NEO2 pla.

Hygge

Dorthe

Fra : Claus Albæk

Dato : 18-02-05 08:10

Dorthe Aagaard Nielsen wrote:

> [...]
> Hvis man vil køre med 4 ram moduler ved 400 mhz skal det være SS ram.
> Chipset Nforce3 250 (939), MSI K8N NEO2 pla.

.... ifølge AMD er DS RAM ikke understøttet ved mere end 400MHz, og da
mem. controlleren sidder i CPU'en er det ikke afgørende hvilket board
man bruger.

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk